O nas
Kontakt

Dlaczego w tym roku obstawianie branży turystycznej bardzo się opłaciło?

Laura Kowalczyk

The facade of a new

TylkoGliwice Business przygląda się bliżej notowaniom giełdowym linii lotniczych i hoteli w 2023 r.

Choć akcje hoteli i linii lotniczych w dalszym ciągu czerpały korzyści z ożywienia w branży turystycznej, które nastąpiło po pandemii Covid-19, w ciągu roku nastąpiło ożywienie w całej branży. Większość zysków odnieśli operatorzy statków wycieczkowych, tacy jak Carnival, oraz witryny rezerwacji i agregacji podróży, takie jak Expedia.

Podróże międzynarodowe są stosunkowo tanie w porównaniu do ubiegłego roku. Do tego zjawiska w znacznym stopniu przyczyniła się duża liczba ofert pakietów i dodatków dodatkowych, a biura podróży chętnie oferują zachęty rekompensujące utracone zyski w latach pandemii.

Co stoi za dobrymi wynikami branży hotelarskiej?

Ceny akcji niektórych największych sieci hotelowych osiągają rekordowe poziomy po osiągnięciu dwucyfrowego poziomu w 2023 r.

Klucz do tegorocznego sukcesu Marriott International

Akcje amerykańskiej sieci hoteli Marriott International wzrosły w całym roku o 40,4%. Obiecując silny przyszły rozwój i zwiększając wartość firmy, Marriott zwiększył liczbę konwersji hoteli poprzez renowację i rebranding swoich obiektów, głównie na rynkach Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Firma poczyniła znaczne postępy na rynku luksusowych safari w Afryce, koncentrując się na Kenii i Tanzanii.

Sieć hoteli wykorzystała rosnące zapotrzebowanie na ośrodki zdrowia, wypoczynku i odnowy biologicznej, podkreślając własne kreacje marki, w tym najnowszą gamę produktów spożywczych poprawiających sen. Firma skupiła się również mocno na modernizacji swoich programów lojalnościowych, co się opłaciło, ponieważ Marriott pozostał bardzo konkurencyjny w stosunku do innych marek, które w następstwie pandemii ograniczyły swoje nagrody.

Hotel
Hotel

Co Hilton Worldwide Holdings zrobił lepiej niż jego konkurenci

Hilton Worldwide Holdings z siedzibą w USA odnotował w tym roku wzrost o około 36,7%, nagradzając wysiłki grupy mające na celu wykorzystanie bardziej przystępnego rynku hotelowego. Jednym z najważniejszych kamieni milowych było ogłoszenie przez firmę, że tworzy markę hoteli apartamentowych na dłuższy pobyt o nazwie Project H3.

„To prawie hybryda” – powiedział prezes i dyrektor generalny Hilton, Chris Nassetta, podczas rozmowy z analitykami w kwietniu 2023 r. „To tak, jakby wydajność mieszkania odpowiadała hotelowi. Mówisz więc o średniej długości pobytu prawdopodobnie od 20 do 30 dni w porównaniu do większości głównych marek oferujących dłuższe pobyty, które oferują zakres od 5 do 10 dni.

Posunięcie to następuje również po tym, jak kilku innych konkurentów, takich jak Hyatt i Wyndham, wprowadza na rynek własne marki na dłuższe pobyty.

Hilton na lotnisku w Stambule
Hilton na lotnisku w Stambule

Oczekuje się, że Hilton wykorzysta historię udanych premier marek, a także niski wskaźnik utraty klientów, aby marka, która będzie już 20. marką, odniosła sukces.

Jak hotele InterContinental rozwijały się przez cały rok

InterContinental Hotels Group odnotowała w tym roku wzrost o około 52,8%, głównie dzięki wielopoziomowemu modelowi biznesowemu. Hotel działa przede wszystkim na zasadzie franczyzy, która polega na wynajmowaniu pokoi hotelowych innym markom i pobieraniu od nich tantiem.

