O nas
Kontakt

Zwycięzca bierze wszystko: w Salzburgu odbędzie się finał Nagrody Młodych Dyrygentów im. Herberta von Karajana

Laura Kowalczyk

The winner takes it all: Salzburg hosts the final of the Herbert von Karajan Young Conductors Award

Poczuj rosnące emocje, gdy zajrzymy za kulisy finału prestiżowej nagrody Herbert von Karajan Young Conductors Award w Salzburgu.

W wyjątkowym konkursie rywalizuje trzech obiecujących młodych dyrygentów. Dotarli do finału Nagrody Młodych Dyrygentów Herberta von Karajana w Salzburgu.

Kto zabierze do domu tę prestiżową nagrodę? W tym odcinku Musica możemy poczuć emocje z bliska, obserwując trójkę młodych kandydatów, którzy przygotowują się do poprowadzenia w finale własnego koncertu z własnym programem.

Poznaj tegorocznych finalistów

Tobias Wögerer jest dyrygentem rezydentem wiedeńskiej Volksoper. Młody Austriak każdą wolną chwilę poświęca na przygotowania do najważniejszego momentu w swojej karierze – finału prestiżowego konkursu dyrygenckiego.

„90% pracy i przygotowań do roli dyrygenta polega po prostu na czytaniu wielu utworów w zaciszu własnego pokoju przy biurku, przemyśleniu ich i wypróbowaniu” – powiedział Musica. „Ale przede wszystkim musisz naprawdę dokładnie przemyśleć, jak tego chcesz, naprawdę spróbować to sobie wyobrazić”.

Tobias Wögerer, dyrygent, finalista
Tobias Wögerer, dyrygent, finalista

Do konkursu zgłosiło się ponad 300 młodych talentów z całego świata, ale tylko trzy dostały się do finału: Tobias Wögerer, Vitali Alekseenok i Hankyeol Yoon.

Południowokoreański dyrygent Hankyeol Yoon to artysta wszechstronny, ale także kompozytor.

„Myślę, że inspirowanie muzyków i komunikowanie się z nimi było i nadal jest dla mnie największym celem. I to też sprawia mi największą przyjemność” – wyjawił. „Myślę, że elastyczność jest dość ważna. Samo zrozumienie atmosfery i przystosowanie się do niej, aby muzycy mogli zachować motywację”.

Hankyeol Yoon, dyrygent, finalista
Hankyeol Yoon, dyrygent, finalista

„Technika jest niezwykle ważna, ale także umiejętność motywowania i inspirowania 100 muzyków, którzy dla Ciebie grają” – powiedział Manfred Honeck, przewodniczący jury.

„Nie wolno nam też zapominać, że przecież podczas koncertu nie możemy rozmawiać. Oni nie mogą zachowywać się jak trenerzy piłki nożnej, ja nie mogę krzyczeć na boisko, wszystko dzieje się po cichu i trzeba po prostu polegać. na twoich rękach, gestach i mowie ciała.”

Manfred Honeck, Przewodniczący Jury
Manfred Honeck, Przewodniczący Jury

Przed finalistami tydzień pełen wyzwań. Każdy z nich ma okazję poprowadzić swój własny koncert. Kandydatom towarzyszy renomowany zespół Camerata Salzburg. Wśród muzyków oczekiwania są duże.

„Jest kilka rzeczy, które chciałbym zobaczyć. Przede wszystkim koncepcja. Wizja tego, co chcesz zrobić. Zaufanie do orkiestry. To wymiana i naprawdę to doceniam” – powiedział Wally Hase, flecista w Cameracie Salzburskiej.

„Dla mnie zaufanie też jest właściwym słowem. To bardzo ważna rzecz, bo orkiestra brzmi inaczej” – wyjaśniła skrzypaczka Kana Matsui. „Jedna osoba może całkowicie zmienić cały dźwiękowy świat. I to jest dla mnie fascynujące”.

Białoruski dyrygent Vitali Alekseenok wybrał odważną koncepcję. II Symfonię Beethovena przeplata utworem ukraińskiego kompozytora Walentina Silvestrowa.

„Pomiędzy ruchami Beethovena pojawia się cicha muzyka Silvestrova. Dla mnie jest to jak wyciszenie muzyki” – Vitali powiedział Musica.

Vitali Alekseenok, dyrygent, finalista
Vitali Alekseenok, dyrygent, finalista

„Silwestrow jest oczywiście bardzo znanym kompozytorem, zwłaszcza na Ukrainie, w Europie Wschodniej. Poznałem go osobiście na granicy ukraińsko-polskiej, kiedy zabrałem go tam jako szofera podczas jego ucieczki na początku wojny”.

„Przynajmniej w moim przypadku nie mam tu w ogóle poczucia rywalizacji. Oczywiście jest napięcie i nerwowość, ale przede wszystkim jest oczekiwanie na to, że będę mógł zadebiutować na festiwalu w Salzburgu własnym koncertem To coś wyjątkowego” – ujawnił Tobias Wögerer.

