O nas
Kontakt

Zaginiony portret Debbie Harry z Blondie autorstwa Andy’ego Warhola trafi na prywatną aukcję

Laura Kowalczyk

Andy Warhol portrait of Debbie Harry created with the Commodore Amiga computer in 1985 to go up for sale

Portret został stworzony przez ikonę pop-artu w połowie lat 80. XX wieku przy użyciu komputera Commodore Amiga.

Zaginiony portret autorstwa Andy’ego Warhola, przedstawiający słynną wokalistkę zespołu Blondie, Debbie Harry, odnalazł się ponownie w wiejskim stanie Delaware w USA. Natrafiono tam także na podpisaną płytę zawierającą 10 plików cyfrowych obrazów gwiazdy pop-artu.

Warhol stworzył te dzieła sztuki, korzystając z jednego z pierwszych modeli komputera domowego Amiga 1000 w ramach akcji promocyjnej nieistniejącej już firmy technologicznej Commodore w nowojorskim Lincoln Center, gdzie pełnił funkcję ambasadora marki.

Chociaż Harry wspomniała wcześniej, że według niej istnieją dwie wersje jej portretu, z których jedna jest jej własnością, miejsce przechowywania drugiego portretu pozostaje nieznane.

Niedawno odkryty drugi portret spędził prawie cztery dekady w domu Jeffa Bruette’a, technika cyfrowego w Commodore, który zapoznał Warhola z komputerem Amiga.

Teraz Bruette wystawia grafikę oraz oryginalny podpisany dysk Amigi na prywatną sprzedaż. Cena wywoławcza wynosi 26 milionów dolarów (23,6 miliona euro).

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Propagande 1977 (@propagande1977)

W swoich wspomnieniach z 2019 r. „Face It” Harry opowiada, jak powstał portret: „Andy zadzwonił i poprosił mnie o pozowanie do portretu, który miał stworzyć na żywo w Lincoln Center, jako promocję komputera Commodore Amiga. To było naprawdę niesamowite wydarzenie”.

Kontynuowała: „mieli pełną orkiestrę i dużą tablicę z grupą techników w fartuchach laboratoryjnych. Technicy programowali wszystkimi kolorami Warhola, podczas gdy Andy projektował i malował mój portret. Trochę się wygłupiałam przed kamerami, odwracając się w stronę Andy’ego, przeczesując włosy ręką i pytając sugestywnym głosem Marilyn: »Czy jesteś gotowa mnie namalować?« Andy był całkiem zabawny w swoim zwykłym, płaskim stylu, gdy sprzeczał się z gospodarzem Commodore”.

Harry po raz pierwszy spotkała Warhola, gdy pracowała jako kelnerka w Max’s Kansas City, znanym wówczas klubie nocnym i miejscu spotkań początkujących artystów w Nowym Jorku.

Przez całą swoją karierę obie megagwiazdy nawiązały bliską przyjaźń i często współpracowały. Jeden z najbardziej ikonicznych portretów Harry’ego autorstwa Warhola znalazł się na okładce albumu Blondie Greatest Hits Deluxe Redux z 2014 roku.

W swoich wspomnieniach Harry zauważyła: „Jego ciekawość nie miała granic. Był również niezwykle wspierający dla nowych artystów. Chris (Stein) i ja uwielbialiśmy Andy’ego. A odkrycie, że był naszym fanem, było niebiańskie”.