Firma Apple ogłosiła, że umożliwi użytkownikom w UE usuwanie aplikacji takich jak Safari i App Store.
Apple umożliwi swoim europejskim klientom usunięcie niektórych swoich domyślnych aplikacji, w tym App Store, Aparatu i Safari, po tym jak gigant technologiczny znalazł się pod ostrzałem Komisji Europejskiej w związku z brakiem przestrzegania przepisów dotyczących konkurencji.
Firma Apple podała tę wiadomość w poście skierowanym do deweloperów w czwartek. Wcześniej firma ogłosiła, że podzieli swój zespół odpowiedzialny za App Store, aby zajął się zgodnością z przepisami. Decyzja ta wydaje się mieć na celu uspokojenie urzędników UE.
„Do końca tego roku wprowadzimy zmiany w ekranie wyboru przeglądarki, domyślnych aplikacjach i usuwaniu aplikacji dla iOS i iPadOS dla użytkowników w UE” – poinformowała firma Apple w notatce dla deweloperów.
„Aktualizacje te są efektem naszego trwającego i ciągłego dialogu z Komisją Europejską na temat zgodności z wymogami Ustawy o rynku cyfrowym w tych obszarach” – czytamy dalej w oświadczeniu.
Jeszcze w tym roku użytkownicy w UE zobaczą nową sekcję Domyślne aplikacje w systemach iOS18 i iPadOS18, a w przyszłych ustawieniach oprogramowania zostaną wprowadzone nowe domyślne ustawienia dla takich funkcji, jak nawigacja, wysyłanie wiadomości tekstowych, zarządzanie hasłami i wybieranie numerów telefonów.
Wybór alternatywnych przeglądarek
Niektóre pozostałe aktualizacje pojawią się wiosną 2025 r.
Użytkownicy nadal będą mogli ponownie pobrać te aplikacje ze sklepu App Store, a także ponownie zainstalować App Store.
Klienci Apple będą musieli także przewinąć listę dostępnych przeglądarek, w tym Chrome i Firefox, zanim ustawią przeglądarkę domyślną.
Firma Apple ogłosiła również, że twórcom oprogramowania łatwiej będzie wybierać alternatywne przeglądarki, ponieważ użytkownikom z UE wyświetlającym ekran wyboru zostaną wyświetlone dodatkowe informacje o przeglądarce.
W czerwcu Komisja Europejska poinformowała firmę Apple, że jej przepisy dotyczące App Store naruszają ustawę DMA, ponieważ uniemożliwiają twórcom aplikacji swobodne kierowanie konsumentów do alternatywnych kanałów sprzedaży i dostępu do treści.