Po nagłym zerwaniu współpracy Kanye Westa z Adidasem z powodu antysemickich i obraźliwych komentarzy rapera, buty Yeezy przyniosły niemieckiej firmie produkującej odzież sportową 400 mln euro przychodu.
Pomimo tego, że współpraca Adidasa i Ye – rapera znanego wcześniej jako Kanye West – zakończyła się nagle, niemiecka firma potrafiła na tym skorzystać.
Adidas zarobił 400 milionów euro od pierwszego wydania sneakersów Yeezy po zerwaniu więzi z Ye.
Producent odzieży sportowej przekaże część dochodów grupom walczącym z antysemityzmem i innymi formami nienawiści.
Pierwsza partia butów wypuszczona w czerwcu, która została wyprzedana, przyniosła firmie zysk operacyjny w drugim kwartale w wysokości 176 milionów euro, wyższy niż pierwotnie oczekiwano, według Adidasa.
W środę rozpoczęła się druga wyprzedaż.
Antysemickie i obraźliwe komentarze Ye doprowadziły firmę do zakończenia współpracy z raperem w październiku ubiegłego roku.
Potem przyszłość trenerów była niejasna.
Na rynku wtórnym, gdzie buty Yeezy sprzedawały się kilkakrotnie powyżej ich zwykłej ceny, wydawało się, że kupujący stracili zainteresowanie butami.
Jednak Adidas zdecydował się kontynuować sprzedaż, ponieważ szukał sposobu na odpowiedzialne pozbycie się wysokiej klasy butów o wartości 1,2 miliarda euro.
„Będziemy nadal ostrożnie sprzedawać więcej istniejących zapasów Yeezy”, powiedział dyrektor generalny Bjørn Gulden, który przejął stery w styczniu.
„To o wiele lepsze niż niszczenie i unieważnianie zapasów i pozwala nam przekazywać znaczne darowizny organizacjom takim jak Anti-Defamation League, Philonise & Keeta Floyd Institute for Social Change i Robert Foundation. Kraft do walki z antysemityzmem” – powiedział Gulden .
Adidas przekazał już grupom 10 milionów euro i planuje przekazać kolejne 100 milionów euro, z dalszymi darowiznami możliwymi w zależności od rozwoju przyszłej sprzedaży, powiedział dyrektor finansowy Harm Ohlmeyer.
Dyrektor generalny Adidasa powiedział, że sprzedaż Yeezy „oczywiście również przyczynia się zarówno do naszych przepływów pieniężnych, jak i do naszej ogólnej siły finansowej”.
Pierwsza sprzedaż wyładowała około 20-25% sneakersów Yeezy, które pozostały ułożone w magazynach, przyczyniając się do 150 milionów euro do 176 milionów euro zysku operacyjnego Adidasa w okresie od kwietnia do czerwca.
Adidas ostrzegł również, że pierwsza sprzedaż obejmowała najdroższe buty i zostały one całkowicie wyprzedane, ale nie było jasne, czy pozostałe wydania będą miały podobne ceny i popyt.
Marks Cut Ye
Eksplozja partnerstwa Ye postawiła Adidasa w niepewnej sytuacji ze względu na popularność linii Yeezy i w zeszłym roku stanęła w obliczu rosnącej presji, aby zakończyć współpracę, ponieważ inne firmy, takie jak luksusowa marka Balenciaga, odcięły rapera.
Podarta umowa była teraz przedmiotem arbitrażu, „procesu wspieranego przez ekspertów prawnych” dla obu stron i była otoczona „dużą niepewnością”, powiedział Gulden, dyrektor generalny Adidasa.
Zapytana, czy powinna płacić Ye tantiemy za buty, firma powiedziała tylko, że spełni wszystkie swoje zobowiązania umowne.
Jeśli chodzi o kwotę pieniędzy przekazaną grupom zwalczającym nienawiść, Adidas powiedział, że darowizny nie stanowiły stałego procentu sprzedaży, ale omówiono z odbiorcami odpowiednią kwotę.