Możesz poprosić asystenta pokładowego pojazdu o wykonanie najróżniejszych czynności, na przykład o ogrzanie Cię lub poproszenie go o zapewnienie rozrywki dzieciom.
Volkswagen integruje ChatGPT z niektórymi swoimi pojazdami, po tym jak firma ogłosiła partnerstwo z firmą Cerence Chat Pro, która umożliwia producentom samochodów integrację chatbota opartego na sztucznej inteligencji (AI) OpenAI.
Niemiecki producent samochodów ogłosił w poniedziałek podczas Consumer Electronics Show (CES), największych na świecie targów technologicznych w Las Vegas, że jego elektryczny sedan ID.7 i Golf GTI wdrożą technologię ChatGPT.
Obie firmy pokazały, w jaki sposób technologia wykorzystuje model uczenia się języka (LLM), informując asystenta głosowego, że pasażerowi jest zimno. W odpowiedzi maszyna odpowiedziała „OK, podgrzewam fotel pasażera” i tak też zrobiła.
Volkswagen twierdzi, że nowy asystent będzie mógł także sterować systemami nawigacji i informacyjno-rozrywkowymi.
Innym imponującym zastosowaniem jest to, że sztuczna inteligencja na pytanie, gdzie znaleźć kurczaka z masłem, odpowiedziała listą pobliskich restauracji. Na pytanie pokazywał także przepisy na kurczaka z masłem.
„To najlepszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy” – powiedział dziennikarzom Kai Grunitz, członek zarządu Volkswagena ds. rozwoju technicznego.
Ochrona danych
Jeśli chodzi o prywatność, system nie ma dostępu do danych pojazdu, a pytania i odpowiedzi kierowane do asystenta są usuwane.
Integracja wprowadza tak zwaną warstwę ochrony, w której producent samochodów może zdecydować, które zapytanie zostanie przekazane do zewnętrznego LLM, a które zapytanie powinno objąć jego istniejący system.
Umożliwia to podjęcie decyzji, co powinno być obsługiwane przez treści stron trzecich, a co powinno pozostać w kontekście producenta samochodu, co firmy mogą dostosować.
„Większość współczesnych systemów ma swoje ograniczenia, ponieważ wszystkie są przeszkolone i zdolne do przechwytywania zapytań jedynie w zależności od danych szkoleniowych, co prowadzi do wysokiego poziomu błędów” – powiedział TylkoGliwice Next Nils Schanz, dyrektor ds. produktu Cerence.
„Dzięki LLM mamy teraz znacznie więcej możliwości, nie ma już żadnych ograniczeń, a LLM może obejmować wszystkie rodzaje zapytań i pytań, ale ważne jest, aby był specyficzny dla branży motoryzacyjnej”.
Technologia ta stanie się standardem w wielu produkowanych pojazdach Volkswagena począwszy od drugiego kwartału 2024 r., ale w Stanach Zjednoczonych nadal jest rozważana.
Schanz powiedział, że Cerence, która zapewnia asystentów motoryzacyjnych, również zaczyna rozważać wdrożenie ChatGPT w motocyklach.
Volkswagen nie jest jedyną firmą korzystającą z ChatGPT w swoich pojazdach; Mercedes-Benz rozpoczął eksperymenty z tą technologią w czerwcu.