O nas
Kontakt

„Widzisz tenis, my widzimy dane”: jak sztuczna inteligencja zmienia wrażenia sportowe dla fanów i sportowców

Laura Kowalczyk

Serbia

Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki żyjemy i pracujemy, jak nigdy dotąd. Teraz przenosi świat sportu, zarówno dla zawodników, jak i fanów, w nowy wymiar.

W miarę jak zbliża się Wimbledon 2024, wielu z nas, którzy nie będą mogli wziąć w nim udziału (jak również ci szczęśliwcy, którzy zdobyli bilet), zastanawia się, jaki jest najlepszy sposób, aby być na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami.

A dla wszystkich prawdziwych fanów tenisa, będziecie chcieli wiedzieć więcej niż tylko wynik z kortu centralnego. W tym miejscu AI może pomóc.

„Mówimy, widzisz tenis, my widzimy dane. Widzisz golfa, my widzimy dane” – powiedział Jonathan Adashek, starszy wiceprezes ds. marketingu i komunikacji w IBM, w wywiadzie dla TylkoGliwice Culture podczas Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności w Cannes Lions.

Firma technologiczna łączy dzisiejsze zjawisko big data z możliwościami sztucznej inteligencji, aby zapewnić sportowcom bardziej dogłębny wgląd w swoje wyniki, a także w to, jak wypadają w porównaniu ze swoimi konkurentami.

Ale pomaga także poprawić wrażenia fanów, oferując bardziej wciągające, dostępne i spersonalizowane doświadczenia w obliczu podwyższonych oczekiwań dotyczących treści i zmian w konsumpcji.

Korty Wimbledonu generują generatywną sztuczną inteligencję

W tym roku IBM i klub tenisowy All England Lawn Tennis, który organizuje Wimbledon, wprowadzają nową funkcję sztucznej inteligencji, która umożliwi kibicom śledzenie postępów zawodników w Mistrzostwach.

Funkcja „Catch Me Up”, dostępna za pośrednictwem strony internetowej i aplikacji Wimbledon, pokaże karty graczy przed i po meczu, zawierające historie graczy i analizy generowane przez AI. Będą one personalizowane na podstawie preferencji użytkownika i danych, takich jak lokalizacja, zaczynając od ulubionych tenisistów.

W przypadku treści przedmeczowych fani otrzymają analizę ostatnich występów i ich prawdopodobieństwa wygranej. Po meczu będą dostępne kluczowe statystyki i najważniejsze wydarzenia.

Zwiększanie dostępności w sporcie

Generative AI zostanie również wdrożony w tym roku na Wimbledonie, aby zapewnić fanom dostęp do meczów poza głównymi kortami, w tym wydarzeń na wózkach inwalidzkich. Jest częścią ulepszonego cyfrowego centrum meczowego, które będzie automatycznie generować podsumowania przed i po meczu.

„Rozmawiałem z kimś, kto był zawodowym tenisistą przez kilka lat i zajmował, jak sądzę, 864. miejsce. To była jego najwyższa pozycja na świecie. I powiedział: „Kiedy grałem, zawsze byłem na tych zewnętrznych kortach, a moja rodzina, która nie mogła podróżować, aby oglądać mecze, nie mogła mnie oglądać” – wyjaśnił Adashek.

„Gdybym grał dzisiaj, moja rodzina mogłaby mnie oglądać, moi przyjaciele mogliby mnie oglądać, moja społeczność mogłaby mnie oglądać”. To naprawdę może stworzyć o wiele szerszą bazę fanów i przyciągnąć więcej ludzi do kibiców, do tego sportu”.

Fani tenisa witają technologię

W nowym badaniu IBM i Morning Consult 55 procent globalnych fanów tenisa objętych badaniem stwierdziło, że uważają, że AI będzie miało pozytywny wpływ na sport. W przypadku generatywnej AI wymieniono aktualizacje w czasie rzeczywistym, spersonalizowane treści i unikalne spostrzeżenia jako przykłady, w jaki sposób może ona poprawić ich doświadczenia.

Adashek podkreślił jednak, że IBM zamierza wprowadzić innowacje w zakresie sztucznej inteligencji nie tylko do tenisa.

„Jeśli spojrzysz na inne zajęcia sportowe, które uprawiamy, np. Masters, możesz wziąć pełną rundę golfa od dowolnego gracza w turnieju, obejrzeć ją w niecałe trzy minuty i uzyskać komentarz wygenerowany przez sztuczną inteligencję w języku angielskim lub hiszpańskim przez każdym oddanym przez nich strzale” – powiedział.

Czy trybuny będą puste?

Całe to zakłócenie sztucznej inteligencji następuje w następstwie pandemii, która napędza rozwój ulepszonych wrażeń w domu dla fanów sportu, łącząc widzów z fizyczną akcją.

Czy przy utrzymującym się trendzie cyfrowym może to oznaczać początek końca wydarzeń na żywo na stadionach i w innych miejscach?

„Miliony ludzi uwielbiają chodzić i oglądać mecz lub grę i nie sądzę, żeby to to zmieniło” – przewidywał Adashek. „Myślę, że po prostu dostarczy im to więcej informacji, gdy to obejrzą”.