Władze USA mogły wycofać z użytku 52 miliony urządzeń do napełniania poduszek powietrznych po wypadkach śmiertelnych. Poduszki powietrzne są stosowane w milionach pojazdów 11 różnych producentów. Czy Europa mogłaby pójść w ich ślady?
Urzędnicy amerykańskiej Krajowej Administracji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) przeprowadzili w czwartek publiczne przesłuchanie, w którym zasugerowali rządowi wycofanie z rynku 52 milionów napełniaczy poduszek powietrznych wyprodukowanych przez ARC Automotive i Delphi Automotive Systems.
Rzadko organizowane przesłuchanie publiczne NHTSA może skutkować jednym z najważniejszych wycofań w historii Stanów Zjednoczonych.
Jest to ostatni krok w ośmioletnim dochodzeniu NHTSA, po tym jak producenci wadliwych inflatorów początkowo odmówili wycofania produktu.
Jaki jest problem?
NHTSA twierdzi, że od 2009 roku w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie przyczyną co najmniej siedmiu obrażeń i dwóch zgonów było wadliwe poduszki powietrzne.
Z ich badań wynika, że napełniacze poduszek powietrznych mogą pęknąć i spowodować wyrzucenie metalowych fragmentów.
„Te napełniacze poduszek powietrznych mogą pęknąć, gdy zostanie wydane polecenie wyzwolenia poduszki powietrznej pojazdu, powodując silne wyrzucenie metalowych odłamków do kabiny pojazdu” – napisała NHTSA we wstępnym dokumencie decyzji. „Pęknięty napełniacz poduszki powietrznej stwarza nadmierne ryzyko poważnych obrażeń lub śmierci pasażerów pojazdu. »
ARC, przejęta w 2016 r. przez chińską firmę deweloperską Yinyi Group, upiera się, że wycofanie nie jest konieczne i że pęknięte inflatory to „odosobnione przypadki”.
Do roku 2004 firma Delphi Automotive wyprodukowała około 11 milionów inflatorów na podstawie umowy licencyjnej z firmą ARC, która wyprodukowała pozostałe 41 milionów inflatorów.
Reuters podaje, że omawiane inflatory były stosowane w pojazdach wyprodukowanych od 2000 r. do początku 2018 r. przez producentów samochodów, w tym General Motors, Ford Motor, Stellantis, Tesla, Toyota Motor, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, BMW i Volkswagen.
Czy jest to problem w Europie?
TylkoGliwice skontaktował się z producentami samochodów wymienionymi przez Reuters, a także z Europejską Radą Bezpieczeństwa Transportu, aby sprawdzić, czy europejskie samochody mogłyby potencjalnie jeździć z tymi samymi uszkodzonymi poduszkami powietrznymi.
W momencie publikacji tego artykułu odpowiedziało tylko dwóch z nich: Mercedes-Benz i Hyundai.
Pierwsza z nich oświadczyła, że otrzymała pismo od NHTSA z dnia 5 września stwierdzające, że agencja dokonała „wstępnego ustalenia, że niektóre napełniacze przednich poduszek powietrznych produkowane przez ARC Automotive i Delphi Automotive Systems zawierają usterkę związaną z bezpieczeństwem”.
Mercedes-Benz oświadczył również, że rozważa pierwotną decyzję NHTSA. „Na podstawie obecnie dostępnych ograniczonych informacji można stwierdzić, że typ inflatora ARC… (o którym mowa) był montowany wyłącznie w niektórych inteligentnych pojazdach” – dodał w oświadczeniu.
Rzecznik Hyundaia powiedział, że południowokoreańska firma jest świadoma dochodzenia NHTSA, „w pełni angażuje się” w bezpieczeństwo naszych klientów i współpracuje z NHTSA.