O nas
Kontakt

W Stanach Zjednoczonych należy wycofać miliony poduszek powietrznych. A co z Europą?

Laura Kowalczyk

W Stanach Zjednoczonych należy wycofać miliony poduszek powietrznych.  A co z Europą?

Władze USA mogły wycofać z użytku 52 miliony urządzeń do napełniania poduszek powietrznych po wypadkach śmiertelnych. Poduszki powietrzne są stosowane w milionach pojazdów 11 różnych producentów. Czy Europa mogłaby pójść w ich ślady?

Urzędnicy amerykańskiej Krajowej Administracji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) przeprowadzili w czwartek publiczne przesłuchanie, w którym zasugerowali rządowi wycofanie z rynku 52 milionów napełniaczy poduszek powietrznych wyprodukowanych przez ARC Automotive i Delphi Automotive Systems.

Rzadko organizowane przesłuchanie publiczne NHTSA może skutkować jednym z najważniejszych wycofań w historii Stanów Zjednoczonych.

Jest to ostatni krok w ośmioletnim dochodzeniu NHTSA, po tym jak producenci wadliwych inflatorów początkowo odmówili wycofania produktu.

Jaki jest problem?

NHTSA twierdzi, że od 2009 roku w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie przyczyną co najmniej siedmiu obrażeń i dwóch zgonów było wadliwe poduszki powietrzne.

Z ich badań wynika, że ​​napełniacze poduszek powietrznych mogą pęknąć i spowodować wyrzucenie metalowych fragmentów.

„Te napełniacze poduszek powietrznych mogą pęknąć, gdy zostanie wydane polecenie wyzwolenia poduszki powietrznej pojazdu, powodując silne wyrzucenie metalowych odłamków do kabiny pojazdu” – napisała NHTSA we wstępnym dokumencie decyzji. „Pęknięty napełniacz poduszki powietrznej stwarza nadmierne ryzyko poważnych obrażeń lub śmierci pasażerów pojazdu. »

ARC, przejęta w 2016 r. przez chińską firmę deweloperską Yinyi Group, upiera się, że wycofanie nie jest konieczne i że pęknięte inflatory to „odosobnione przypadki”.

Do roku 2004 firma Delphi Automotive wyprodukowała około 11 milionów inflatorów na podstawie umowy licencyjnej z firmą ARC, która wyprodukowała pozostałe 41 milionów inflatorów.

Reuters podaje, że omawiane inflatory były stosowane w pojazdach wyprodukowanych od 2000 r. do początku 2018 r. przez producentów samochodów, w tym General Motors, Ford Motor, Stellantis, Tesla, Toyota Motor, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, BMW i Volkswagen.

Czy jest to problem w Europie?

TylkoGliwice skontaktował się z producentami samochodów wymienionymi przez Reuters, a także z Europejską Radą Bezpieczeństwa Transportu, aby sprawdzić, czy europejskie samochody mogłyby potencjalnie jeździć z tymi samymi uszkodzonymi poduszkami powietrznymi.

W momencie publikacji tego artykułu odpowiedziało tylko dwóch z nich: Mercedes-Benz i Hyundai.

Pierwsza z nich oświadczyła, że ​​otrzymała pismo od NHTSA z dnia 5 września stwierdzające, że agencja dokonała „wstępnego ustalenia, że ​​niektóre napełniacze przednich poduszek powietrznych produkowane przez ARC Automotive i Delphi Automotive Systems zawierają usterkę związaną z bezpieczeństwem”.

Mercedes-Benz oświadczył również, że rozważa pierwotną decyzję NHTSA. „Na podstawie obecnie dostępnych ograniczonych informacji można stwierdzić, że typ inflatora ARC… (o którym mowa) był montowany wyłącznie w niektórych inteligentnych pojazdach” – dodał w oświadczeniu.

Rzecznik Hyundaia powiedział, że południowokoreańska firma jest świadoma dochodzenia NHTSA, „w pełni angażuje się” w bezpieczeństwo naszych klientów i współpracuje z NHTSA.