O nas
Kontakt

Znany włoski rzeźbiarz Jago prezentuje w Neapolu nowe, spektakularne dzieło sztuki

Laura Kowalczyk

Znany włoski rzeźbiarz Jago prezentuje w Neapolu nowe, spektakularne dzieło sztuki

Znany włoski rzeźbiarz Jago, nazywany „współczesnym Michałem Aniołem”, zaprezentował swoje nowe dzieło sztuki oparte na historii Narcyza.

Eklektyczny rzeźbiarz intryguje świat sztuki w XVII-wiecznym dawnym kościele w Neapolu we Włoszech.

Nazywa się Jago (urodzony jako Jacopo Cardillo) i 36-letni włoski artysta, który w ciągu ostatniej dekady zyskał uznanie dzięki swoim nowoczesnym zmianom w sztuce klasycznej, takimi dziełami jak „Look Down (2019)”, „Pity (2021) )” i „Habemus Hominem” (2009-2016).

Pięć lat temu przekształcił opuszczony kościół Sant’Aspreno ai Crociferi w Rione Sanità w swoją pracownię i przestrzeń wystawienniczą, a od maja 2023 roku oficjalnie stało się ono Muzeum Jago, które przyciąga tysiące zwiedzających.

Jago zaprezentował tutaj swoje najnowsze arcydzieło „Narciso”.

Historia Narcyza

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez JAGO (@jago.artist)

Rzeźba inspirowana jest greckim mitem „Narcyz”, opowiadającym o pięknym młodzieńcu, który odrzucał wszystkich, którzy się w nim zakochali, aż pewnego dnia zakochał się w sobie, gdy po raz pierwszy zobaczył swoje odbicie w wodzie .

Marmurowa rzeźba przedstawia dwie postacie i przedstawia to, co Narcyz mógł widzieć w wodzie.

„Nie wiem, co zobaczył w tamtej chwili. Możemy spekulować i wyobrażać sobie, że widział swoje odbicie, ale to, co widzimy jako odbity obraz tego, kim naprawdę jesteśmy, wciąż jest projekcją” – mówi Jago.

„Wyobrażam sobie, że widział swoje odbicie. Ale być może istnieje inny świat, dostępny tylko dla niego, chroniony i święty” – dodaje.

Klasycyzm w nowej odsłonie: filozofia artystyczna Jago

Aiace i Cassandra autorstwa Jago
Aiace i Cassandra autorstwa Jago

Wiele rzeźb Jago inspirowanych jest klasycyzmem, ale zawsze są one przeformułowane, jak na przykład „Aiace i Cassandra”, dzieło oparte na gwałcie na księżniczce trojańskiej Cassandrze po pokonaniu Trojan przez Greków, jak opowiedziano w „Iliadzie” Homera.

„Jeśli pomyślimy na przykład o „Gwałcie Sabinek” Giambologny, a także „Gwałcie na Prozerpinie” Berniniego, obraz twarzy kobiety jest zawsze niemal gościnny, niemal opuszczony, świadomy. Często kobietę przedstawiano tak, jakby „na to zasługiwała”. Nie odpowiada to jednak faktom” – mówi Jago.

„Zamiast tego interesujące było dla mnie zmierzenie się z tą ramą, moment reakcji i zablokowanie jej, aby utrwalić reakcję, ponieważ w tej reakcji istnieje możliwość” – dodaje.

Przekształcając kościół Sant’Aspreno ai Crociferi w Muzeum Jago, artysta ma nadzieję uwydatnić historyczno-artystyczne dziedzictwo dzielnicy Rione Sanità w Neapolu.

Don Antonio Loffredo, dyrektor kościoła Sant’Aspreno ai Crociferi, twierdzi, że gentryfikacja tego obszaru rozpoczęła się dziesięć lat temu, ale przypisuje rolę Jago w jego odnowieniu.

„Jago przyjechał tu pięć lat temu i był tak oczarowany ekscytacją, że także zapragnął wziąć udział w tej rewolucji. Dzięki sztuce i pięknu możemy zmienić życie społeczne danego miejsca” – mówi.

„Narciso” wraz z wieloma innymi pracami artysty można teraz oglądać w Muzeum Jago.