Kolejnym modelem biznesowym przyjętym przez Grupę InterContinental Hotels jest powierzenie faktycznego zarządzania hotelem zewnętrznej spółce zarządzającej. W związku z tym InterContinental Hotels posiada bardzo niewiele aktywów, mimo to utrzymuje regularne źródła przychodów.

Na początku tego roku grupa właścicieli Holiday Inn ogłosiła również wykup akcji za 750 milionów dolarów (679 milionów euro), co pomogło utrzymać ceny akcji. Jednak akcjonariusze stanęli także w obliczu chwili niepewności, gdy pod koniec czerwca dyrektor generalny grupy, Keith Barr, złożył rezygnację ze stanowiska i został zastąpiony przez Elie Maaloufa.

Akcje linii lotniczych rosną

Europejskie linie lotnicze mają za sobą kolejny wyjątkowy rok pomimo wysokich cen paliwa i spadających cen ekonomicznych w związku z powrotem pasażerów po pandemii Covid-19.

Ryanaira

W ciągu ostatnich 12 miesięcy ceny akcji Ryanaira wzrosły o około 54,6%, głównie z powodu rosnących cen biletów w związku z gwałtownym wzrostem popytu na podróże letnie. Nie zniechęciło to jednak liczby pasażerów, która w drugim i trzecim kwartale roku wzrosła o około 11%, do około 105,4 mln.

Dzięki temu firma za pierwszą połowę roku obrotowego zaobserwowała zysk w wysokości około 2,18 miliarda euro. Jednak rosnące koszty paliwa i niepewność geopolityczna spowodowana wojną między Izraelem a Hamasem nadal niepokoją linię lotniczą.

Wizz Air

Chyba najmniej imponujący na tym zestawieniu jest wzrost cen akcji węgierskiego ultrataniego przewoźnika Wizz Air, który na koniec roku wyniósł 18,8%.

Zainteresowanie inwestorów wsparły głównie dobre wyniki za pierwsze półrocze, na które wpływ miały rosnące ceny biletów i zwiększona liczba pasażerów. Druga połowa opowiedziała jednak inną historię dla spółki.

Wizz Air stoi przed ponurymi perspektywami, ponieważ na jego prognozy wpływają ceny paliwa odrzutowego, problemy z łańcuchem dostaw i brak przejrzystości ekonomicznej.

Oczekuje się również, że ta tania marka będzie musiała uziemić 45 samolotów do końca marca 2024 r. ze względu na problemy z silnikiem.

W sumie nowy szacunek zysku netto Wizz Air za cały rok wynosi obecnie od 350 do 400 milionów euro.

Airbus A320 easyJet zbliża się do lądowania w Lizbonie o wschodzie słońca, wtorek, 7 lutego 2023 r.
Airbus A320 easyJet zbliża się do lądowania w Lizbonie o wschodzie słońca, wtorek, 7 lutego 2023 r.

EasyJet

Akcje taniej linii lotniczej EasyJet wzrosły od początku roku o 57,3%, po części dzięki rekordowym zyskom w tym roku.

Rentowność wzrosła o 15% w ciągu 12 miesięcy do 30 września 2023 r., podczas gdy przychód na miejsce wzrósł w tym samym okresie o około 21%.

W zeszłym roku znacząco wzrosła także liczba podróżujących pasażerów, która na koniec września wyniosła około 82,8 mln.

EasyJet ogłosił także przywrócenie dywidendy w wysokości 4,5 pensa na akcję.

Agregatory z gwałtownie rosnącymi cenami akcji

W tym roku zwycięzcami są niewątpliwie serwisy agregujące, oferujące porównania cen usług turystycznych, a niektóre z nich podwoją swoją wartość w 2023 r.

Grupa Expedia

Internetowe przedsiębiorstwo turystyczne Expedia Group odnotowało w tym roku wzrost cen akcji o prawie 62,5%, głównie w wyniku restrukturyzacji firmy polegającej na konsolidacji trzech głównych wyszukiwarek podróżniczych, Vrbo, Expedia i Hotels.com, na wspólnej platformie technologicznej.

