O nas
Kontakt

Amazon ukarany grzywną za „nadmiernie inwazyjną” inwigilację swoich pracowników we Francji

Laura Kowalczyk

A man walks at the entrance of Amazon, in Douai, northern France, Thursday April 16, 2020.

Francuski organ nadzorujący ochronę danych stwierdził, że praktyki technologicznego giganta naruszają prawa pracowników i nałożył na Amazon grzywnę w wysokości 32 milionów euro.

Amazon France Logistique, który zarządza magazynami firmy we Francji, stworzył „system monitorowania aktywności i wydajności pracowników, który jest zbyt inwazyjny” – stwierdziło CNIL.

Odkrycie to jest następstwem dochodzenia wszczętego w 2019 r. w następstwie skargi pracownika, o której następnie poinformowały media.

CNIL nałożyła na firmę karę w wysokości 32 mln euro, co stanowi równowartość około 3% jej rocznych obrotów, które w 2021 roku osiągnęły poziom 1,1 miliarda euro. Amazon France Logistique zatrudnia we Francji około 20 000 pracowników.

Praktyka określona jako nielegalna

Organ nadzorczy powiedział, że francuska firma Amazon skonfigurowała dla swoich pracowników skanery, aby dokumentować w czasie rzeczywistym czas potrzebny na wykonanie określonych zadań.

Oznaczało to, że w niektórych sytuacjach pracownicy monitorowani przez skanery potencjalnie musieli rozliczać się z przerw, jakie robili.

W innym trybie monitorowania uwzględniono czas potrzebny pracownikom na sprawdzenie jakości przedmiotu, przy czym celem było minimalne okno wynoszące 1,25 sekundy.

Jeżeli wyznaczony czas spadł poniżej progu, Amazon uznał kontrolę za niewystarczającą.

Organ nadzorczy stwierdził również, że praktyki Amazona naruszają ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (RODO), które nakłada na firmy rygorystyczne zasady uzyskiwania zgody na sposób wykorzystania danych osobowych.

CNIL uznała za przesadę przechowywanie przez Amazon wszystkich danych zgromadzonych przez system w odniesieniu do wszystkich pracowników i pracowników tymczasowych przez 31 dni.

Amazon zastrzega sobie prawo do odwołania

W reakcji na tę decyzję Amazon oświadczył w komunikacie prasowym, że „zdecydowanie nie zgadza się z wnioskami CNIL, które są niezgodne ze stanem faktycznym”, dodając, że zastrzega sobie prawo do odwołania.

Amazon argumentował, że stosowanie systemów zarządzania magazynem stanowi standardową praktykę branżową i że jego systemy są zgodne z obowiązującymi przepisami europejskimi i francuskimi.

Gigant technologiczny podkreślił również, że konstruktywnie współpracował z CNIL przez cały czas trwania procedury, aby odpowiedzieć na zadane pytania.

Technologiczny gigant znany jest z rygorystycznych standardów w świecie e-commerce, wymagających od pracowników dostarczania przesyłek w ciągu 24 godzin.

Amazon twierdzi, że taka wydajność nie byłaby możliwa bez użycia skanerów, ponieważ celem jest ciągłe przemieszczanie dziesiątek tysięcy artykułów przy jednoczesnym zapewnieniu minimalnych standardów jakości.

To nie pierwszy raz, kiedy Amazon spotyka się z poważną reakcją we Francji. Gigant technologiczny tymczasowo zawiesił całą działalność w kraju w 2020 r. po tym, jak francuski sąd orzekł, że nie robi wystarczająco dużo, aby chronić swoich pracowników przed wirusem Covid-19.