O nas
Kontakt

Przegląd kultury: dzień, w którym Gangnam Style przekroczył miliard wyświetleń

Laura Kowalczyk

Psy performs his massive K-pop hit "Gangnam Style" live on NBC

21 grudnia 2012: „Gangnam Style” ma miliard wyświetleń w serwisie YouTube.

Zanim BTS zgromadziło swoją armię, zanim „Squid Game” stało się wirusowe i wcześniej Pasożyt ceremonię wręczenia nagród przetoczył się „Gangnam Style”. Gwiazda K-popu Psy (Park Jae-sang) była stosunkowo nieznana na scenie światowej przed 2012 rokiem. W Korei Południowej zdobył rzeszę fanów dzięki pięciu albumom i miał wydać swój szósty album, który był również skierowany do lokalnej publiczności.

Głównym singlem z albumu „Psy 6 (Six Rules), Part 1” był „Gangnam Style”, chwytliwy k-popowy utwór, który bezczelnie nawiązywał do modnej dzielnicy Gangnam w Seulu. Oprócz piosenki Psy wydało teledysk wyreżyserowany przez Cho Soo-hyun.

Jeśli piosenka była chwytliwa, wideo było śmiertelną infekcją. Dosłownie stało się wirusowe. W występach występują koreańskie gwiazdy, takie jak piosenkarka K-pop Hyuna, 7-letni Hwang Min-woo oraz komicy Yoo Jae-suk i Noh Hong-chul, aby przyciągnąć koreańskich fanów. Ale to taniec podczas jazdy konnej sprowadził świat na świat.

Cały teledysk to szaleńczy wir w kolorowych lokalizacjach w Seulu, podczas gdy Psy śpiewa swój charakterystyczny refren „Oppa Gangnam Style”. Przez cały czas Psy i inni tańczą w kółko, wykonując kultowy taniec konia, z dziwnymi przerywnikami, takimi jak otwieranie drzwi windy, ukazujące pchające Noh i Psy pod śpiewem.

To idealne podsumowanie maksymalistycznej stylizacji K-popu, łączące jak najwięcej nieskazitelnie dobranych elementów i rzucające je na ścianę, aby zobaczyć, co się przyklei. W tym przypadku wszystko się udało.

„Gangnam Style” ukazał się na całym świecie w serwisie YouTube 15 lipca 2012 r. W ciągu jednego dnia uzyskał 500 000 wyświetleń. Od tego momentu liczba wyświetleń wideo gwałtownie wzrosła.

Istnieje kilka powodów niemal natychmiastowej popularności „Gangnam Style”. Według koreańskiego artysty, w czasach, gdy K-pop wciąż był daleki od dominującej siły kulturowej, jaką jest dzisiaj, był on powszechnie podzielany przez zachodnie postacie muzyczne. T-Pain udostępnił wideo 29 ​​lipca, a następnie Robbie Williams, Britney Spears i Katy Perry.

Zainspirowało to także do tworzenia większej liczby treści. Obecnie typowe jest, że najpopularniejsze utwory zyskują na wszechobecności, stając się nowym trendem, który twórcy TikTok mogą kopiować lub samplować. Podobnie potraktowano „Gangnam Style”. YouTuberzy zaczęli tworzyć filmy zawierające reakcje i występy, w których naśladowali ruchy taneczne.

Za pośrednictwem Internetu flash moby zebrały się, aby wykonać ruchy taneczne z filmu. Niektóre z najwcześniejszych nieoficjalnych flash mobów miały miejsce w Kalifornii i Australii. 6 października 2012 r. 15 000 osób zebrało się, aby wziąć udział w flash mobie promującym piosenkę w Seulu. Oprócz artykułów internetowych i drukowanych, wiadomości i okładek, popularność „Gangnam Style” gwałtownie wzrosła.

PSY, który śpiewa popularne
PSY, który śpiewa popularny utwór „Gangnam Style”, występuje podczas swojego koncertu przed ratuszem w Seulu, Korea Południowa, czwartek, 4 października 2012 r.

Do 3 września film miał 5 milionów nowych wyświetleń dziennie. Wyprzedził on wcześniej najczęściej oglądany film w serwisie YouTube z 15 lipca 2012 r., teledysk Justina Biebera „Baby”, który w 2010 r. ustanowił rekord 245 400 000 wyświetleń. W tym momencie „Gangnam Style” miał 803 700 000 wyświetleń.

Następnie tego dnia w 2012 roku osiągnął bezprecedensową liczbę 1 miliarda wyświetleń. To rekord, który od tego czasu został pobity przez ponad 300 filmów, ale w 2012 roku był to ogromny moment. „Gangnam Style” oznaczał sukces polityki Hallyu rządu Korei Południowej, inicjatywy miękkiej siły, której celem jest odniesienie przez kulturę koreańską międzynarodowego sukcesu.

Dziś „Gangnam Style” ma niesamowitą liczbę 4,98 miliarda wyświetleń w serwisie YouTube. Jednak jest to dopiero 11. najczęściej oglądany film w serwisie. Ten zaszczyt przypadł „Baby Shark Dance”, teledyskowi z piosenką dla dzieci, który obejrzało 13,78 miliarda osób.