O nas
Kontakt

Zyski Stellantis spadają, gdy producenci samochodów stają przed wyzwaniami branżowymi

Laura Kowalczyk

The Stellantis sign is seen outside the Chrysler Technology Center in Auburn Hills, Michigan..

Francusko-włosko-amerykański gigant motoryzacyjny Stellantis opublikował w czwartek swoje wyniki za pierwsze półrocze 2024 r., odnotowując zysk netto na poziomie 5,6 mld euro, czyli o 48% mniej niż w pierwszej połowie 2023 r. Wartość sprzedaży netto w pierwszym półroczu 2023 r. pół roku wyniosło 85 miliardów euro, o 14% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Skorygowany zysk operacyjny (ROA) w I półroczu 2024 r. wyniósł 8,5 mld euro, tj. o 5,7 mld euro mniej niż w I półroczu 2023 r., przy skorygowanej marży operacyjnej w I półroczu 2024 r. wynoszącej 10%. I półrocze 2024 r. Na marżę wpłynęły niższe koszty personelu, surowców bezpośrednich i logistyki.

Kierownictwo Stellantis zapewniło również inwestorów, że podejmuje kompleksowe kroki w celu rozwiązania problemów operacyjnych, w tym wyników w zakresie zapasów i zmian cen akcji w Ameryce Północnej.

Całkowite zapasy spadły o 3% w pierwszej połowie 2024 r., do 1 408 000 sztuk. Firma ujawniła również, że w pierwszej połowie roku zwróciła 6,7 ​​miliarda euro kapitału, głównie dzięki przyspieszeniu przez Stellantis programu odkupu akcji o wartości 3,0 miliarda euro w tym roku.

Rozczarowujące wyniki finansowe za pierwszą połowę 2024 r. wynikają głównie z niższych wolumenów i asortymentu produktów, a także wysiłków w zakresie redukcji zapasów. Pokoleniowa zmiana portfela doprowadziła również do niewielkich zakłóceń w produkcji. Udział Stellantis w rynku północnoamerykańskim również ostatnio spadł.

Carlos Tavares, dyrektor generalny (CEO) Stellantis, powiedział w oświadczeniu: „Wyniki spółki w pierwszej połowie 2024 r. nie spełniły naszych oczekiwań, co odzwierciedla zarówno wymagające otoczenie branżowe, jak i nasze własne problemy operacyjne.

„Chociaż działania naprawcze w celu rozwiązania tych problemów są konieczne i są w toku, rozpoczęliśmy także ekscytującą kampanię produktową, w ramach której w tym roku wprowadzimy na rynek aż 20 nowych pojazdów, co zapewni nam większe możliwości, jeśli dobrze wykonamy nasze wysiłki. Mamy wiele do zrobienia, szczególnie w Ameryce Północnej, aby zmaksymalizować nasz długoterminowy potencjał. »

Stellantis ogłasza 20 nowości na rok 2024

Stellantis ogłosił także, że planuje w tym roku wprowadzić na rynek 20 produktów, z czego 10 jest już w fazie produkcyjnej. Wśród nich znajdują się Peugeot 3008 i 5008, które będą wyposażone w nowy panoramiczny i-Cockpit oraz ChatGPT zintegrowane z oprogramowaniem.

Firma wprowadziła także na rynek nową Lancię Ypsilon, sedana klasy premium o innowacyjnym włoskim designie motoryzacyjnym. Wprowadzono także Maserati Grecale Folgore, a także samochody dostawcze Ram 1500, Citroën Basalt i Stellantis Pro One.

Stellantis podtrzymał także swoje wytyczne finansowe i perspektywy na pozostałą część roku, spodziewając się dodatnich wolnych przepływów pieniężnych w przemyśle i dwucyfrowej skorygowanej marży operacyjnej, pomimo zawirowań gospodarczych i geopolitycznych.