Czy warto jechać na lotnisko wcześniej i czy można ubiegać się o odszkodowanie?
Poważna awaria systemów informatycznych na całym świecie stała się przyczyną licznych utrudnień dla podróżnych w szczycie sezonu letniego.
Dotknięte zostały linie lotnicze, lotniska, firmy medialne i inne rodzaje przedsiębiorstw.
Oto, co do tej pory wiemy o jego wpływie na podróże po Europie.
Jak poważne są zakłócenia?
Według firmy analitycznej Cirium, zajmującej się lotnictwem, dziś na całym świecie odwołano już ponad 1400 lotów.
Liczba ta, wynosząca obecnie 1400, będzie tylko rosnąć, w miarę nasilania się negatywnych skutków.
Firma twierdzi również, że dzisiejszy dzień ma być najbardziej ruchliwym dniem pod względem liczby odlotów z Wielkiej Brytanii w tym roku. Zaplanowano ponad 3200 odlotów – najwięcej dziennie od października 2019 r.
Przeczytaj nasz pełny poradnik, aby dowiedzieć się, czy będziesz mógł ubiegać się o zwrot odszkodowania.
Jakiej rady można udzielić pasażerom w przypadku tego rodzaju incydentu?
Jeśli planujesz dziś lot, nasza rada jest taka:
– Przed wyjazdem na lotnisko sprawdź strony internetowe i aplikacje linii lotniczych i lotniska oraz postępuj zgodnie z udzielonymi poradami.
– Kanały mediów społecznościowych linii lotniczych i lotnisk są również dobrym źródłem aktualnych informacji
– Jeśli wygląda na to, że Twój lot i tak odleci, przybądź na lotnisko jak zwykle dwie godziny wcześniej, chyba że linia lotnicza lub lotnisko zaleciło inaczej – przybycie z ponad dwugodzinnym wyprzedzeniem może wydłużyć istniejące kolejki
– Zabierz ze sobą na lotnisko wodę i przekąski, szczególnie jeśli podróżujesz z dziećmi lub osobami starszymi, na wypadek długich kolejek lub innych opóźnień
– Upewnij się, że masz przy sobie ładowarkę do telefonu, najlepiej taką, której nie trzeba podłączać do gniazdka, dzięki czemu będziesz na bieżąco z najnowszymi informacjami.
– Kolejki w punktach kontroli bezpieczeństwa mają tendencję do wydłużania się w takich sytuacjach. Upewnij się więc, że Twój bagaż podręczny nie zawiera żadnych zabronionych przedmiotów, aby nie przyczyniać się do pogłębienia problemu
Ryanair radzi pasażerom, aby przybyli na lotnisko wcześniej
Oficjalne konto X linii Ryanair opublikowało aktualizację z dzisiejszego poranka o godzinie 9:30 czasu środkowoeuropejskiego. Oto treść:
„Obecnie doświadczamy zakłóceń w całej sieci z powodu globalnej awarii IT strony trzeciej, na którą nie mamy wpływu. Radzimy wszystkim pasażerom, aby przybyli na lotnisko co najmniej 3 godziny przed planowanym czasem odlotu”.
Wygląda na to, że przerwa w dostawie prądu uniemożliwi pasażerom odprawę online, zgodnie z zaleceniami Ryanair:
„Jeśli masz dziś wyjechać i jeszcze nie odprawiłeś się na lot, możesz to zrobić na lotnisku”.
Holenderskie linie lotnicze KLM uziemiają loty
KLM wydaje się być jedną z najbardziej dotkniętych europejskich linii lotniczych. O awarii napisali na X, mówiąc: „Pracujemy ciężko, aby rozwiązać problem. Do tego czasu będziemy musieli w dużej mierze zawiesić działalność.:
Strona internetowa Lufthansy zagrożona
Lufthansa, jak się wydaje, jest obecnie mniej dotknięta tą sytuacją niż inne linie lotnicze, odnotowano jedynie kilka opóźnień i odwołań lotów.
Powiedzieli, że na swojej stronie internetowej: „Obecnie funkcjonalność pobierania profilu i rezerwacji może być ograniczona. Pracujemy nad rozwiązaniem i przepraszamy za wszelkie niedogodności”.
Vueling radzi pasażerom sprawdzać pocztę e-mail
Vueling napisał aktualizację po hiszpańsku na X: „Informujemy, że z powodu globalnej awarii systemów komputerowych nasze operacje lotnicze mogą zostać zmienione. Pracujemy nad zminimalizowaniem wpływu na naszych klientów. Jeśli Twój lot zostanie zakłócony, poinformujemy Cię o tym e-mailem”.
