O nas
Kontakt

Czy Airbnb to nadal dobry model biznesowy? Platformy wynajmu online przeżywają rozkwit w Europie

Laura Kowalczyk

The Airbnb app as shown on mobile

TylkoGliwice Business analizuje nowe dane na temat wydajności internetowych platform turystycznych i identyfikuje najpopularniejsze kierunki, do których warto się udać.

Airbnb istnieje już ponad półtorej dekady. Platforma internetowa, uruchomiona, aby łączyć osoby chcące wynająć swoje domy na wakacje z osobami poszukującymi zakwaterowania, jest obecnie wyceniana na ponad 90 miliardów dolarów (82 miliardy euro) na dzień 10 stycznia.

Przychody firmy pochodzą głównie z opłat uiszczanych przez gości i gospodarzy, zwykle stanowiących procent kosztu rezerwacji dla każdego. Dokładna kwota zależy od lokalizacji i szczegółów rezerwacji.

W wywiadzie dla CBS Mornings dyrektor generalny Airbnb Brian Chesky powiedział, że firma ma „całkiem odporny model”.

Dziś firma działa w ponad 220 krajach i regionach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Europie, Australii i Azji. Jednak przez lata stawiał czoła wielu wyzwaniom.

Ostatnio, w grudniu, zgodziła się zapłacić 576 mln euro w celu rozstrzygnięcia sporu z włoskimi organami podatkowymi w latach 2017–2021. Innym razem zarzucano jej, że nie zapewniła klientom wystarczającej pomocy, np. gdy klient został rzekomo wyrzucony z wypożyczalni, a jego rzeczy wyrzucone na ulice w środku nocy w Waszyngtonie z powodu overbookingu.

Jednak pomimo kontrowersji platforma internetowa, podobnie jak inne, nadal wydaje się być dobrze prosperującym biznesem.

Wzrost liczb

W trzecim kwartale 2023 r. w Europie goście spędzili 309,4 mln nocy w obiektach na wynajem krótkoterminowy zarezerwowanych za pośrednictwem Airbnb, Booking, Expedia Group lub TripAdvisor. Jak wynika z nowych danych opublikowanych przez Eurostat, jest to o 13,4% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2022 r.

Noce spędzone w kwaterach krótkoterminowych za pośrednictwem platform internetowych
Noce spędzone w kwaterach krótkoterminowych za pośrednictwem platform internetowych

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. goście zarezerwowali ponad 546,2 mln noclegów w ramach wynajmu krótkoterminowego w UE za pośrednictwem platform internetowych, co oznacza wzrost o 11,8% w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. i przewyższający poziom sprzed pandemii (423,7 mln noclegów w pierwsze dziewięć miesięcy 2023 r.). pierwsze dziewięć miesięcy 2019 r.; 28,9%).

Gdzie ludzie podróżują?

Według Eurostatu w drugim kwartale 2023 r. najpopularniejszymi kierunkami wynajmu krótkoterminowego rezerwowanego online w EOG były Hiszpania (7,1 mln noclegów), Chorwacja (6,5 mln) i Francja (5,8 mln).

Noce spędzone w kwaterach krótkoterminowych zarezerwowanych za pośrednictwem platform internetowych (NUTS 2, kwiecień - czerwiec 2023)
Noce spędzone w kwaterach krótkoterminowych zarezerwowanych za pośrednictwem platform internetowych (NUTS 2, kwiecień – czerwiec 2023)

Wśród 20 najlepszych regionów znalazło się siedem w Hiszpanii, pięć we Francji i pięć we Włoszech, dwa w Portugalii i jeden w Chorwacji.