O nas
Kontakt

UE przyjmuje nowe prawo zakazujące ekologicznego prania informacji i wprowadzających w błąd informacji o produkcie

Laura Kowalczyk

An activist covers her head with a paper bag during a climate protest in Jakarta, Indonesia, Friday, Nov. 5, 2021.

Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę mającą na celu ochronę konsumentów przed marketingiem wprowadzającym w błąd.

W środę Parlament Europejski dał ostateczne zielone światło dla nowej ustawy zakazującej wprowadzających w błąd twierdzeń dotyczących ochrony środowiska na produktach i poprawiającej etykietowanie.

Posłowie przeważającą większością głosów zagłosowali za dyrektywą, której celem jest ochrona konsumentów przed wprowadzającymi w błąd praktykami marketingowymi i pomoc w dokonywaniu lepszych wyborów zakupowych.

„Aby to osiągnąć, na unijną listę zakazanych praktyk handlowych zostanie dodanych szereg problematycznych zwyczajów marketingowych związanych z greenwashingiem i przedwczesnym starzeniem się towarów” – stwierdził parlament w oświadczeniu.

Oznacza to, że terminy takie jak „przyjazny dla środowiska”, „biodegradowalny” i „neutralny dla klimatu” nie powinny być już używane w reklamach ani na opakowaniach bez konkretnych dowodów.

Kiedy nowe zasady zostaną wprowadzone w państwach członkowskich, w UE będą dozwolone wyłącznie oznaczenia zrównoważonego rozwoju oparte na oficjalnych systemach certyfikacji lub ustanowione przez władze publiczne.

Ponadto dyrektywa zabrania twierdzeń, że produkt ma „neutralny dla klimatu”, „ograniczony” lub „pozytywny dla klimatu” wpływ na środowisko ze względu na programy kompensacji emisji CO2.

UE stwierdziła, że ​​choć inwestycje przedsiębiorstw w projekty związane z ochroną klimatu są mile widziane i nadal można się o nich komunikować, nie można już dłużej oszukiwać ludzi, wmawiając im, że produkt jest „dobry, ponieważ firma gdzieś posadziła drzewa”.

Stwierdzono, że jest to wielki sukces dla środowiska, klimatu i konsumentów.

Kolejnym ważnym celem nowego prawa jest zwrócenie uwagi producentów i konsumentów na trwałość towarów. W przyszłości informacje dotyczące gwarancji będą musiały być bardziej widoczne i stworzona zostanie nowa, ujednolicona etykieta, aby zapewnić większe wyeksponowanie towarów z przedłużonym okresem gwarancji.

Zatwierdzenie dyrektywy następuje po miesiącach negocjacji między instytucjami UE i państwami członkowskimi w sprawie uregulowania roszczeń środowiskowych.

Państwa członkowskie mają teraz dwa lata na wprowadzenie nowych przepisów.