O nas
Kontakt

Wojna na Ukrainie: w rosyjskich nalotach zginęły dwie osoby, gdy do Turcji przybywa drugi ukraiński statek przewożący pszenicę

Laura Kowalczyk

Wojna na Ukrainie: w rosyjskich nalotach zginęły dwie osoby, gdy do Turcji przybywa drugi ukraiński statek przewożący pszenicę

Wszystkie najnowsze wydarzenia z wojny na Ukrainie.

W rosyjskich nalotach zginęły 2 osoby, a 3 zostały ranne na południu Ukrainy – Kijów

Według gubernatora regionu w niedzielnych nalotach rosyjskich zginęły dwie osoby, a trzy inne zostały ranne w prowincji Chersoń na południu Ukrainy.

Gdy wojna wkracza w dwudziesty miesiąc, gubernator Oleksandr Prokudin ujawnił, że siły rosyjskie uderzyły na miasto Berysław, niszcząc nieokreśloną liczbę domów prywatnych.

Powiedział prasie, że zginęła kobieta, a trzy inne osoby, w tym policjant, zostały ranne.

Mówi się również, że w innym nalocie we wsi Lwów zginął 67-letni mężczyzna.

Prokudin nie określił, jakiego rodzaju broni użyto w ataku.

Obie społeczności znajdują się w kontrolowanej przez Ukraińców części obwodu chersońskiego, gdzie przecinająca prowincję rzeka Dniepr wyznaczyła linię bitwy od czasu wycofania się przez nią wojsk rosyjskich w listopadzie 2022 r. – co podniosło morale najechanego kraju.

Rosjanie przegrupowali się na wschodnim brzegu rzeki i regularnie ostrzeliwali miasta i wsie po drugiej stronie rzeki, w tym miasto Chersoń, stolicę regionu, która była okupowana na początku wojny, ale odbita przez siły ukraińskie ponad 10 miesięcy temu.

W Rosji ukraiński dron uderzył w budynek administracyjny w mieście Kursk i „nieznacznie uszkodził” dach – poinformował regionalny gubernator Roman Starowojt. Nie zgłosił żadnych ofiar ani nie powiedział, co mieściło się w budynku.

Niepotwierdzone doniesienia mediów zarówno w Rosji, jak i na Ukrainie podają, że była to siedziba kurskiego oddziału głównej agencji bezpieczeństwa Rosji, Federalnej Służby Bezpieczeństwa, zwanej także FSB.

Obwód kurski w Rosji graniczy z Ukrainą i również jest częstym celem ataków. Do niedzielnego strajku dronów doszło podczas obchodów rocznicy założenia stolicy regionu przez mieszkańców.

Nie było natychmiastowego komentarza ze strony władz ukraińskich, które zazwyczaj nie przyznają się do odpowiedzialności za ataki na terytorium Rosji.

Drugi ładunek ukraińskiej pszenicy dociera do Stambułu

Według ośrodków monitorowania ruchu morskiego drugi statek towarowy przewożący ukraińską pszenicę przybył do Stambułu przez Morze Czarne.

Przybycie zakończyło się sukcesem pomimo groźby ze strony Moskwy ataku na łodzie wpływające i wypływające z Ukrainy.

Masowiec Aroyat pływający pod banderą Palau wypłynął w piątek z Czarnomorska niedaleko Odessy.

To dopiero drugi statek, który w celu ominięcia rosyjskiej blokady skorzystał z utworzonego przez Kijów korytarza morskiego wzdłuż zachodniego wybrzeża Morza Czarnego.

W lipcu Moskwa wycofała się z podpisanej w lipcu 2022 roku umowy międzynarodowej, która zabezpieczała eksport ukraińskich produktów rolnych przez Morze Czarne.

Dzięki temu porozumieniu możliwe byłoby wyeksportowanie blisko 33 mln ton zbóż w ciągu jednego roku.

Pierwszy statek, załadowany 3000 ton pszenicy i również pływający pod banderą Palau, opuścił bez żadnych problemów ten sam port w Czarnomorsku we wtorek, zanim w czwartek przybył do Stambułu.

Kijów chce stworzyć szlaki dostaw do Afryki, aby przeciwstawić się wpływom Rosji, która latem tego roku obiecała niektórym krajom afrykańskim bezpłatne dostawy pszenicy.

Rosja i Ukraina to historycznie dwie główne potęgi rolnicze, których produkcja ma kluczowe znaczenie dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

Inwazja Rosji na sąsiada i międzynarodowe sankcje nałożone na Moskwę zdestabilizowały światowe dostawy i rynki.

Również ukraińskie siły zbrojne od kilku tygodni przeciwdziałają rosyjskiej kontroli wojskowej na Morzu Czarnym.

W Rosji braki benzyny nie są skutkiem wojny – podaje

W ostatnich tygodniach rosyjscy klienci z dużym prawdopodobieństwem odczuli lokalne niedobory benzyny i oleju napędowego.

Jest jednak mało prawdopodobne, aby niedobory były bezpośrednim skutkiem wojny. Zamiast tego są one prawdopodobnie spowodowane szeregiem czynników, w tym krótkoterminowym wzrostem popytu ze strony sektora rolnego, corocznymi letnimi remontami rafinerii i atrakcyjnymi cenami.

21 września 2023 r. Rosja zawiesiła niemal cały eksport oleju napędowego i benzyny, aby ustabilizować swoje rynki wewnętrzne.

Posunięcie to prawie na pewno jeszcze bardziej ograniczy dostawy na napiętym rynku światowym, co prawdopodobnie będzie miało największy wpływ na kraje obecnie zależne od dostaw rosyjskiego paliwa.