O nas
Kontakt

Włoscy kierowcy będą napędzać europejski rynek motoryzacyjny w 2023 roku

Laura Kowalczyk

This Sept. 18, 2020 file photo shows an employee putting finishing touches to a battery-powered VW ID.4 at the Volkswagen plant in Zwickau, Germany.

TylkoGliwice Business prezentuje najnowsze dane dotyczące europejskiego rynku motoryzacyjnego.

Według najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w ubiegłym roku europejski rynek motoryzacyjny odnotował pozytywny wynik, odnotowując solidny wzrost o 13,9% w porównaniu z 2022 r. i łączny wolumen pojazdów na poziomie 10,5 mln.

Głównymi rynkami były Włochy (+18,9%), Hiszpania (+16,7%) i Francja (+16,1%). Z kolei Niemcy, największy rynek europejski, odnotowały skromny wzrost o 7,3% rok do roku, na co wpływ miały słabsze wyniki w grudniu.

Rejestracje nowych samochodów w UE, tendencja 12-miesięczna

Grudzień był pierwszym miesiącem spadku na całym rynku motoryzacyjnym w UE po 16 kolejnych miesiącach wzrostu. W ciągu miesiąca zanotowano spadek o 3,3% – sprzedano 867 052 ​​jednostek, a spadek jest powiązany z wyjątkowymi wynikami z grudnia 2022 r.

W Europie rośnie liczba osób korzystających z samochodów. Średnia liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w UE wzrosła o 14,3%, z 490 do 560 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w 2022 r., przy czym w rankingu dominują Włochy (684), a następnie Luksemburg (678), Finlandia (661) i Według najnowszych danych Eurostatu Cypr (658).

Samochody akumulatorowe, hybrydowe i tradycyjne: która grupa uzyskała najlepsze wyniki?

Ogólny wolumen sprzedaży samochodów elektrycznych akumulatorowych w całym 2023 r. przekroczył 1,5 mln sztuk, co oznacza znaczny wzrost o 37% w porównaniu z 2022 r., przy czym samochody elektryczne miały udział w rynku wynoszący 14,6%. W grudniu sprzedaż spadła jednak po raz pierwszy od kwietnia 2020 r. (w szczytowym momencie pandemii Covid-19), spadając o 16,9% do 160 700 sztuk. Zdaniem ACEA wpływ na to miał dobry grudzień 2022 r. i spowolnienie w Niemczech (-47,6%), największym rynku pojazdów elektrycznych.

Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła energii

Jednak rejestracje hybrydowych samochodów elektrycznych wzrosły w grudniu o 26%, dzięki wzrostom odnotowanym w Niemczech, Francji i Hiszpanii. Przyczyniło się to do wzrostu o 29,5% w 2023 r., przy sprzedaży ponad 2,7 mln sztuk, co stanowi jedną czwartą udziału w rynku UE. Z kolei sprzedaż samochodów elektrycznych hybrydowych typu plug-in spadła w grudniu 2023 r. o 40,2%, co oznacza spadek o 7% w porównaniu z 2022 r., przy udziale w rynku na poziomie 7,7%.

Jeśli chodzi o samochody tradycyjne, w grudniu UE odnotowała wzrost sprzedaży samochodów benzynowych o 5,1%, wynoszący łącznie 3,7 mln sztuk, przy znaczącym udziale kluczowych rynków, takich jak Włochy i Niemcy.

Wiodący udział w rynku wynoszący 35,3% w 2023 r., samochody benzynowe odnotował niewielki spadek w porównaniu z 36,4% w 2022 r.

Z drugiej strony, w grudniu europejski rynek samochodów z silnikiem Diesla kontynuował spadek, zmniejszając się o 9,1%, a sprzedaż osiągnęła 1,4 mln sztuk w 2023 r., co stanowi udział w rynku na poziomie 13,6% w porównaniu z 16,4% w 2022 r.