Na których europejskich lotniskach zdarzają się opóźnienia i odwołania lotów?
Nawet jeśli obecnie żadne lotnisko ani linia lotnicza nie są bezpośrednio dotknięte, to prawdopodobnie wystąpią skutki globalnych problemów.
Lotnisko w Zurychu mówi, że jeśli lot nie jest już w powietrzu, żadnemu samolotowi nie będzie wolno lądować na lotnisku. Dalej napisali: „Odprawa musi być w niektórych przypadkach wykonywana ręcznie. Pasażerom zaleca się sprawdzenie statusu lotu u linii lotniczej”.
Lotniska w Hiszpanii są zarządzane przez AENA, zwrócili się do X, dawniej Twittera, wcześniej dziś rano, aby powiedzieć, że były opóźnienia, ale wysłali aktualizację z bardziej pozytywnymi wiadomościami: „Aena już odzyskuje część swoich systemów, po tym, jak poniosła skutki globalnego incydentu komputerowego, który dotknął firmy na całym świecie. Wszystkie lotniska działają, ale niektóre procesy działają wolniej”.
Brytyjski pasażer na lotnisku w Palma de Mallorca powiedział BBC, że czekają w kolejce do odprawy już trzy godziny.
Pasażerowie na lotnisku w Rzymie doświadczają długich kolejek
Lotnisko Heathrow wydaje się być mniej dotknięte niż inne lotniska w Londynie.
Lotnisko w Hamburgu ma poważne problemy z czterema liniami lotniczymi: Turkish Airlines, Eurowings, Ryanair i Vueling.
Na lotnisku we Frankfurcieloty do Berlina zostały odwołane do godziny 10:45 czasu środkowoeuropejskiego, ale wszystkie inne loty odbywają się normalnie.
Lotnisko Schiphol w Amsterdamie zgłosił opóźnienia.
„Awaria ma wpływ na loty z i do Schiphol” – powiedział rzecznik BBC, dodając, że nie jest jeszcze jasne, ile lotów jest dotkniętych awarią.
Lotnisko w Berlinie informuje o opóźnieniach w odprawie, a także o długich kolejkach w Terminalu 1.
Tymczasem na lotnisku Stansted w Londynieniektóre odprawy odbywają się ręcznie, ale „loty odbywają się normalnie”.
„Nasze główne systemy operacyjne nie zostały zakłócone” – powiedział rzecznik, ale „niektóre usługi związane z obsługą maszyn płatniczych zostały zakłócone”.
Londyn Gatwick opublikowano na X: „Mamy problemy z globalnym Microsoftem, więc pasażerowie mogą doświadczyć pewnych opóźnień podczas odprawy i przechodzenia przez kontrolę bezpieczeństwa. Pasażerowie powinni nadal przybyć na normalny czas odprawy. Przepraszamy za wszelkie niedogodności i pracujemy nad rozwiązaniem problemu tak szybko, jak to możliwe”.
Ekrany odlotów na lotnisku w Edynburgu dziś rano nie działały, a w budynku głównego terminala włączył się alarm przeciwpożarowy, prawdopodobnie spowodowany tym samym błędem komputerowym.
Lotnisko Praga powiedział, że „obecnie jest dotknięty awarią globalnego systemu odprawy, z którego korzysta wiele linii lotniczych. W rezultacie niektóre odloty są opóźnione”.
Amerykańskie linie lotnicze uziemiają loty
Dziś rano największe amerykańskie linie lotnicze Delta, United i American Airlines wstrzymały loty.
Będzie to miało poważny wpływ na lotniskach na całym świecie.
Czy pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu?
Na chwilę obecną nie jest jasne, czy pasażerom będzie przysługiwać odszkodowanie.
Zgodnie z prawem europejskim, jeśli lot jest opóźniony o ponad trzy godziny lub całkowicie odwołany, linia lotnicza ma obowiązek zaproponować pasażerowi inny lot lub zwrócić mu pełną kwotę należności, a czasem nawet wypłacić odszkodowanie.
Istnieją jednak wyjątki od tej reguły, jak np. warunki pogodowe, na które linie lotnicze nie mają wpływu.
Pozostaje pytanie, kto poniesie odpowiedzialność za dzisiejsze najważniejsze problemy.
Przeczytaj nasz pełny poradnik, aby dowiedzieć się, czy będziesz mógł ubiegać się o zwrot odszkodowania.