O nas
Kontakt

World Travel Market London: Liderzy branży mówią o zielonej turystyce, ochronie środowiska i „slow wakacjach”

Laura Kowalczyk

World Travel Market London: Liderzy branży mówią o zielonej turystyce, ochronie środowiska i „slow wakacjach”

Liderzy branży turystycznej zebrali się w Londynie na wydarzeniu branżowym World Travel Market, aby omówić najnowsze trendy kształtujące branżę.

Wydarzenie branżowe World Travel Market w Londynie prezentuje najnowsze trendy kształtujące turystykę i branżę turystyczną, teraz i w przyszłości.

Tysiące przedstawicieli zebrało się w stolicy Wielkiej Brytanii, aby zawierać transakcje, debatować i dyskutować, podczas gdy branża kontynuuje odbicie po pandemii Covid-19.

„Podróże rekreacyjne powróciły do ​​zaledwie 10% poniżej poziomu z 2019 r.” – powiedział Dave Goodger, dyrektor zarządzający na region EMEA w Tourism Economics. „Musimy jednak pamiętać, że rok 2019 był rokiem szczytowym. Zatem poziom podróży, jaki odnotowujemy w tym roku, został przekroczony zaledwie w ciągu trzech lat w historii”.

Wydarzenie branżowe World Travel Market w Londynie prezentuje najnowsze trendy kształtujące turystykę i branżę turystyczną, teraz i w przyszłości
Wydarzenie branżowe World Travel Market w Londynie prezentuje najnowsze trendy kształtujące turystykę i branżę turystyczną, teraz i w przyszłości

Ożywienie następuje pomimo niepewności gospodarczej i geopolitycznej, a także latem charakteryzującego się wysokimi temperaturami i niszczycielskimi pożarami w krajach takich jak Grecja.

„Powiedziałbym, że największym wyzwaniem na dłuższą metę w przyszłości jest kryzys klimatyczny” – ujawnił Dimitris Frangakis, Sekretarz Generalny Greckiej Krajowej Organizacji Turystycznej. „Grecja ma konkretny plan do 2030 r., którego celem jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju w środowisku, stawienie czoła skutkom zmiany klimatu i oczywiście przystosowanie się do nowej ery”.

Dimitris Frangakis, Sekretarz Generalny, Grecka Narodowa Organizacja Turystyczna
Dimitris Frangakis, Sekretarz Generalny, Grecka Narodowa Organizacja Turystyczna

Walencja w Hiszpanii przyciąga turystów swoimi plażami, pięknem przyrody i historią. Uznane za zrównoważoną turystykę, miasto zostało nazwane Europejską Zieloną Stolicą 2024.

„Stare źródło rzeki to obecnie duży zielony obszar, duży zielony bulwar” – powiedział Focusowi Carlos Mazón Guixot, prezes rządu regionu Walencji. „Bardzo ciężko pracujemy, jeśli chodzi o transport publiczny. To dla nas bardzo ważne. O nowe technologie energetyczne. Tylko nie na rok, ale na całe życie”.

Zrównoważony rozwój po pandemii oznacza także kontrolowanie liczby podróżnych. Na przykład Wenecja planuje w przyszłym roku nałożyć podatek w wysokości pięciu euro na jednodniowych turystów, próbując stawić czoła nadmiernej turystyce.

Inne kierunki, takie jak Chorwacja, również zastanawiają się, co powinny zrobić.

Martina Srnec z Chorwackiej Krajowej Izby Turystycznej powiedziała Focusowi: „Nie możemy używać słowa overtourism, może tylko w kilku miastach, takich jak Dubrownik”.

Martina Srnec, Chorwacka Krajowa Wspólnota Turystyczna
Martina Srnec, Chorwacka Krajowa Wspólnota Turystyczna

„Nadal jako kraj nie wprowadziliśmy żadnych konkretnych działań. Ale teraz jest właściwy czas, aby władze lokalne i decydenci zaczęli o tym myśleć. To ważne, ponieważ chcemy zachować nasz kraj jako tak jest dzisiaj” – dodała Martina.

Jeśli chodzi o liczbę podróżnych, Tajlandia twierdzi, że przedkłada jakość nad ilość. Ochłodzenie tradycyjnych gorących punktów i otwarcie innych miejsc w kraju.

„Bardziej skupiamy się na wartości, jaką turyści wydają w Tajlandii” – wyjaśnił Siripakorn Cheawsamoot, zastępca gubernatora Urzędu ds. Turystyki Tajlandii.

„Druga sprawa dotyczy również rozproszenia liczby turystów. Łącz się z lokalną społecznością, łącz się z innymi miejscami docelowymi w całym ośrodku. W ten sposób posuwamy się do przodu”.

Siripakorn Cheawsamoot, zastępca gubernatora Urzędu Turystyki Tajlandii
Siripakorn Cheawsamoot, zastępca gubernatora Urzędu Turystyki Tajlandii

Gusta podróżników również ewoluują. Jak wynika z badania World Travel Market, w przypadku milenialsów i pokolenia Z w coraz większym stopniu liczą się doświadczenia i listy życzeń. Jest też szerszy trend dłuższych pobytów.

„Z tego, co widzimy, mając świadomość zrównoważonego rozwoju, nazywają to powolnymi wakacjami. Jest więc mniej wakacji, ale są one znacznie dłuższe. I są bardziej skupieni niż na opalaniu, a bardziej na doświadczeniu” – powiedział Wasyl Żygało, dyrektor portfela World Travel Market.

Jednym z krajów, który zapewnia niektóre z tych doświadczeń, jest Maroko. Do 2030 roku chce przyciągać 26 milionów turystów rocznie, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w tym roku.

„Ludzie szukają autentycznych przeżyć” – powiedziała Fatim-Zahra Ammor, Minister Turystyki Maroka. „Chcą mieć kontakt z naturą, skosztować lokalnej kuchni, poznać lokalne społeczności. Szukają też pleneru: wrażeń na łonie natury, długich spacerów, gór”.

Oczekuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat światowy sektor podróży i turystyki odrodzi się w pełni. Ale jest to branża, która również się zmienia, ponieważ wyznacza rok 2024 i lata kolejne.