O nas
Kontakt

VivaTech: Czy sztuczna inteligencja to chwilowa moda, czy zagości w branży luksusowej i kosmetycznej na dłuższą metę?

Laura Kowalczyk

LVMH stand at Viva Tech 2024

TylkoGliwice Next rozmawia z LVMH, L'Oréal i francuską firmą zajmującą się sztuczną inteligencją, aby sprawdzić, czy technologia ta pozostanie na stałe.

W tym tygodniu moda i technologia spotykają się na targach Viva Technology w Paryżu, a sztuczna inteligencja (AI) zajmuje centralne miejsce.

Chociaż technologia jest już powszechnie stosowana, istnieją obawy, że może ona stłumić kreatywność.

„Nasze wykorzystanie sztucznej inteligencji ma wyraźnie charakter długoterminowy” – powiedział TylkoGliwice Next Gonzague de Pirey, dyrektor ds. Omnichannel i danych w luksusowym konglomeracie LVMH.

„Działamy w branży luksusowej. Tak naprawdę nie śledzimy zjawisk w modzie, bardzo tego przestrzegamy” – powiedział na ozdobionym stoisku LVMH, które prowadzi przez tak zwany „ogród marzeń” z starannie wykonanymi, ręcznie wykonanymi liśćmi z białego papieru.

Jedna z jej marek, Dior, prezentuje ekrany szczegółowo przedstawiające, w jaki sposób sztuczna inteligencja i sztuczna inteligencja pomagają tworzyć witryny wystawowe, wizualne wyszukiwanie produktów i przewidywać przepływy logistyczne.

Posiada również platformę AI, która może agregować komentarze klientów z wielu kanałów, interakcje z obsługą klienta, ankiety dotyczące satysfakcji, sesje zakupowe na żywo i nie tylko.

Ale LVMH nie daje się wciągnąć w szum sztucznej inteligencji.

„Z etycznego punktu widzenia używamy sztucznej inteligencji nie do zastępowania naszych pracowników, ale do podnoszenia poziomu naszego zespołu” – powiedział de Pirey.

Jeśli niewłaściwie wykorzystamy sztuczną inteligencję lub ją nadużyjemy, nasze kreacje przestaną być kreatywne.

Gonzague de Pirey

LVMH

Firma jest również ostrożna, jeśli chodzi o dane. Pracownicy nie mogą korzystać z publicznych chatbotów, takich jak ChatGPT, ale LVMH ma lepiej chroniony prywatny system sztucznej inteligencji.

„Dane naszych pracowników i klientów to coś, na co musimy bardzo uważać” – powiedział de Pirey.

„To nie tylko dane klientów, to także dane wrażliwe dla organizacji. Jesteśmy bardzo, bardzo ostrożni, ale żyjemy w świecie, w sektorze luksusowym, w którym tworzymy wiele rzeczy, a nasze dzieła same w sobie muszą być chronione” – dodał.

Czy sztuczna inteligencja zabija czy zwiększa kreatywność?

Ostrzegł jednak, że sztuczna inteligencja „może zabić” tę kreatywność.

„Jeśli niewłaściwie wykorzystamy sztuczną inteligencję lub ją nadużyjemy, nasi twórcy przestaną być kreatywni. Wręcz przeciwnie, udowodniono, że to narzędzie zwiększa kreatywność naszych projektantów, twórców i dyrektorów artystycznych” – powiedział de Pirey.

Loro Piana zaprasza Cię do wypróbowania Silhouette, interaktywnego doświadczenia wykorzystującego sztuczną inteligencję do stworzenia cyfrowego sobowtóra

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w łańcuchach dostaw to jeden z obszarów, który może pomóc firmom modowym w szybszym i być może bardziej zrównoważonym udostępnianiu kolekcji.

„Stworzyliśmy tę kolekcję od podstaw w 21 dni” – powiedział Raul Cruz Bonilla, wiceprezes francuskiej firmy Imki zajmującej się luksusową sztuczną inteligencją, odnosząc się do niektórych prezentowanych zestawów dżinsowych.

Powiedział, że wyprodukowanie tego typu próbek dżinsu zajmuje zwykle co najmniej sześć tygodni.

Technologia Imki to generatywna sztuczna inteligencja dla branży luksusowej, która jest dostosowywana do klientów, aby mogli zintegrować swój styl.

Firma twierdzi, że integrując Imki ze swoimi procesami, jej klienci zyskują czas realizacji, od pierwszych kreatywnych poszukiwań, przez fazy iteracji i projektowania, aż po techniczną finalizację produktu.

Tworząc obrazy, próbki można zweryfikować, dzięki czemu nie trzeba ich wykonywać, co pozwala zaoszczędzić materiał.

„To nigdy nie zabije kreatywności. Wzmocni to kreatywność. Zabiłoby to ludzi, stylistów, którzy nie wiedzą, jak korzystać ze sztucznej inteligencji” – powiedziała Cruz Bonilla.

„To pobudzi twoją kreatywność. To sprawi, że będziesz silniejszy. Karl Lagerfeld zwykł mawiać: „Jestem komputerem, który zatrzymuje wszystkie obrazy w mojej głowie”. Wyobraź sobie, że masz wszystkie obrazy z sieci, w której się znajdujesz, i masz dostęp do mózgu Karla Lagerfelda”.

Jak branża kosmetyczna wykorzystuje sztuczną inteligencję

Jeśli chodzi o branżę kosmetyczną, sztuczna inteligencja nie jest nowością.

„Zaczęliśmy używać sztucznej inteligencji 10 lat temu i myślę, że L'Oréal to firma, która mocno wierzy w badania, ponieważ rozpoczęliśmy ją od chemików ponad 115 lat temu” – powiedział Guive Balooch, globalny dyrektor zarządzający firmy ds. rozszerzonego piękna i otwartych kosmetyków innowacja.

Powiedział jednak, że „prawdopodobnie połowa” tego, co ostatnio stworzyli, jest oparta na sztucznej inteligencji, „ponieważ ma ona ogromną wartość”.

Ich wirtualne symulatory makijażu opierają się na uczeniu maszynowym, a technologia diagnostyki skóry opiera się na algorytmach uczenia maszynowego, Balooch powiedziała TylkoGliwice Next.

L'Oreal

„Mamy nowe premiery oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Beauty Genius, w których możemy korzystać z wirtualnych asystentów urody, którzy nie tylko udzielają ogólnych odpowiedzi, ale korzystają z danych wzbogaconych w ramach naszych badań i rozwoju, co pozwala faktycznie uzyskać porady uwzględniające wiele czynników, aby móc udzielić Państwu właściwej rekomendacji” – dodał.

Jeśli chodzi o przyszłość sztucznej inteligencji w dziedzinie urody, Balooch powiedział, że może ona pomóc w odpowiedzi na stuletnie pytanie dotyczące urody, jaki produkt jest dla mnie odpowiedni?

„Myślę, że dzieje się tak dlatego, że każdy człowiek żyje w określonym miejscu, prowadzi określony tryb życia i ma określoną biologię, a te rzeczy pozostają dla ludzi tajemnicą, a ich dostępność stanie się znacznie lepsza dzięki sztucznej inteligencji” – powiedział.

„To już się dzieje, a my będziemy mogli Ci powiedzieć, czy masz w skórze określony biomarker, czy retinol lub któryś z produktów będzie odpowiedni dla Twojej biologii, a Ty nie będziesz już musiał zgadywać, czy czy produkt nie jest dla Ciebie odpowiedni”.