O nas
Kontakt

Volkswagen ujawnia plany zintegrowania asystentów głosowych ChatGPT ze swoimi samochodami

Laura Kowalczyk

ChatGPT will be seamlessly integrated into the IDA voice assistant of the Volkswagen ID.7 sedan and Golf GTI models.

Możesz poprosić asystenta pokładowego pojazdu o wykonanie najróżniejszych czynności, na przykład o ogrzanie Cię lub poproszenie go o zapewnienie rozrywki dzieciom.

Volkswagen integruje ChatGPT z niektórymi swoimi pojazdami, po tym jak firma ogłosiła partnerstwo z firmą Cerence Chat Pro, która umożliwia producentom samochodów integrację chatbota opartego na sztucznej inteligencji (AI) OpenAI.

Niemiecki producent samochodów ogłosił w poniedziałek podczas Consumer Electronics Show (CES), największych na świecie targów technologicznych w Las Vegas, że jego elektryczny sedan ID.7 i Golf GTI wdrożą technologię ChatGPT.

Obie firmy pokazały, w jaki sposób technologia wykorzystuje model uczenia się języka (LLM), informując asystenta głosowego, że pasażerowi jest zimno. W odpowiedzi maszyna odpowiedziała „OK, podgrzewam fotel pasażera” i tak też zrobiła.

Volkswagen twierdzi, że nowy asystent będzie mógł także sterować systemami nawigacji i informacyjno-rozrywkowymi.

Innym imponującym zastosowaniem jest to, że sztuczna inteligencja na pytanie, gdzie znaleźć kurczaka z masłem, odpowiedziała listą pobliskich restauracji. Na pytanie pokazywał także przepisy na kurczaka z masłem.

„To najlepszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy” – powiedział dziennikarzom Kai Grunitz, członek zarządu Volkswagena ds. rozwoju technicznego.

Ochrona danych

Jeśli chodzi o prywatność, system nie ma dostępu do danych pojazdu, a pytania i odpowiedzi kierowane do asystenta są usuwane.

Integracja wprowadza tak zwaną warstwę ochrony, w której producent samochodów może zdecydować, które zapytanie zostanie przekazane do zewnętrznego LLM, a które zapytanie powinno objąć jego istniejący system.

Umożliwia to podjęcie decyzji, co powinno być obsługiwane przez treści stron trzecich, a co powinno pozostać w kontekście producenta samochodu, co firmy mogą dostosować.

„Większość współczesnych systemów ma swoje ograniczenia, ponieważ wszystkie są przeszkolone i zdolne do przechwytywania zapytań jedynie w zależności od danych szkoleniowych, co prowadzi do wysokiego poziomu błędów” – powiedział TylkoGliwice Next Nils Schanz, dyrektor ds. produktu Cerence.

„Dzięki LLM mamy teraz znacznie więcej możliwości, nie ma już żadnych ograniczeń, a LLM może obejmować wszystkie rodzaje zapytań i pytań, ale ważne jest, aby był specyficzny dla branży motoryzacyjnej”.

Technologia ta stanie się standardem w wielu produkowanych pojazdach Volkswagena począwszy od drugiego kwartału 2024 r., ale w Stanach Zjednoczonych nadal jest rozważana.

Schanz powiedział, że Cerence, która zapewnia asystentów motoryzacyjnych, również zaczyna rozważać wdrożenie ChatGPT w motocyklach.

Volkswagen nie jest jedyną firmą korzystającą z ChatGPT w swoich pojazdach; Mercedes-Benz rozpoczął eksperymenty z tą technologią w czerwcu.