O nas
Kontakt

Uruchomienie nowej kolei dużych prędkości w Indonezji: wszystko, co musisz wiedzieć o „Whoosh”

Laura Kowalczyk

Uruchomienie nowej kolei dużych prędkości w Indonezji: wszystko, co musisz wiedzieć o „Whoosh”

Pociągi z Dżakarty do Bandung zostały przystosowane do tropikalnego klimatu Indonezji i są w stanie śledzić trzęsienia ziemi i powodzie.

W tym tygodniu w Indonezji uruchomiono pierwszą w Azji Południowo-Wschodniej szybką kolej.

Nowe połączenie kolejowe łączy stolicę Indonezji, Dżakartę, z Bandung, ruchliwą stolicą prowincji Jawa Zachodnia. Dzięki pociągom kursującym z prędkością do 350 km na godzinę skrócono czas podróży między obydwoma miastami z trzech godzin do około 40 minut.

Pocisk jest w dużej mierze finansowany w ramach chińskiej inicjatywy infrastrukturalnej „Jeden pas i jedna droga” (BRI); ambitny plan supermocarstwa dotyczący opracowania nowych szlaków handlowych z resztą świata.

Prezydent Indonezji Joko Widodo z uznaniem przyjął szybki pociąg Dżakarta–Bandung jako wyraz „modernizacji naszego transportu zbiorowego, który jest wydajny i przyjazny dla środowiska”.

Przemawiając podczas jego inauguracji w poniedziałek, powiedział: „Nasza odwaga w próbowaniu nowych rzeczy dodaje nam pewności siebie i możliwości uczenia się, co będzie bardzo przydatne w przyszłości, czyniąc nasze zasoby ludzkie bardziej zaawansowanymi, a nasz naród bardziej niezależnym”.

Ile kosztowała nowa kolej Dżakarta-Bandung?

Nazwa szybkiej kolei „Whoosh” pochodzi od „Waktu Hemat, Operasi Optimal, Sistem Handal”, co w języku indonezyjskim oznacza „oszczędność czasu, optymalną obsługę, niezawodny system”.

Choć ma to być najszybsza usługa w regionie, na Whoosh czekano już od dawna.

Budowa kolei rozpoczęła się w 2016 r. i pierwotnie miała rozpocząć się w 2019 r., ale została opóźniona o cztery lata ze względu na spory dotyczące gruntów i ochrony środowiska.

Linię kolejową o długości 142,3 km o wartości 7,3 miliarda dolarów (prawie 7 miliardów euro) zbudowała spółka PT Kereta Cepat Indonesia-Chiny (PT KCIC), spółka joint venture pomiędzy indonezyjskim konsorcjum czterech przedsiębiorstw państwowych a China Railway International.

Pociągi zostaną także wyposażone w silniki elektryczne, każdy o mocy 625 000 watów. Oczekuje się, że wykorzystanie energii elektrycznej zmniejszy emisję dwutlenku węgla – podaje AP.

Ile kosztują bilety kolejowe Dżakarta-Bandung?

Achmad Ibrahim/AP
Prezydent Indonezji Joko Widodo (po lewej) rozmawia z urzędnikiem podczas ceremonii otwarcia nowej linii kolejowej.

Na pokładzie klienci podzieleni są na trzy klasy: VIP, pierwsza i druga.

Dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej przydzielonych zostanie kilka samochodów z dużymi odstępami między siedzeniami.

Do poniedziałku ceny biletów nie zostały jeszcze ostateczne, ale PT KCIC oszacowało, że ceny biletów w jedną stronę na pasażera będą wynosić od 250 000 rupii (15 euro) w drugiej klasie do 350 000 rupii (22 euro) za miejsca VIP.

Czy podróż pociągiem pociskowym Dżakarta-Bandung jest bezpieczna?

Według chińskiego przedsiębiorstwa kolejowego CRRC Qingdao Sifang, które zaprojektowało i zbudowało wagony, pociągi będą najszybsze w Azji Południowo-Wschodniej.

Mówi, że pojazdy będą jechały z prędkością 350 kilometrów na godzinę i pokonywały zakręty o minimalnym promieniu 150 metrów.

Po 25-minutowej jeździe próbnej przeprowadzonej 13 września Widodo powiedział reporterom, że czuje się komfortowo, siedząc lub spacerując wewnątrz superszybkiego pociągu, nawet przy jego największych prędkościach.

Producent twierdzi, że pociągi zostały specjalnie zmodyfikowane, aby dostosować się do tropikalnego klimatu Indonezji i są wyposażone w ulepszony system bezpieczeństwa, który potrafi śledzić trzęsienia ziemi, powodzie i inne sytuacje awaryjne.

Jakie inne nowe indonezyjskie linie kolejowe są w przygotowaniu?

źródło: Maulana/Getty Images
Pociąg LRT w Dżakarcie przejedzie przez cztery prowincje na głównej wyspie Jawa.

Projekt stanowi część budowy kolei dużych prędkości o długości 750 km, która będzie przebiegać przez cztery prowincje na głównej wyspie Jawa i kończyć się w drugim co do wielkości mieście w kraju, Surabaya.

Poprawa infrastruktury, czyli sztandarowa polityka Widodo, pomogła mu zdobyć drugą kadencję w wyborach w 2019 roku.

Metro w Dżakarcie – trwające przedsięwzięcie wspierane przez Japonię – zostało uruchomione w 2019 roku w ramach wysiłków stolicy mających na celu zmniejszenie zatorów komunikacyjnych.

Rząd zakończył inne projekty kolejowe, w tym usługi transportu koleją lekką (LRT) w Palembang i Dżakarcie.

Popularna turystycznie indonezyjska wyspa Bali znajduje się wśród pięciu innych miast, które również mają w przygotowaniu plany transportu LRT.