Posunięcie to ma na celu zapewnienie zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi prywatności w Internecie, które wymagają wersji platform bez reklam.
Użytkownicy Facebooka i Instagrama w Europie otrzymają możliwość płacenia za pozbawione reklam wersje platform mediów społecznościowych, aby zachować zgodność z surowymi przepisami dotyczącymi prywatności danych obowiązującymi na tym kontynencie, poinformowała w poniedziałek spółka matka Meta.
Od listopada użytkownicy przeglądarek na komputerach stacjonarnych będą mogli płacić 9,99 euro miesięcznie, a użytkownicy systemów iOS i Android – około 13 euro. Wyższe ceny odzwierciedlają prowizje pobierane przez sklepy z aplikacjami Apple i Google od płatności w aplikacji, podała firma w poście na blogu.
Opłata obejmie wszystkie połączone konta na Facebooku i Instagramie do marca, kiedy Meta zacznie pobierać opłaty w wysokości 6 euro za każde dodatkowe konto. O planie donosił dziennik „Wall Street Journal” na początku tego miesiąca.
Amerykański gigant technologiczny wprowadza opcję subskrypcji po tym, jak Sąd Najwyższy Unii Europejskiej orzekł, że zgodnie z surowymi unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych Meta musi najpierw uzyskać zgodę, zanim zacznie wyświetlać reklamy użytkownikom. Orzeczenie zagraża możliwości zarabiania pieniędzy przez firmę poprzez dostosowywanie reklam do indywidualnych użytkowników w oparciu o ich zainteresowania w Internecie i aktywność cyfrową.
Firma stwierdziła, że choć wierzy w „internet wspierany reklamami”, szanuje „ducha i cel tych zmieniających się europejskich przepisów” i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
Opcja płatna „równoważy wymagania europejskich organów regulacyjnych, dając użytkownikom wybór i umożliwiając Meta dalsze świadczenie usług wszystkim ludziom” – stwierdziła Meta.
Użytkownicy w wieku 18 lat i starsi w 27 krajach członkowskich UE oraz w Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinie nadal będą mieli możliwość dalszego korzystania z Facebooka lub Instagrama z reklamami.
Meta stwierdziła, że zastanawia się, jak „zapewnić nastolatkom przydatne i odpowiedzialne korzystanie z reklam”, biorąc pod uwagę europejskie rozporządzenie dotyczące prywatności.
Cztery dni temu Meta odnotowała znacznie wyższe zyski za trzeci kwartał, do czego częściowo przyczynił się wzrost sprzedaży reklam.
Od lipca do września zarobił 10,91 miliarda euro, w porównaniu z 4,14 miliarda euro w tym samym okresie rok wcześniej. Przychody wzrosły o 23% do 32,2 miliarda euro z 26,12 miliarda euro.