O nas
Kontakt

#careertok: Poznaj twórców treści udzielających porad dotyczących pracy na TikTok

Laura Kowalczyk

Screenshots of different content creators on TikTok

Poznaj influencerów TikTok, którzy próbują pomóc Ci w karierze, doradzając, jak napisać CV i negocjować awans lub podwyżkę.

TikTok może wydawać się mało prawdopodobnym miejscem do szukania porad zawodowych, ale twórcy treści oferujący właśnie takie porady coraz częściej znajdują odbiorców.

Hashtag #careertok osiągnął prawie dwa miliardy wyświetleń na platformie mediów społecznościowych, podczas gdy hashtag #corporate ma około 11 miliardów wyświetleń.

Porady dotyczące kariery na TikToku obejmują zarówno humorystyczne szkice niezręcznych momentów zawodowych, jak i porady doświadczonych profesjonalistów.

Chris Williams, były wiceprezes ds. zasobów ludzkich firmy Microsoft, to jedna z wpływowych osób, która znalazła odbiorców na platformie.

„Kiedy opuściłem Microsoft kilka lat temu, zacząłem pracować jako konsultant i zdałem sobie sprawę, że naprawdę chcę uzyskać wiele informacji na temat kierowania swoją karierą i osiągania sukcesu na świecie i tym podobnych rzeczy” – Williams powiedział TylkoGliwice Next.

Po wypróbowaniu zarówno blogowania, jak i podcastów, Williams zdecydował się uruchomić w czasie pandemii kanał TikTok, który specjalizował się w poradach dla osób na wyższym szczeblu kierowniczym.

„W organizacjach jest bardzo mało porad i porad dla starszych osób i naprawdę chciałem coś z tym zrobić” – powiedział.

Zwrócił się o pomoc do twórcy treści, który przyszedł do niego po poradę zawodową i który w zamian udzielił mu wskazówek w zakresie tworzenia filmów na TikToku.

Obecnie ma ponad 225 000 obserwujących, a jego film „HR nie jest twoim przyjacielem” obejrzano ponad dwa miliardy razy.

@theclwill Tak, HR nie jest Twoim przyjacielem. #leader#hrtiktok#OscarsAtHome♬ DOM PRZYSZŁOŚCI – Siergiej Środa

TikTok jako aktywność poboczna

Pomyślałam, że zamiast pomagać jednej osobie tygodniowo, dlaczego po prostu nie udostępnić tego w sieci i podzielić się swoją wiedzą? A jeśli może pomóc jednej, dwóm lub trzem osobom, to będzie warto.

Maria Krystyna Kameni

@lajobsetteuse na TikToku

Williams nie jest jedynym profesjonalistą, który zwraca się teraz do TikToka o porady zawodowe.

Francuska twórczyni treści Karine Trioullier, znana na TikTok jako Career Kueen, również zainspirowała się podczas blokady związanej z pandemią Covid-19 do założenia swojej platformy mediów społecznościowych.

„Widziałem, jak wiele osób traciło pracę bez żadnego wsparcia. Pomyślałem więc, jak im pomóc. Nie przemyślałem tego do końca, chwyciłem za telefon, aby doradzić osobom, które muszą od razu pracować, zwłaszcza zdalnie, aby zarobić na życie” – Trioullier powiedział TylkoGliwice Next.

Trioullier, która pracuje na pełen etat w firmie konsultingowej współpracującej z międzynarodowymi firmami, ma obecnie ponad 650 000 osób obserwujących ją na TikToku.

Inna francuskojęzyczna twórczyni treści, Marie Christine Kameni, również założyła swój kanał w ramach pracy dodatkowej.

26-letnia konsultantka, znana na TikToku jako @lajobsetteuse, ma obecnie ponad 50 000 obserwujących.

„Pomyślałam, że zamiast pomagać jednej osobie tygodniowo, dlaczego po prostu nie udostępnić tego w sieci i podzielić się swoją wiedzą? A jeśli może pomóc jednej, dwóm lub trzem osobom, to będzie warto” – stwierdziła Kameni, która zaczęła doradzać rówieśnikom jeszcze jako studentka szkoły biznesu.

