O nas
Kontakt

Rosyjski prywatny odrzutowiec przewożący 6 osób rozbija się w Afganistanie

Laura Kowalczyk

An Afghan flag is seen flying near Eidgah Mosque in Afghanistan

Ministerstwo Transportu i Lotnictwa Cywilnego talibów twierdzi, że część osób na pokładzie przeżyła.

Rosyjski prywatny odrzutowiec przewożący sześć osób rozbił się w odległych obszarach wiejskich Afganistanu, ale pilot i kilka osób na pokładzie przeżyło – ogłosili w niedzielę talibowie.

Do katastrofy doszło w sobotę na górzystym terenie w prowincji Badakhshan – powiedział rzecznik regionu Zabihullah Amiri, dodając, że na miejsce wysłano ekipę ratunkową.

Prowincja znajduje się około 250 kilometrów na północny wschód od stolicy Afganistanu, Kabulu. Jest to obszar wiejski, górzysty, zamieszkiwany zaledwie przez kilka tysięcy osób.

Ministerstwo Transportu i Lotnictwa Cywilnego talibów wydało w Internecie oświadczenie, w którym podaje, że samolot znaleziono w dystrykcie Kuf Ab w prowincji, w pobliżu góry Aruz Koh.

„Pilot został odnaleziony przez zespół poszukiwawczy Islamskiego Emiratu Afganistanu” – głosi oświadczenie. „Według pilota cztery osoby, w tym pilot, żyją… Trwają poszukiwania i pomoc zespołu dochodzeniowego Emiratu Islamskiego dla pozostałych ocalałych”.

Nie było niezależnego potwierdzenia tej informacji.

Rosja i Afganistan współpracują, aby dowiedzieć się, co się stało

W Moskwie rosyjskie władze lotnictwa cywilnego poinformowały, że zaginął Dassault Falcon 10 z czterema członkami załogi i dwoma pasażerami. Władze podały, że zarejestrowany w Rosji samolot „przestał się komunikować i zniknął z ekranów radarów”. Opisał lot jako rozpoczynający się z międzynarodowego lotniska U-Tapao – Rayong – Pattaya w Tajlandii.

Samolot wykonywał lot czarterowy z ambulansem na trasie z Gaya w Indiach do Taszkentu w Uzbekistanie i dalej do międzynarodowego lotniska Żukowski w Moskwie.

Rosyjscy urzędnicy powiedzieli, że samolot został zbudowany w 1978 roku i należy do Athletic Group LLC i osoby prywatnej.

Komitet Śledczy Rosji poinformował później, że wszczął sprawę karną w związku z zarzutami dotyczącymi potencjalnego naruszenia przepisów bezpieczeństwa lotniczego lub zaniedbania. Procedury wymagają wszczynania takich dochodzeń w przypadku awarii.

Rzeczniczka ministerstwa spraw zagranicznych Maria Zakharova powiedziała również, że ambasada Rosji w Afganistanie współpracowała z lokalnymi urzędnikami w związku z tym incydentem.

W oddzielnym oświadczeniu talibów Abdula Wahida Rayana, rzecznika talibskiego Ministerstwa Informacji i Kultury, opisano samolot jako „należący do marokańskiej firmy”. Indyjscy urzędnicy lotnictwa cywilnego podobnie opisali samolot jako zarejestrowany w Maroku.

Rayan bez wchodzenia w szczegóły obwiniał za wypadek „problem z silnikiem”. Główny rzecznik talibów, Zabihullah Mujahid, powiedział, że okolicę przeszukują zespoły ratownicze afgańskich sił powietrznych.

Dlaczego większość samolotów omija Afganistan?

Od czasu przejęcia kraju przez talibów w 2021 r. przewoźnicy międzynarodowi w dużej mierze unikają Afganistanu. Te, które przelatują na krótko, zwykle pędzą przez afgańską przestrzeń powietrzną tylko przez kilka minut, nad słabo zaludnionym korytarzem Wachańskim w prowincji Badakhshan, wąskim żebram, który wystaje na wschodzie kraju pomiędzy Tadżykistanem a Pakistanem.

Choć Afganistan nie ma dostępu do morza, jego położenie w Azji Środkowej oznacza, że ​​leży on przy najbardziej bezpośrednich trasach dla osób podróżujących z Indii do Europy i Ameryki. Po dojściu do władzy talibów lotnictwo cywilne po prostu ustało, ponieważ kontrolerzy naziemni nie zarządzali już przestrzenią powietrzną.

Obawy związane z ogniem przeciwlotniczym, zwłaszcza po zestrzeleniu w 2014 r. nad Ukrainą lotu 17 Malaysian Airlines, spowodowały, że władze na całym świecie nakazały wycofanie swoich komercyjnych samolotów pasażerskich.

Chociaż narody powoli łagodzą te ograniczenia, nadal istnieją obawy dotyczące przelotów przez kraj. Dwóch przewoźników ze Emiratów wznowiło niedawno loty komercyjne do Kabulu.