Wielka Brytania może stać się kolejnym krajem, w którym pracownicy będą mogli ignorować wiadomości e-mail w godzinach pracy, ale niektóre kraje europejskie są już w tej kwestii o wiele dalej.
Pracownicy w Wielkiej Brytanii będą mogli wkrótce ignorować służbowe e-maile i telefony poza godzinami pracy.
Decyzja ta została podjęta po tym, jak nowy rząd Partii Pracy w kampanii wyborczej obiecał wprowadzić „prawo do wyłączenia się”, które pozwala pracownikom na wyłączenie się od pracy poza godzinami pracy i odmowę wykonywania dodatkowej pracy w weekendy.
Ale „prawo do wyłączenia” nie jest nową koncepcją i zostało już przyjęte przez kilka krajów europejskich. Oto, jak niektóre z nich je wdrożyły.
UE
Unia Europejska (UE) definiuje prawo do odłączenia się jako „prawo pracownika do możliwości odłączenia się od pracy i powstrzymania się od korzystania z elektronicznej komunikacji związanej z pracą, takiej jak e-maile czy inne wiadomości, poza godzinami pracy”.
Ale nie jest to zapisane w prawie UE. Parlament Europejski chce to zmienić i 21 stycznia 2021 r. wezwał Komisję do opracowania prawa pozwalającego pracownikom na odłączanie się od pracy poza godzinami pracy bez konsekwencji i ustalającego minimalne standardy pracy zdalnej.
„Prawo do wyłączenia się” stało się coraz ważniejsze, odkąd pandemia COVID-19 sprawiła, że praca z domu (WFH) stała się coraz bardziej powszechna. Istnieje jednak obawa, że życie domowe stanie się całodobowym biurem i zwiększy się liczba godzin pracy poza godzinami pracy.
Parlament Europejski stwierdził, że przerwy w czasie wolnym od pracy i wydłużenie godzin pracy mogą zwiększać ryzyko nieopłacanych nadgodzin, szkodzić zdrowiu, równowadze między życiem zawodowym a prywatnym i zaburzać odpoczynek od pracy.
W odpowiedzi Komisja w kwietniu 2024 r. rozpoczęła pierwszą fazę konsultacji z europejskimi partnerami społecznymi, aby zebrać ich opinie na temat możliwego kierunku działań UE w zakresie zapewnienia uczciwej telepracy i prawa do odłączenia się od sieci.
Francja
Francja jest uważana za pioniera „prawa do wyłączenia”. W 2016 r. kraj uchwalił przepisy, które pozwalają pracownikom wyłączać telefony poza godzinami pracy.
Firmy zatrudniające ponad 50 pracowników mają obowiązek sporządzenia „karty dobrego postępowania” i ustalenia konkretnych godzin, w których pracownicy nie mogą wysyłać ani odbierać poczty elektronicznej.
Firmy, które nie zastosują się do tych zasad, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości 3750 euro i karą do jednego roku więzienia.
Belgia
Belgia jest jednym z ostatnich krajów, które uchwaliły prawo „do wyłączenia”, czyniąc to w lutym 2022 r. Początkowo dotyczyło ono tylko urzędników państwowych, ale w 2023 r. zmieniono je i zaczęto stosować wobec firm zatrudniających ponad 20 pracowników.
Jednakże, chociaż istnieje prawo, nie ma żadnych sankcji, jeśli firmy go nie przestrzegają. A praca w służbach ratunkowych jest wyłączona.
Hiszpania
Pracownicy zdalni mają prawo do odłączenia się od sieci poza godzinami pracy.
Pracodawca musi również opracować wewnętrzną politykę dotyczącą prawa do odłączenia się od sieci i zapewnić pracownikom szkolenie na temat rozsądnego korzystania z narzędzi technologicznych.
Portugalia
Portugalia nazywa swoje prawo „prawem do odpoczynku”, które wprowadzono w 2021 r.
Firmy zatrudniające ponad 10 pracowników mogą zostać ukarane grzywną, jeśli skontaktują się z pracownikami poza godzinami pracy wynikającymi z umowy. Jednak pracownik może zostać skontaktowany przez pracodawcę w przypadku siły wyższej. Jednak niewłaściwe wykorzystanie tego wyjątku może być ścigane jako poważne przestępstwo pracownicze.
Włochy
We Włoszech prawo do odłączenia się jest uregulowane w ustawie o „inteligentnej pracy”.
Przepisy prawa wymagają, aby każda umowa o telepracy zawierała szczegółowe informacje na temat konkretnych kroków technicznych i organizacyjnych niezbędnych do zapewnienia pracownikowi możliwości całkowitego odłączenia się od urządzeń elektronicznych związanych z pracą. Umowa musi również określać okresy odpoczynku.
Grecja
„Prawo do odłączenia się” zostało wprowadzone do prawa greckiego w 2022 roku.
Oznacza to, że pracownicy zdalni muszą całkowicie powstrzymać się od świadczenia pracy, zwłaszcza podczas komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonu, w godzinach poza pracą oraz w święta.
Prawo zabrania również dyskryminacji pracowników korzystających z prawa do odłączenia się od sieci.