O nas
Kontakt

Dlaczego firmy technologiczne błędnie sądzą, że pojazdy elektryczne są rozwiązaniem problemu zmian klimatycznych?

Laura Kowalczyk

Electric cars are not the solution to climate change, says Paris Marx

Aby walczyć ze zmianami klimatycznymi, producenci samochodów chcą nam sprzedawać coraz więcej pojazdów technologicznych i ekologicznych, takich jak samochody elektryczne. Zdaniem Parisa Marksa takie podejście jest błędne.

Jeśli chodzi o kryzys klimatyczny, transport jest jednym z najważniejszych czynników, które musimy wziąć pod uwagę.

Rządy namawiają konsumentów do inwestowania w czystsze pojazdy o napędzie elektrycznym, aby ograniczyć wpływ naszych podróży na środowisko.

A producenci samochodów walczą o naszą uwagę – i nasze pieniądze – za pomocą nowych technologii, abyśmy mogli inwestować w ich najnowsze modele pojazdów elektrycznych.

Jednak według Paris Marx, autora książki „Droga donikąd”, firmy te mylą się w swoim podejściu do technologii.

Rola transportu w społeczeństwie

Transport odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu, a co za tym idzie, w sposobie projektowania i budowy naszych miast.

„To sposób, w jaki się poruszamy, sposób, w jaki docieramy do pracy, sposób, w jaki docieramy do sklepu, sposób, w jaki postrzegamy ludzi, na których nam zależy” – powiedział Marx.

Dlatego dla nich dominujący środek transportu determinuje sposób, w jaki kształtujemy nasze ulice, lokalizację firm, miejsc pracy i domów.

Co więcej, transport definiuje także sposób, w jaki żyjemy.

Samochody elektryczne nie są rozwiązaniem

Firmy technologiczne oferują stopniową wymianę pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe, które są uważane za powodujące zbyt duże zanieczyszczenie, pojazdami elektrycznymi, które mają znacznie niższy ślad węglowy.

Ale niższy też nie oznacza zera.

Rzeczywiście pojazdy w pełni elektryczne nie emitują odpadów, ale akumulatory dostarczające energię do pojazdu są wykonane z minerałów takich jak lit i kobalt, które mają wpływ na zmianę klimatu.

„Aby wyprodukować samochód elektryczny, trzeba wydobyć wiele minerałów, a wiele z nich będzie się nadal działo na globalnym południu. Kopalnie te mają niesamowity wpływ na środowisko i zdrowie w miejscach, w których istnieją” – wyjaśnił Marx.

Priorytetem nie powinna więc być wymiana każdego samochodu na jego elektryczny odpowiednik, ale raczej ponowne przemyślenie mobilności w ogóle.

„Położenie tak dużej uwagi na samochodach, nawet teraz na samochodach elektrycznych, nie jest sposobem na rozwiązanie naszych problemów z mobilnością, ale raczej nadszedł czas na inwestycje w transport, jazdę na rowerze, w miastach, po których można chodzić pieszo, aby całkowicie wyciągnąć ludzi z samochodów” – dodał. oni powiedzieli.

Zmiany muszą być sprawiedliwe

Zdaniem Marksa zmiany są potrzebne, aby zapewnić lepszą przyszłość naszej planecie i aby zmiany te były korzystne dla naszego społeczeństwa jako całości, należy je przeprowadzić uczciwie.

Aby tego dokonać, musimy zrozumieć, że transformacja naszej mobilności jest częścią zestawu niezbędnych zmian.

„System mobilności jest jednym z elementów tego problemu, ale musimy także zwracać uwagę na to, jak współpracuje on z innymi systemami w mieście, aby mieć pewność, że polityka, którą podejmujemy w celu poprawy transportu, będzie sprawiedliwa dla wszystkich, a nie tylko dla osób, które stać na życie w obszarach, w których wprowadza się te ulepszenia” – stwierdzili.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.