O nas
Kontakt

Strajki w Hollywood: aktorzy głosują za zatwierdzeniem umowy ze studiami

Laura Kowalczyk

Strajki w Hollywood: aktorzy głosują za zatwierdzeniem umowy ze studiami

Rezultatem jest duża ulga dla przywódców SAG-AFTRA i branży rozrywkowej, która próbuje wrócić do normalności po miesiącach konfliktów pracowniczych.

Hollywoodzcy aktorzy głosowali za ratyfikacją porozumienia ze studiami, które zakończyły strajk po prawie czterech miesiącach, oficjalne zakończenie konfliktów pracowniczych, które wstrząsały branżą rozrywkową przez większą część 2023 roku.

Zatwierdzenie trzyletniego kontraktu przez członków Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists, ogłoszonego we wtorek (5 grudnia) wieczorem przez przywódców związkowych, nie było pewne, a niektórzy prominentni członkowie wyrazili sprzeciw wobec porozumienia wynegocjowanego przez ich negocjatorów Do.

Wynik 78% „tak” w głosowaniu, które rozpoczęło się 13 listopada i zakończyło we wtorek, był daleki od niemal jednomyślnej akceptacji i powszechnego entuzjazmu, jaki członkowie gildii pisarzy okazywali porozumieniu, które zakończyło ich wrześniowy strajk.

Jednak wynik stanowi znaczną ulgę dla przywódców SAG-AFTRA i branży rozrywkowej, która próbuje wrócić do normalności po miesiącach konfliktów pracowniczych. Oznacza to ostateczne, oficjalne zakończenie najbardziej burzliwego roku pracy w Hollywood od pół wieku, wraz z dwoma historycznymi strajkami, które wstrząsnęły branżą.

SAG-AFTRA podała, że ​​nieco ponad 38% członków oddało głosy. Za przyjęciem porozumienia mogło głosować wszystkich 145 000 członków, a nie tylko około 60 000 aktorów telewizyjnych i filmowych, którzy rozpoczęli strajk i pracują na mocy umowy.

„Jestem bardzo zadowolony z wyniku” – powiedział we wtorek wieczorem The Associated Press Duncan Crabtree-Ireland, dyrektor wykonawczy i główny negocjator SAG-AFTRA. „Myślę, że prawie 80% głosów na „tak” przy prawie 40% frekwencji dla naszych członków jest to naprawdę niespotykane w przypadku jakiegokolwiek kontraktu, w przypadku którego nie jest to tylko jednomyślny chór „tak”.

Niektórzy członkowie zgodzili się.

„Więcej głosów na tak, niż się spodziewałem, i bardzo się cieszę, ponieważ pomimo głośnych głosów skarg w mediach społecznościowych pokazuje to, że członkowie są nadal silni i zjednoczeni” – napisał aktor „Can’t Hardly Wait” na X, znany wcześniej aktor „Can’t Hardly Wait” aktor Ethan Embry jako Twitter. „Wracać do pracy.”

Odrzucenie porozumienia oznaczałoby powrót do stołu negocjacyjnego, a co za tym idzie możliwość ponownego strajku aktorów, gdyby przywódcy tego zażądali.

Związek umożliwił aktorom powrót do pracy, ogłaszając zakończenie strajku zaraz po zawarciu 8 listopada wstępnego porozumienia ze Stowarzyszeniem Producentów Filmowych i Telewizyjnych, które reprezentuje studia, serwisy streamingowe i firmy produkcyjne w negocjacjach związkowych. Dwa dni później został on zatwierdzony przez zarząd gildii większością 86% głosów.

„Firmy członkowskie AMPTP gratulują SAG-AFTRA ratyfikacji nowego kontraktu, który reprezentuje historyczne korzyści i ochronę wykonawców” – stwierdziło AMPTP w oświadczeniu we wtorek wieczorem. „Dzięki temu głosowaniu branża i wspierane przez nią miejsca pracy zostaną w stanie powrócić ze zdwojoną siłą.”

