O nas
Kontakt

Tesla może stracić czołowe miejsce na rynku pojazdów elektrycznych na rzecz chińskiej firmy, o której mogłeś nie słyszeć

Laura Kowalczyk

A BYD SEAL model photographed with the Hungarian parliament in the background.

Elon Musk może nie pozostać zbyt długo na czele największego na świecie imperium samochodów elektrycznych.

Chiński producent samochodów BYD reklamuje się jako „największa marka samochodów, o której nigdy nie słyszałeś”, a mimo to, według nowego raportu, ma szansę wyprzedzić Teslę pod względem globalnej sprzedaży.

Chociaż BYD jest jednym z największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych (EV), marka nie jest dobrze znana wśród europejskich nabywców samochodów.

Może się to jednak wkrótce zmienić, biorąc pod uwagę dobre wyniki biznesowe BYD na dwóch kluczowych rynkach europejskich, w Niemczech i Szwecji. Firma ogłosiła także otwarcie swojej pierwszej europejskiej fabryki pojazdów elektrycznych na Węgrzech.

Tymczasem BYD stale zwiększa swoją globalną sprzedaż i w ostatnim kwartale roku ma zbliżyć się do Tesli. Dane Bloomberg pokazują, że w ciągu trzech miesięcy poprzedzających wrzesień 2023 r. amerykański producent samochodów sprzedał zaledwie 3456 pojazdów elektrycznych więcej niż jego chiński odpowiednik.

Ale co BYD robi lepiej niż Tesla?

Nazwa BYD oznacza „Build Your Dreams” (Build Your Dreams), co dokładnie zrobił jej założyciel Wang Chuanfu. Według Bloomberga dorastał w zubożałej wiosce Wuwei w prowincji Anhui we wschodnich Chinach, a jego majątek szacuje się obecnie na 14,8 miliarda dolarów.

Wang założył firmę w 1995 roku, aby produkować akumulatory elektryczne. Obecnie firma zajmuje się produkcją samochodów, transportem kolejowym, energią odnawialną i elektroniką.

BYD wprowadziło na rynek swój pierwszy model samochodu, hybrydę typu plug-in o nazwie F3DM, w 2008 roku. W samą porę, aby skorzystać z nowych dotacji chińskiego rządu na zakup samochodów typu plug-in, obejmujących ulgi podatkowe dla konsumentów, zachęty dla producentów, wsparcie badań i rozwój i tanie kredyty.

Potencjał wzrostu firmy przyciągnął także uwagę Warrena Buffetta. W 2008 roku Berkshire Hathaway Inc. zapłaciło około 230 milionów dolarów (208 milionów euro) za około dziesiąty udział w chińskim producencie samochodów.

Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, nie spieszył się jednak, aby poważnie potraktować potencjał marki. Wiele lat temu Musk żartował nawet na temat chińskiego producenta samochodów, ale teraz nawet on przyznaje, że ma do czynienia z konkurencją.

Tymczasem firmie BYD udało się obniżyć ceny samochodów typu plug-in, tak aby mogły zdrowo konkurować z pojazdami z silnikiem spalinowym.

Szybko innowacyjna marka pozostawiła w tyle kilku konkurentów i dziś BYD jest obecna w ponad 70 krajach na sześciu kontynentach i zajęła 9. miejsce w światowych rankingach sprzedaży samochodów.

BYD odnotowało wysoką sprzedaż w Brazylii, Wietnamie, Australii, Nowej Zelandii, Niemczech i Szwecji, ale szczególnie dobrze radzi sobie w Chinach, największym rynku samochodowym na świecie.

Oferuje sześć modeli, które kosztują znacznie mniej niż te, które Tesla pobiera za najtańszy sedan Model 3 w Chinach.

Sprzedaż modeli BYD wspierają także korzystne koszty finansowania zewnętrznego w Chinach. Jednocześnie Tesla jest bardziej obecna na rynku amerykańskim i europejskim, gdzie pożyczki są droższe.

Jednak projekty modeli BYD nie należą jeszcze do tej samej kategorii co modele Tesli, a amerykański gigant pojazdów elektrycznych nadal ma przewagę nad BYD pod względem przychodów, przychodów i kapitalizacji rynkowej, ale luki te mogą wkrótce się wypełnić. Analitycy Bernstein prognozują, że Tesla wygeneruje sprzedaż o wartości 114 miliardów dolarów (103 miliardów euro) w porównaniu do 112 miliardów dolarów (101,2 miliarda euro) dla BYD, jak podaje Bloomberg.

Część sukcesu BYD w 2024 r. może wynikać ze spodziewanego wprowadzenia na rynek pojazdów elektrycznych trzeciej generacji oferujących więcej technologii, takich jak zautomatyzowana jazda – obszar, który BYD musi jeszcze podbić dzięki swoim niedrogim produktom.

Tymczasem wschodzący konkurenci, w tym dobrze finansowany gigant technologiczny Huawei Technologies, mogą w najbliższej przyszłości przyprawić Teslę i BYD o jeszcze więcej problemów.