VinFast, wietnamski producent samochodów, zmaga się z wątpliwościami lokalnych konsumentów co do niezawodności swoich pojazdów elektrycznych. Pomimo wysiłków na rzecz globalnej ekspansji, sceptycyzm wynikający z problemów z produktami, negatywna prasa i brak zaufania stanowią poważne wyzwania w dążeniu do sukcesu.
Wietnamski producent samochodów VinFast ma globalne ambicje, ale ma lokalne trudności, konkurując z Teslą Elona Muska.
Firma cieszy się ogromną świadomością marki w kraju, ale miała trudności z przekonaniem kierowców, że jej pojazdy elektryczne są niezawodne i wysokiej jakości.
Lokalny sceptycyzm
Ngo Trong Tu, 31-letni biznesmen z Hanoi, rozważał zakup pojazdu elektrycznego VinFast o wartości 35 000 dolarów, ale wydał prawie 5000 dolarów więcej na importowaną benzynową Hondę.
„To bezpieczniejsze niż kupowanie pojazdu elektrycznego (VinFast)” – Tu powiedział AFP w Hanoi. „W mediach społecznościowych wiele osób zgłaszało, że ich pojazdy elektryczne VinFast mają usterki”.
„Nie chcę wydawać pieniędzy na niedoskonały produkt” – dodał.
Producenta samochodów nękają także skargi dotyczące wad konstrukcyjnych i problemów z oprogramowaniem samochodowym, co zwiększa wyzwanie, jakim jest sprzedaż pojazdów elektrycznych w kraju, w którym infrastruktura ładowania jest słabo rozwinięta.
W styczniu prezenter kanału YouTube „Xe Dien EV” – skupiającego się na testowaniu pojazdów elektrycznych i akumulatorów – powiedział, że akumulator w jego nowym VinFast VF8 jest uszkodzony i nie może otworzyć samochodu swoim inteligentnym kluczykiem.
Kilka miesięcy później w innym filmie zgłosił problemy z wirtualnym asystentem samochodu, pedałem przyspieszenia i klimatyzacją. W kwietniu media państwowe podały, że w prowincji Nghe An nagle zapalił się pojazd elektryczny VinFast.
W oświadczeniu firma VinFast oświadczyła, że władze zidentyfikowały przyczynę pożaru i nie wynikała ona z problemu w ich pojeździe.
Władze lokalne nie odpowiedziały na prośby AFP o komentarz w sprawie incydentu.
W zeszłym miesiącu w wywiadzie dla AFP zapytany o skargi Le Thi Thu Thuy, dyrektor naczelny VinFast, przyznał, że „było wiele wątpliwości”.
Wyzwania finansowe
Właścicielem VinFast jest najbogatszy człowiek w Wietnamie, Phạm Nhat Vuong, który zaczynał od sprzedaży suszonego makaronu w Związku Radzieckim.
Potentat otworzył już salony w Stanach Zjednoczonych oraz punkty sprzedaży we Francji, Niemczech i Holandii.
Pomimo straty netto w wysokości ponad 600 milionów dolarów w trzecim kwartale, firma nadal się rozwija. Jej rynki docelowe obejmują obecnie Indie, Indonezję i Bliski Wschód.
VinFast twierdzi, że w tym roku zamierza dostarczyć na całym świecie do 50 000 samochodów. Do tej pory sprzedał około 21 000 egzemplarzy.
„Na razie straty te można ponieść, ponieważ Vingroup ma głębokie kieszenie, ale to nie może trwać wiecznie” – powiedział James Guild, ekspert ds. handlu w Azji Południowo-Wschodniej z School of Economics w badaniach międzynarodowych S. Rajaratnam z Singapuru.
Vingroup była pionierem w zakresie infrastruktury pojazdów elektrycznych w Wietnamie, ale jeden z krajowych ekspertów motoryzacyjnych, który odmówił podania nazwiska w obawie przed konsekwencjami ze strony potężnego konglomeratu, powiedział: „VinFast nie zdobył naszego zaufania”.
„To z pewnością będzie długa i trudna gra dla Vingroup” – powiedział Tran Lien Phuong, dyrektor firmy zajmującej się badaniami rynku i konsultingiem AMCO.
„Każdy, kto przyłącza się do tej gry, potrzebuje czasu”.