O nas
Kontakt

3 złote zasady skalowania biznesu

Laura Kowalczyk

3 złote zasady skalowania biznesu

Skalowanie oznacza zwiększanie sprzedaży lub produkcji bez negatywnego wpływu na inne obszary działalności. Proces ten jest trudny w nawigacji, a wiele startupów upada z powodu skalowania w niewłaściwym czasie lub w niewłaściwy sposób, podczas gdy inne po prostu się nie skalują.

„Prowadzenie skalowalnego biznesu jest bardzo ważne, ponieważ chcesz, aby Twój produkt był jak najbardziej dostępny dla wszystkich” — mówi Aadeel Akhtar, dyrektor generalny i założyciel firmy Psyonic, która produkuje pierwszą bioniczną rękę z dotykiem dla osób po amputacji. „Chcieliśmy mieć pewność, że każdy może mieć dostęp do naszej bionicznej ręki, niezależnie od tego, czy znajduje się w Stanach Zjednoczonych, Azji, Ameryce Południowej, czy gdzie indziej”.

W wywiadzie dla TylkoGliwice Akhtar podzielił się swoimi złotymi zasadami skalowania.

1. Stwórz produkt, którego potrzebuje rynek

„Jednym z największych problemów start-upów podczas prób rozwoju jest to, że zbudowali coś, czego rynek nie chce. Więc masz produkt i masz wszystkie elementy na swoim miejscu, ale potem dowiadujesz się, że to się nie sprzeda, a to dlatego, że ludzie tak naprawdę nie potrzebują tego, co masz” – powiedział Aktar.

Przed założeniem firmy niezbędna jest znajomość potrzeb rynku. Jeśli Twój produkt lub usługa nie rozwiązuje istniejącego problemu lub nie zaspokaja istniejącej potrzeby, Twoja firma jest skazana na porażkę. Aby uniknąć tworzenia czegoś, czego nikt nie chce, zainwestuj w badania rynku, zanim zainwestujesz w jakąkolwiek inną część swojej firmy.

2. Docelowe rynki przyczółka

Termin „przyczółek” pochodzi od bronionej pozycji na plaży, z której można przeprowadzić atak, przejętej od wroga przez siły desantowe. W biznesie rynek przyczółkowy to wąski segment rynku idealnych klientów dla nowego produktu, z sąsiednimi rynkami klientów zainteresowanych podobnymi produktami lub usługami, do których można dotrzeć później.

Zbuduj przyczółkowy rynek w oparciu o określoną grupę demograficzną lub podzbiór klientów zainteresowanych podobnym produktem poprzez strategiczne kierowanie na ten rynek z wyłączeniem wszystkich innych. Gdy Twoja firma zdominuje ten rynek, przejdź do kierowania na sąsiednie rynki.

3. Nie poruszaj się zbyt szybko

„Upewnij się, że idziesz w tempie, które jest zrównoważone dla Twojej firmy” – mówi Akhtar. „Jeśli masz zbyt wielu klientów lub zbyt wiele produktów i nie możesz tego wszystkiego obsłużyć, w przyszłości będzie ogromny problem z utrzymaniem tego”.

Typowym przykładem pułapki, gdy firma zwiększa produkcję bez zwiększania personelu lub usprawniania procesów, jest zwiększone wypalenie i rotacja. Startupy są bardziej narażone na zbyt szybkie skalowanie, ponieważ nie mają danych historycznych, na podstawie których można obliczyć tempo skalowania. Ponadto pierwsi użytkownicy nowych usług lub produktów mogą zwiększyć sprzedaż, czego niektórzy właściciele start-upów nie biorą pod uwagę.