Grupa uruchomiła także niedawno nowy program lojalnościowy i nagród w zakresie podróży o nazwie One Key.

Co więcej, w trzecim kwartale skorygowany zysk netto osiągnął rekordowy poziom 778 mln dolarów (704,5 mln euro), podczas gdy przychody również wzrosły o 9% do 3,9 mld dolarów (3,5 mld euro). Spółka z dużym optymizmem patrzyła także na nadchodzący rok.

„Nasza zaawansowana strategia nie ulegnie zmianie: najlepsze produkty, najlepszy program lojalnościowy, najlepszy rynek i najlepsza obsługa” – powiedział dyrektor generalny Peter Kern. „Ale zamiast spędzać większość roku na prowadzeniu własnej działalności, skupimy się na wzroście, innowacjach i wydajności”.

Karnawał

Cena akcji amerykańskiej międzynarodowej linii wycieczkowej Carnival wzrosła o ponad 129% od początku roku, po tym jak firma odnotowała rekordowe przychody i była bardzo optymistyczna co do nadchodzącego roku. Przychody za cały rok wyniosły 21,6 miliarda dolarów (19,5 miliarda euro), a rok 2023 okazał się dla firmy pierwszym zyskownym rokiem od 2019 roku.

Costa Fortuna panoramiczny widok na port Nagasaki
Costa Fortuna panoramiczny widok na port Nagasaki

Linia wycieczkowa również była dość optymistyczna, jeśli chodzi o nadchodzący rok, ponieważ podobno odnotowała dużą liczbę rezerwacji. Kiedy po raz ostatni opublikowano wyniki, dyrektor generalny Josh Weinstein powiedział: „Nasze europejskie marki wykazały w tym kwartale niezwykłą siłę, przy wolumenie rezerwacji znacznie przekraczającym dwucyfrową liczbę rezerwacji i znacznie wyższych cenach. »

Rezerwacja środków

Cena akcji amerykańskiej spółki Booking Holdings wzrosła w ciągu roku o około 68,3%, w dużej mierze dzięki wysokim zyskom biura podróży. Firma, do której należy m.in. Rentalcars.com, podała, że ​​w trzecim kwartale roku jej rezerwacje podróżne brutto osiągnęły rekordową kwotę 39,8 miliarda dolarów (35,8 miliarda euro). Oznacza to wzrost o około 24% w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku.

Całkowite przychody w trzecim kwartale 2023 r. wyniosły około 7,3 miliarda dolarów (6,6 miliarda euro), co oznacza wzrost o około 21% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Było to w dużej mierze zgodne z wcześniejszą prognozą dyrektora generalnego Glenna Fogela dotyczącą „rekordowego letniego sezonu podróży”. W nadchodzącym roku firma planuje skupić się przede wszystkim na tym, w jaki sposób sztuczna inteligencja mogłaby uzupełnić swoje obecne usługi.

Airbnb

Akcje Airbnb zwyżkowały w tym roku o około 57,7%. W zeszłym kwartale firma odnotowała wysokie przychody, które przekroczyły 3 miliardy euro (2,7 miliarda euro), co stanowi wzrost o 18% w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku. Rezerwacje brutto również wyniosły około 18,3 miliarda dolarów (16,5 miliarda euro), co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Airbnb niedawno nabyło także Gameplanner AI, start-up zajmujący się sztuczną inteligencją, który ma w dalszym ciągu usprawniać wyszukiwanie pobytów przez gości. Będzie się to odbywać przede wszystkim poprzez wykorzystanie chatbotów konwersacyjnych, a nie filtrów, co jeszcze bardziej personalizuje rekomendacje.

Jednak na firmę napłynęła także seria skarg dotyczących wyższych opłat za sprzątanie i zwiększonej liczby zadań wymaganych od gospodarzy. Airbnb boryka się również z problemami regulacyjnymi, jeśli chodzi o wynajem krótkoterminowy w miejscach takich jak Nowy Jork.