Członek SAG-AFTRA, Bruce D. Mitchell, uczestniczy w pikiecie o tematyce postapokaliptycznej przed studiami Netflix – 8 listopada 2023 r. w Los Angeles.
Członek SAG-AFTRA, Bruce D. Mitchell, uczestniczy w pikiecie o tematyce postapokaliptycznej przed studiami Netflix – 8 listopada 2023 r. w Los Angeles.

Kontrola nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji była najzaciętszą kwestią w długich, metodycznych negocjacjach i stała się głównym czynnikiem sprzeciwu podczas głosowania.

„Rzeczywistość jest taka, że ​​są członkowie, którzy w ciągu ostatnich trzech tygodni dużo wypowiadali się na temat swoich obaw, głównie dotyczących sztucznej inteligencji. Bardzo, bardzo o nich pamiętam i uważam ich obawy za uzasadnione” – stwierdziła Crabtree-Ireland. „Głęboko wierzę, że podejście, jakie do tego przyjęliśmy i to, co osiągnęliśmy podczas tych negocjacji, było najlepszym możliwym sposobem rozwiązania problemu sztucznej inteligencji w tym czasie w tych firmach i w tej branży.”

Prezes SAG-AFTRA Fran Drescher powiedziała agencji Associated Press wkrótce po podjęciu uchwały, że zapewnienie, że reprodukcje aktorów oparte na sztucznej inteligencji będą mogły być wykorzystywane wyłącznie za ich świadomą zgodą, a wynagrodzenie stanowiło „zerwanie umowy” w rozmowach.

Nie walczyli jednak wystarczająco mocno w imieniu niektórych prominentnych członków, w tym aktorów Justine Bateman i Matthew Modine’a, którzy podali tę kwestię jako powód do głosowania na „nie” i podsycili strach, że wielu wyborców pójdzie ich przykładem.

„Nie mogę poprzeć umowy, która zagraża niezależności i przyszłości finansowej wykonawców” – stwierdził w oświadczeniu Modine, który w 2021 r. rywalizował z Drescherem w wyborach na przewodniczącego związku i był także jednym z członków zarządu, który odrzucił tę transakcję. „Jest celowo niejasny i wymaga od członków związku uwolnienia się od swojej autonomii… Zgoda oznacza poddanie się”.

Jednak wielu innych wybitnych aktorów wyraziło zdecydowane poparcie dla porozumienia, w tym zdobywczyni Oscara Jessica Chastain i Colman Domingo, o którym w tym roku zrobiło się głośno podczas rozdania Oscarów za rolę w filmie Rustin.

„Uważam, że mamy niesamowitą umowę, uważam, że jest ona przemyślana i polega na posunięciu igły do ​​przodu” – powiedział Domingo AP w zeszłym tygodniu. „Jestem z tego bardzo zadowolony. Głosowałem na „tak”.

Crabtree-Ireland podkreśliło, że członkowie są zadowoleni z zysków finansowych wynikających z transakcji.

„Gdybyśmy odłożyli na bok kwestię sztucznej inteligencji, prawdopodobnie zostałaby ratyfikowana przez 99% członków” – powiedział.

Umowa przewiduje podwyżkę wynagrodzenia ogólnego o 7%, a dalsze podwyżki będą miały miejsce w drugim i trzecim roku obowiązywania umowy.

Umowa obejmuje również ciężko wywalczone postanowienie, które tymczasowo udaremniło rozmowy: utworzenie funduszu, który miał płacić wykonawcom za przyszłe oglądanie ich dzieł w usługach transmisji strumieniowej, oprócz tradycyjnych reszt płaconych za wyświetlanie filmów lub seriali.

Przepis ten stanowi próbę dostosowania systemów płatności do branży zdominowanej obecnie przez streaming, a rzeczywistość, która z pewnością doprowadzi do większej liczby walk pracowniczych – a być może i strajków – w nadchodzących latach.