O nas
Kontakt

Zakrzywione liny i osunięcia ziemi: jak zmiany klimatyczne wpływają na europejski przemysł kolejowy

Laura Kowalczyk

Heatwaves were also responsible for widespread train cancellations, due to problems like buckled rails and fallen overhead power lines.

W samej Austrii w 2023 r. pociągi były zmuszone do zatrzymania się 1900 razy z powodu warunków pogodowych.

Zmiana klimatu staje się coraz większym wyzwaniem dla transportu kolejowego.

Burze, opady śniegu, powodzie i pożary wystawiają sieci kolejowe w całej Europie na próbę.

Według austriackiej gazety Kronen Zeitung w samej Austrii w 2023 r. Railjets i inne pociągi ÖBB były zmuszone do zatrzymywania się 1900 razy z powodu warunków pogodowych.

Jak zatem branża kolejowa dostosowuje się do ocieplającej się planety?

Jak zmiany klimatyczne wpływają na branżę kolejową?

„W ostatnich latach nigdy nie mieliśmy tak wielu odwołań pociągów z powodu burz, jak w sierpniu ubiegłego roku” – powiedział austriackiej prasie rzecznik ÖBB Bernhard Rieder.

„Powodzie w samym Tyrolu i Salzburgu oraz ogromne lawiny błotne po burzach doprowadziły do ​​716 nieplanowanych przystanków ze względu na pogodę”.

Dodał, że rosnące temperatury w regionie alpejskim prowadzą do wzrostu liczby pożarów nasypów i lasów, zniekształceń torów i zaniku lasów ochronnych z powodu stresu cieplnego.

„Z niepokojem obserwujemy zakłócenia spowodowane ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi” – powiedział.

W Wielkiej Brytanii doradca rządowy ostrzegł, że zmiany klimatyczne pogłębią zakłócenia w podróżowaniu, chyba że sieć kolejowa kraju otrzyma większe fundusze.

W sierpniowym przemówieniu Sir John Armitt zwrócił uwagę na ulewne deszcze, które negatywnie wpływały na podróżowanie pociągami, powodując gwałtowne powodzie i osunięcia ziemi.

Fale upałów były również odpowiedzialne za powszechne odwołania pociągów z powodu problemów, takich jak wypaczone szyny i zerwane napowietrzne linie energetyczne.

Tory kolejowe są projektowane tak, aby wytrzymywały określony zakres temperatur, ale w bardzo wysokich temperaturach mogą ulec odkształceniu.

Ciepło może również powodować zwisanie napowietrznych linii energetycznych i zaczepianie o sprzęt kolejowy.

Jak branża kolejowa dostosowuje się do zmian klimatycznych?

W Austrii trwa modernizacja napowietrznych linii energetycznych, aby zapobiec przegrzaniu. Dodatkowo szyny są bardziej odporne na ciepło poprzez nałożenie białej farby.

Stoki zagrożone poślizgiem są jeszcze dokładniej monitorowane, poszerzana jest także obserwacja pogody.

W Wielkiej Brytanii wydano więcej środków na odwadnianie i wprowadza się technologię zdalnego monitorowania temperatury w szynach.

Po śmierci trzech osób w sierpniu 2020 r., kiedy pociąg zderzył się z osuwiskiem w Aberdeenshire, firma Network Rail opracowała nowe oprogramowanie do przewidywania nagłych, ulewnych opadów.

Centrum operacyjne firmy w Cardiff wdraża czujniki ciepła i kamery, aby śledzić stan kolei w całym regionie.

Chociaż nie rozwiąże to problemu zakłóceń w świadczeniu usług, oznacza, że ​​można poprawić bezpieczeństwo poprzez wprowadzenie ograniczeń prędkości i wezwanie zespołów konserwacyjnych.

Europejskie pociągi „trójpociągowe”, które mogą zrewolucjonizować transport kolejowy

Przemysł kolejowy również zwraca uwagę na źródło problemu i pracuje nad zmniejszeniem jego wpływu na globalne ocieplenie.

Włoska firma Hitachi Rail opracowała przełomowy trójbrydowy pociąg.

Lokomotywę Masaccio można zasilać na trzy sposoby: poprzez napowietrzne linie elektryczne, poprzez hybrydowy silnik spalinowy lub poprzez akumulator.

Rewolucyjny akumulator można ładować, gdy pociąg zasilany jest energią elektryczną z linii napowietrznych. Może także wykorzystać energię hamowania powstającą w wyniku zatrzymania pociągu.

Ten przyjazny dla planety akumulator może zasilać pociąg bez konieczności stosowania oleju napędowego na krótkich odcinkach linii, na których występują przerwy w elektryfikacji.

Stosowany jest także podczas dojazdów i odjazdów ze stacji do pociągu, nie powodując hałasu ani zanieczyszczenia powietrza w mieście.

Pociągi są testowane w specjalnie zbudowanej komorze klimatycznej, która symuluje temperatury od -50 do +40°C, aby upewnić się, że wytrzymają przyszłe ekstremalne warunki pogodowe.