Południowokoreańska firma technologiczna opublikowała w środę swoje pierwsze szacunki za trzeci kwartał 2023 roku, ogłaszając 78% spadek zysków w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wyniki są lepsze niż oczekiwano.
Największy na świecie producent układów pamięci i smartfonów oszacował, że jego zysk operacyjny spadł do 2,4 biliona wonów (1,69 miliarda euro) w okresie od lipca do września w porównaniu z 10,85 biliona wonów rok wcześniej, w krótkiej wstępnej publikacji wyników.
Nawet jeśli takie wyniki nie są równoznaczne z dobrą wiadomością, to i tak są lepsze od oczekiwań. Spadek zysku w trzecim kwartale był niższy od wcześniejszych szacunków, ponieważ borykający się z trudnościami rynek układów pamięci wykazuje pierwsze oznaki ożywienia po poważnym pogorszeniu koniunktury.
„Mimo że sytuacja w sektorze chipów nie jest zbyt dobra, spadek cen pamięci słabnie, a dalsze spadki będą ograniczone” – powiedział Ko Yeongmin, analityk w Daol Investment & Securities.
Chociaż zysk Samsunga w trzecim kwartale znacznie spadł w porównaniu z zeszłym rokiem, znacznie przekroczył 640 miliardów wonów za pierwszy kwartał, najniższy od 2009 roku, i 670 miliardów wonów za drugi kwartał.
Globalne spowolnienie gospodarcze i wysokie stopy procentowe osłabiły popyt na większość towarów konsumpcyjnych w następstwie boomu wywołanego pandemią, ponieważ konsumenci wahali się przed zakupem nowych smartfonów lub komputerów. Zmusiło to producentów chipów do ograniczenia produkcji, aby powstrzymać spadające ceny.
Szczegółowa publikacja wyników spodziewana jest 31 października, ale Samsung już ogłosił, że jego przychody prawdopodobnie spadną o 13% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, do 67 bilionów wonów.
Według średnich prognoz pięciu analityków, dział urządzeń mobilnych firmy prawdopodobnie odnotował zysk operacyjny w wysokości około 3 bilionów wonów, podobnie jak w roku ubiegłym. W tym kwartale firma wprowadziła na rynek swoje składane smartfony klasy premium, zwiększając sprzedaż pomimo słabości na światowym rynku smartfonów.
Trzeci kwartał jest zwykle dobry dla segmentu urządzeń mobilnych i wyświetlaczy Samsunga, biorąc pod uwagę, że właśnie wtedy Samsung wprowadza na rynek swoje flagowe smartfony. Popyt na panele wyświetlaczy ze strony klientów takich jak Apple rośnie przed premierą najnowszego iPhone’a, wprowadzonego na rynek we wrześniu.