Vitali Alekseenok zgodził się i dodał: „Chodzi przede wszystkim o muzykę, a nie o konkurencję. Ja też nie mogę się doczekać koncertu i jestem bardzo wdzięczny, że również pozwolono nam wybrać nasz program koncertu”.

„Mam nadzieję, że muzycy będą się tym cieszyć i że będziemy się razem świetnie bawić” – powiedział Hankyeol Yoon.

Instytut Karajan: sanktuarium wizjonerskiego kompozytora

Konkurs nosi imię ikony: Herbert von Karajan. W Instytucie Karajana zachowana jest jego spuścizna, a finaliści dostają niepowtarzalną okazję głębszego zagłębienia się w świat wizjonerskiego kompozytora.

„W archiwum Karajana mamy wiele oryginalnych materiałów, korespondencji, książek, wyników jego badań” – powiedział Matthias Röder, dyrektor zarządzający Instytutu Herberta von Karajana.

„To, co tu widzicie, to partytura dyrygencka Borysa Godunowa. Jest to więc naprawdę bardzo ważny dokument, ponieważ dokumentuje dziesięciolecia jego pracy nad tym arcydziełem.

„Nowemu pokoleniu Herbert von Karajan poleciłby zawsze wykraczać poza to, co już wiedzą. Aby uczyć się nowych rzeczy w dziedzinie innowacji. To inspirowało go przez całe życie”.

Matthias Röder, dyrektor zarządzający, Instytut Herberta von Karajana
Matthias Röder, dyrektor zarządzający, Instytut Herberta von Karajana

Nagroda im. Herberta von Karajana dla młodych dyrygentów otwiera drzwi do ekscytującej kariery. Jednym z nich jest Maxime Pascal. Francuski dyrygent został laureatem nagrody w 2014 roku.

Maxime Pascal, Zwycięzca Nagrody Młodych Dyrygentów Herberta von Karajana 2014
Maxime Pascal, Zwycięzca Nagrody Młodych Dyrygentów Herberta von Karajana 2014

„To trochę spełnienie moich marzeń. Miałem ogromne szczęście, że wygrałem te zawody, ponieważ był to niezwykły punkt wyjścia” – wyjaśnił Maxime.

Jest pierwszym laureatem, który poprowadził inscenizację operową na Festiwalu w Salzburgu – z Filharmonią Wiedeńską w dole.

„Po konkursie bardzo szybko zostałem zaproszony do dyrygowania orkiestrami na całym świecie, a także na festiwalach i operach. To była oczywiście niesamowita odskocznia”.

Matthias pokazuje finalistom dokumenty dotyczące kariery Herberta von Karajana
Matthias pokazuje finalistom dokumenty dotyczące kariery Herberta von Karajana

Czas decyzji: kto zostanie koronowany na zwycięzcę?

Nadeszły finały. Trzej młodzi dyrygenci zadebiutują wkrótce na festiwalu w Salzburgu podczas weekendu z nagrodami.

„Myślę, że dla nas wszystkich w jury bardzo ważne jest, aby odnieść wrażenie, że chodzi o muzykę, a nie o wywarcie wrażenia na publiczności lub, co gorsza, na jury, ale o tworzenie muzyki” – powiedział Alexander Meraviglia-Crivelli, specjalista ds. członek jury.

„Szukasz rzeczy oczywistych, oczywiście techniki, oczywiście muzykalności, osobowości i charyzmy” – wyjaśnił inny członek jury, Brian McMaster.

Hankyeol Yoon zostaje zwycięzcą nagrody Herberta von Karajana dla młodych dyrygentów 2023
Hankyeol Yoon zostaje zwycięzcą nagrody Herberta von Karajana dla młodych dyrygentów 2023

W końcu nadeszła chwila, na którą wszyscy czekaliśmy. Manfred Honeck, przewodniczący jury, ogłasza oczekującemu tłumowi tegorocznego zwycięzcę.

„Zdecydowaliśmy, że zwycięzcą nagrody Karajan Young Conductor Award zostanie Hankyeol Yoon!”

Miesiące intensywnych przygotowań dobiegły końca. Udział w Nagrodzie Młodych Dyrygentów im. Herberta von Karajana był dla całej trójki wyjątkowym przeżyciem.

„To niesamowity zaszczyt, że w ogóle miałem okazję dzielić tę samą scenę z dwoma innymi młodymi dyrygentami, Tobiasem i Vitalim” – powiedział zwycięzca Hankyeol Yoon.

„Po prostu świetnie się bawiłem” – powiedział Tobias.

„Podczas koncertu doświadczyłem dużo muzyki. Bardzo mnie to zainspirowało” – podsumował Vitali.