O nas
Kontakt

Wielka Brytania nie robi wystarczająco dużo, aby ograniczyć przepływ migrantów przez kanał La Manche – raport francuski

Laura Kowalczyk

A group of people thought to be migrants arrive in an inflatable boat at Kingsdown beach after crossing the English Channel, near Dover, England

Z nowego francuskiego raportu wynika, że ​​Wielka Brytania nie współpracuje wystarczająco, aby pomóc w ograniczeniu liczby łodzi z migrantami.

W nowym francuskim raporcie zarzucono Wielkiej Brytanii niewystarczającą koordynację wysiłków na rzecz zmniejszenia liczby migrantów przepływających małymi łódkami przez kanał La Manche.

Krytyka wpisuje się w szerszą ocenę wskazującą na „niepewną skuteczność” polityk dotyczących nielegalnej migracji.

Jak wynika z raportu opublikowanego w czwartek przez francuski Trybunał Obrachunkowy, niezależny od rządu organ odpowiedzialny za kontrolę wykorzystania funduszy publicznych, Francja „stara się opracować porozumienia o współpracy operacyjnej” z Wielką Brytanią.

Osoby uważane za migrantów, które przedostały się z Francji na małych łódkach i zostały zabrane w kanale La Manche, przybywają w celu wysiadania z małej łodzi transferowej
Osoby uważane za migrantów, które przedostały się z Francji na małych łódkach i zostały zabrane w kanale La Manche, przybywają w celu wysiadania z małej łodzi transferowej

W sprawozdaniu mowa jest w szczególności o wspólnej jednostce wywiadowczej utworzonej w 2020 r. w celu zwalczania przemytu ludzi i ograniczenia liczby osób ryzykujących życie w celu nielegalnego przekroczenia kanału La Manche. W 2022 r. jednostka pomogła rozbić siedem siatek nielegalnej migracji.

Trybunał „stwierdził, że Brytyjczycy nie dostarczają użytecznych informacji na temat wypłynięć małych łodzi, a jedynie przekazują bardzo ogólne informacje pierwszego poziomu, które nie zostały sprawdzone”.

Informacje na temat okoliczności, w jakich przybywają migranci, ich narodowości oraz tego, na jakich statkach „wydają się bardzo niepełne” – stwierdzono w raporcie.

„W związku z tym stosunki między Francją a Wielką Brytanią są niezrównoważone pod względem wymiany informacji i danych wywiadowczych” – dodał.

Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii oszacowało, że liczba przepraw łodzią przez kanał La Manche w latach 2021–2022 wzrosła o co najmniej 58% – w roku, w którym do wybrzeży Wielkiej Brytanii przybyło ponad 45 000 migrantów.

W raporcie wskazano, że w tym samym roku zapobiegnięto około 56% prób przekroczenia granicy, czyli bez zmian w stosunku do roku poprzedniego.

W tym tygodniu rząd brytyjski ogłosił, że liczba przekraczających granicę migrantów spadła o ponad jedną trzecią w 2023 r., do prawie 26 000, dziękując „partnerstwu z Francją” za ich rolę w tym spadku.

Dlaczego te pęknięcia są teraz widoczne?

W ostatnich latach Francja zintensyfikowała wysiłki, aby uniemożliwić migrantom przekraczanie kanału La Manche, w tym poprzez zwiększenie liczby policji, wyposażenia i obiektów.

Kraj otrzymał od Wielkiej Brytanii 222 mln euro w latach 2018–2022 w ramach umowy dwustronnej.

W marcu ubiegłego roku brytyjski premier Rishi Sunak zatwierdził kwotę kolejnych 541 mln euro na lata 2023–2026.

Liczba osób przebywających nielegalnie we Francji nie jest znana, ale badacze z Pew Research Center oszacowali, że w 2017 r. było ich od 300 000 do 400 000 w kraju liczącym 67 milionów mieszkańców.

To około trzy razy mniej migrantów nieposiadających statusu prawnego niż w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

W raporcie Trybunału Obrachunkowego dokonano także oceny szeregu innych kwestii związanych z polityką dotyczącą nielegalnej imigracji, która w ciągu ostatniej dekady podlegała 133 zmianom w prawie.

Wskazał na trudności w realizacji nakazów opuszczenia terytorium kraju, mimo że Francja przeprowadziła najwięcej deportacji w Unii Europejskiej.

Osoby uważane za migrantów, które przedostały się z Francji na małych łódkach i zostały zabrane na kanale La Manche, oczekują na wyokrętowanie z łodzi brytyjskiej służby granicznej
Osoby uważane za migrantów, które przedostały się z Francji na małych łódkach i zostały zabrane na kanale La Manche, oczekują na wyokrętowanie z łodzi brytyjskiej służby granicznej

W 2022 r. podjęto ponad 150 000 takich decyzji, a jedynie 10% zainteresowanych osób faktycznie opuściło kraj – twierdzi.

Podczas niedawnej debaty na temat ustawy imigracyjnej skupiającej się głównie na tym, jak przyspieszyć proces deportacji, w raporcie stwierdzono, że „porównania międzynarodowe sugerują, że zmiana skali nie jest realistyczna” w odniesieniu do takiej polityki.

Według statystyk zebranych przez francuskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych władze Wielkiej Brytanii odesłały do ​​swojego kraju około 3500 osób, a Niemcy odesłały około 13 000 osób w 2022 roku.

Powody wymienione w raporcie obejmują trudności władz francuskich w udowodnieniu tożsamości danych migrantów, niechęć krajów pochodzenia do wydawania zezwoleń na ich wpuszczenie oraz odmowę zabrania ich na pokład przez komercyjne linie lotnicze i pilotów samolotów.