Twórcy treści mają również swój własny proces tworzenia filmów.

„W przeciwieństwie do wielu twórców, moje TikToki są napisane niezwykle starannie” – powiedział Williams, który lubi spędzać czas na pisaniu filmów. Następnie nagrywa 5 lub 6 filmów na raz przed ich edycją.

„Wiesz, utworzenie pojedynczego TikToka zajmuje mi prawdopodobnie tylko 45 minut, pół godziny lub 45 minut, ale zajmie to kilka dni” – powiedział.

Łączenie się z publicznością

Kameni twierdzi, że jej konto dociera do osób mówiących po francusku na całym świecie, co według niej może wynikać z używania ukierunkowanych hashtagów do wyświetlania w afrykańskich kanałach.

„To ludzie, którzy się ze mną identyfikują” – dodała Kameni, dorastając w Senegalu.

Williams dociera także do międzynarodowych odbiorców, co jego zdaniem ma związek z algorytmem platformy.

„TikTok nastawił swój algorytm na odkrywanie. Kiedy więc patrzę, kto widział moje filmy na TikToku, 85 procent ludzi nie jest moimi obserwatorami” – powiedział.

Widzowie twórców to głównie osoby w wieku od 25 do 45 lat, mimo że użytkownicy TikToka są zazwyczaj młodsi, ale chociaż widzami Kameni i Trioulliera są przeważnie kobiety, publiczność Williamsa to głównie mężczyźni.

Kontakt z kilkudziesięciotysięczną publicznością zapewnił im także wgląd w bieżące zmiany w globalnej kulturze pracy.

„Nie mam wątpliwości, że mamy tendencję do pracy w domu” – powiedział Williams. Trioullier powiedziała również, że to powracające pytanie, które otrzymuje od publiczności.

Inne obawy ludzi dotyczą awansu lub sposobu negocjowania podwyżki.

Profesjonalny wpływ

Chociaż ci twórcy treści mogą mieć teraz szerokie grono odbiorców, żaden z nich nie chciał reklamować swoich kont TikTok w życiu zawodowym.

„Przez bardzo długi czas trzymałem mojego TikToka całkowicie osobno. Ponieważ zrobiłem to na boku, niekoniecznie chciałem to podkreślać” – powiedział Kameni.

Zmieniła zdanie i wspomniała o swojej działalności jako twórczyni treści na swoim koncie LinkedIn i w swoim CV.

Nigdy nie postrzegałem TikToka jako czegoś, co mógłbym wykorzystać w swojej pracy.

Kariny Trioullier

@careerkueen na TikToku

Trioullier przeżył podobną przemianę serca. „Nigdy nie postrzegałam TikToka jako czegoś, co mogłabym wykorzystać w swojej pracy” – powiedziała, wyjaśniając, że nie zarabia na swoich filmach.

Jednak biorąc pod uwagę liczbę próśb napływających od jej społeczności, Trioullier otworzyła miejsce na indywidualny coaching po przystępnych cenach, organizując dwa tygodniowe popołudnia, dla których ludzie kontaktują się z nią za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Williams, który oferuje również usługi coachingowe, powiedział, że połowa jego potencjalnych klientów pochodzi z TikToka.

Trzej twórcy przyznali również, że TikTok to nie tylko miejsce, w którym mogą udzielać porad, ale także miejsce, w którym mogą uczyć się od innych ludzi.

Trioullier stwierdziła, że ​​jej społeczność na TikToku zmieniła sposób, w jaki postrzega stosunek Francuzów do pracy.

Williams dodał, że komentarze jego społeczności podważają jego poglądy na temat włączania kamer podczas spotkań online. Niektóre badania wykazały, że może to powodować na przykład zmęczenie.

„Nie miałem pojęcia, że ​​to taka wielka sprawa i całkowicie zmieniło to moje spojrzenie na to, co to znaczy mieć włączony aparat” – powiedział.

Kameni dodał: „Ważne jest, aby uczyć się od ludzi i myślę, że fajnie jest też nie trzymać się własnego zdania i pozostać otwartym”.