Firma nadal intensywnie inwestuje w transformację ekologiczną i pojazdy elektryczne (EV), pomimo obaw przed spadkiem popytu na pojazdy elektryczne w Europie.
W czwartek rano gigant motoryzacyjny Volvo opublikował wyniki za drugi kwartał 2024 r., wykazując przychody operacyjne znacznie powyżej oczekiwań rynkowych. Spółka obniżyła jednak prognozę wzrostu sprzedaży detalicznej na 2024 rok.
Volvo odnotowało sprzedaż netto w drugim kwartale tego roku na poziomie 140,2 miliarda koron szwedzkich (12,16 miliarda euro), czyli mniej więcej tyle samo, co w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Skorygowany zysk operacyjny wyniósł 19,4 miliarda koron szwedzkich, w porównaniu z 21,9 miliarda koron szwedzkich w pierwszym kwartale 2024 roku.
Podobnie marża operacyjna również spadła do 13,9% w II kwartale 2024 r. z 15,4% w tym samym kwartale 2023 r. Wynika to głównie z niższych wolumenów, a także zwiększonych inwestycji firm w badania i rozwój (B+R). Jednakże podwyżki cen wprowadzone w 2023 r. w pewnym stopniu zrównoważyły tę niższą marżę.
Rentowność zaangażowanego kapitału utrzymała się na wysokim poziomie 41,3% w porównaniu do 30,2% w drugim kwartale 2023 r.
W drugim kwartale firma odnotowała również 8% spadek dostaw samochodów ciężarowych, czyli 58 935 samochodów ciężarowych. Sprzedaż sprzętu budowlanego również spadła o 19%. Natomiast sprzedaż autobusów wzrosła o 22%. Całkowita sprzedaż netto samochodów ciężarowych wyniosła 95,1 miliarda SEK, tyle samo co w analogicznym kwartale ubiegłego roku.
Dodatkowo spółka obniżyła swoje oczekiwania dotyczące wzrostu sprzedaży detalicznej w tym roku do 12-15%, zamiast wcześniej raportowanych 15%.
Volvo w dalszym ciągu koncentruje się także na transformacji ekologicznej i pojazdach elektrycznych, dokonując znacznych inwestycji w ciężarówki zasilane biodieslem.
Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Volvo, powiedział w raporcie zysków za drugi kwartał 2024 r.: „Kontynuujemy postępy na drodze do pojazdów o zerowej emisji. Nasza oferta samochodów ciężarowych na biodiesel została poszerzona o pełną gamę nowych modeli samochodów ciężarowych Volvo, które mogą być zasilane w 100% biodieslem. Dodatkowo ogłosiliśmy, że pracujemy nad silnikami spalinowymi zasilanymi ekologicznym wodorem.
„Testy drogowe rozpoczną się w 2026 r., a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Ciężarówki te stanowią ważny krok w dekarbonizacji transportu ciężkiego. Ogłosiliśmy również nasz zamiar utworzenia spółki joint venture z Daimler Truck, aby stać się liderem w dziedzinie platform pojazdów ciężkich definiowanych programowo. »
Volvo współpracuje z Daimler Truck
Volvo ogłosiło również niedawno nawiązanie współpracy z Daimler Truck w celu stworzenia definiowanej programowo platformy pojazdów i systemu operacyjnego dla ciężarówek, która ma służyć jako podstawa dla przyszłych pojazdów użytkowych definiowanych programowo.
To partnerstwo będzie miało charakter 50/50 i będzie miało siedzibę w Göteborgu w Szwecji. Ostateczna umowa joint venture zostanie zawarta w tym roku, a jej sfinalizowanie ma nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Martin Daum, dyrektor generalny Daimler Truck, powiedział w komunikacie prasowym na temat partnerstwa: „Cyfryzacja pojazdów jest tak samo ważna, jak przejście na technologie napędów neutralne pod względem emisji CO2. Opracowanie wspólnie z Volvo Group wspólnej platformy pojazdów definiowanej programowo umożliwi nam przekształcenie naszych pojazdów w programowalne urządzenie.
„Umożliwi nam to tworzenie wyróżniających się funkcji cyfrowych dla naszych pojazdów, zapewniających znacznie większą prędkość i wydajność, dla naszych klientów samochodów ciężarowych i autobusów na całym świecie. Razem z Volvo Group możemy opracować referencyjny system operacyjny dla samochodów ciężarowych i ustanowić standard branżowy. »