Odsetek populacji z wyższym wykształceniem jest wyższy w krajach nordyckich i bałtyckich, przy czym ogólnie najlepiej wykształcone są kobiety.
Jeśli chodzi o rywalizację o miejsca pracy i zasoby, edukacja zawsze była kluczowym czynnikiem naszego sukcesu.
Z dostępnych danych wynika, że populacja dorosłych w Europie posiadająca wykształcenie wyższe, które jest najwyższym poziomem, znacznie różni się na poszczególnych kontynentach.
Średnio prawie jedna trzecia osób w wieku 25–74 lat w Unii Europejskiej posiada wykształcenie wyższe, obejmujące publiczne i prywatne uniwersytety, uczelnie, instytuty szkolenia technicznego i szkoły zawodowe. Poziom wykształcenia różni się także w zależności od wieku i płci.
Które kraje mają zatem najwyższy wskaźnik szkolnictwa wyższego w Europie, jak różnią się poziomy wykształcenia w Europie i które kraje przykładają większą wagę do kształcenia zawodowego? TylkoGliwice Next analizuje dane.
Jak definiuje się poziomy edukacji?
Poziom wykształcenia definiuje się jako niski (poniżej szkoły średniej), średni (liceum) lub wysoki (studia uniwersyteckie).
Klasyfikacja Europejskiej Agencji Danych Eurostat opiera się na Międzynarodowej standardowej klasyfikacji edukacji (ISCED) i odnosi się do:
● Niski: edukacja przedszkolna, podstawowa i średnia I stopnia (poziomy ISCED 0–2);
● Średnie: wykształcenie średnie II stopnia i policealne (poziomy ISCED 3 i 4);
● Wysokie: wykształcenie wyższe (poziomy ISCED 5–8). Obejmuje publiczne i prywatne uniwersytety, uczelnie, instytuty szkolenia technicznego i szkoły zawodowe.
W 2022 r. 31,8% osób w wieku 25–74 lat w UE miało wyższy poziom wykształcenia, wahając się od 17,4% w Rumunii do 49,8% w Irlandii.
Kraje nordyckie i bałtyckie mają więcej absolwentów niż średnia w UE
Odsetek absolwentów szkół wyższych był wyższy niż średnia UE w krajach nordyckich i bałtyckich. Szwecja i Norwegia zajęły trzecie i czwarte miejsce z ponad 45% absolwentów szkół wyższych.
Spośród ludności Łotwy 44% posiadało wykształcenie wyższe. Inne kraje nordyckie i bałtyckie również odnotowały wyższy odsetek absolwentów szkół wyższych niż średnia UE.
W Wielkiej Brytanii 43,5 procent populacji w wieku 25–74 lat posiadało wykształcenie wyższe, co plasowało go na poziomie wyższym niż w krajach „wielkiej czwórki” UE. Wśród nich największy udział miała Francja (38,2 proc.), a następnie Hiszpania (38 proc.).
Po Rumunii najniższy odsetek absolwentów szkół wyższych miał Włochy – 18,5%. Wartość ta była również nieco niższa od średniej UE w Niemczech (31,5 proc.).
W czterech krajach UE liczba ludności z niższym wykształceniem przekroczyła 40 proc
Udział ludności z wyższym wykształceniem był znacznie niższy w krajach kandydujących do UE.
Zdecydowanie najwyższy odsetek ludności z niskim wykształceniem miała Turcja, gdzie dwie trzecie (61,8 %) miało wykształcenie niższe niż średnie II stopnia.
Liczba ta kształtowała się również poniżej 40 procent w czterech krajach UE, a mianowicie w Portugalii, Włoszech, Malcie i Hiszpanii.
W kilku krajach orientacja zawodowa odgrywa znaczącą rolę
Patrząc na szczegóły dotyczące średniego poziomu wykształcenia, składającego się z orientacji ogólnej i zawodowej, w kilku krajach udział kształcenia zawodowego jest znacznie wysoki.
Odsetek osób z orientacją zawodową na średnim poziomie wykształcenia przekroczył 45 proc. w dziewięciu krajach UE, w tym w Czechach (63,9), Polsce (52,2) i Niemczech (47,4).
Osoby młodsze osiągają wyższy poziom wykształcenia
W całej Europie znacząco wzrasta odsetek absolwentów szkół wyższych wśród młodszej populacji.
Wskazuje to również, jak kraje radziły sobie w ostatnich dziesięcioleciach. Tym samym poziom populacji w wieku 25–34 lata jest w dużej mierze analizowany przez instytucje międzynarodowe.
Ponad dwie piąte populacji UE posiada wykształcenie wyższe
W 2022 r. 42 proc. populacji UE w wieku 25–34 lata posiadało wykształcenie wyższe. Wahało się ono od 24,7% w Rumunii do 62,3% w Irlandii.
W przeciwieństwie do populacji w wieku 25–74 lat, w krajach nordyckich, Finlandii i Islandii odsetek osób z wykształceniem wyższym był niższy niż średnia UE.
W jednej trzeciej krajów UE odsetek ten przekraczał 50%. Dziesięć krajów UE również osiągnęło cel UE wynoszący 45% do 2030 r.
Kobiety są lepiej wykształcone niż mężczyźni
W 35 krajach europejskich, w których dostępne są dane, kobiety w wieku 25–34 lata miały wyższy odsetek osób z wykształceniem wyższym niż mężczyźni.
W 2022 r. przeciętnie odsetek kobiet z wykształceniem wyższym wyniósł 47,6 proc., podczas gdy w przypadku mężczyzn 36,5 proc.
Z wyjątkiem Finlandii zróżnicowanie płci było znacznie większe w krajach nordyckich i bałtyckich na korzyść kobiet. Największą różnicę odnotowała Islandia (25,4 punktu procentowego, czyli pp), Słowenia (23,8 pp) i Słowacja (22,8 pp).
Turcja (1,3 p.p.), Szwajcaria (3,6 p.p.) i Niemcy (4,6 p.p.) zgłosiły najmniejszą różnicę, co pokazuje, że odsetek kobiet i mężczyzn z wyższym wykształceniem jest bardzo zbliżony.
Rośnie odsetek ludności z wyższym wykształceniem
W UE stale rośnie odsetek osób w wieku 25-74 lata z wykształceniem wyższym. Wzrosła z 19,1 proc. w 2004 r. do 31,8 proc. w 2022 r.
Uczenie się przez całe życie: dorośli w edukacji
Uczenie się przez całe życie jest również istotne, ponieważ ludzie mogą potrzebować aktualizacji swoich umiejętności. Nazywa się to także uczeniem się dorosłych, czyli uczestnictwem w kształceniu i szkoleniu dorosłych.
Według Eurostatu obejmuje ono wszystkie celowe działania edukacyjne, zarówno formalne, pozaformalne, jak i nieformalne.
Celem jest podniesienie poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji wśród uczestników. Kształcenie dorosłych jest ważnym aspektem cyfryzacji i automatyzacji rynku pracy.
W 2022 r. odsetek osób w wieku od 25 do 64 lat w UE, które uczestniczyły w kształceniu lub szkoleniu w ciągu ostatnich 4 tygodni, wyniósł 11,9 proc., w porównaniu z 1,7 proc. w Bułgarii i 36,2 proc. w Szwecji.
Podczas gdy odsetek osób uczących się dorosłych był wysoki w krajach nordyckich, w krajach bałkańskich odsetek ten był znacznie niższy w porównaniu ze średnią UE.