O nas
Kontakt

Nominacje do Oscarów 2024: „Oppenheimer” szybuje, „Barbie” lekceważona, a „Poor Things” nie tak biednie

Laura Kowalczyk

Oscar nominations 2024

„Oppenheimer” prowadzi, tuż za nim „Poor Things” i „Killers of the Flower Moon”. Jednak „Barbie” spotkała się z kilkoma afrontami. Oto podsumowanie tegorocznych nominacji do Oscarów.

Nominacje, podobnie jak nominacje Christophera Nolana, poszły w dużej mierze zgodnie z oczekiwaniami Oppenheimera przoduje i pozycjonuje się jako wyraźny lider marcowej ceremonii. Film zdobył łącznie 13 nominacji, w tym dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera, najlepszego aktora pierwszoplanowego, montażu i scenariusza adaptowanego.

Choć Nolan uważany jest za wysokobudżetowego autora swojej epoki, nigdy nie zdobył Oscara, a żaden z jego filmów nie zdobył nagrody za najlepszy film. Coraz bardziej prawdopodobne jest, że to będzie jego rok.

Jednak podczas Oppenheimera kwitła, jego partner z Barbenheimer portmanteau nieco się zachwiał.

Podobnie jak podczas ostatnich nominacji do nagród BAFTA, lalka Barbie wyraźnie popadł w niełaskę, ponieważ film (nieco szokująco) pominął dwie główne kategorie, które miał zdobyć: najlepszy reżyser dla Grety Gerwig i najlepsza aktorka dla Margot Robbie. Ma tylko osiem nominacji, z czego dwie rywalizują w tej samej kategorii o najlepszą piosenkę.

Przewiń w dół, aby zobaczyć pełną listę nominowanych.

Emma Stone w Biednych rzeczach
Emma Stone w Biednych rzeczach

Na drugim miejscu, za trzygodzinnym dziełem Nolana, znajduje się Biedactwa, gotycko-steampunkowa fantazja Yorgosa Lanthimosa, która zdobyła Złotego Lwa na ubiegłorocznym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Zdobył 11 nominacji, w tym dla najlepszego filmu, scenariusza adaptowanego i głównej aktorki – w tej kategorii Emma Stone jest wyraźną faworytką i najostrzejszą konkurencją dla niemieckiej aktorki Sandry Hüller (Anatomia upadku) i Lily Gladstone (Zabójcy Kwiatowego Księżyca).

Biedactwa zdobył w tym miesiącu siedem Złotych Globów, w tym nagrodę Stone’a dla najlepszej aktorki w komedii lub musicalu – i jest to jeden z filmów, których nie można przegapić tego młodego roku.

Trzeci (i ostatni film, który zebrał dwucyfrowe nominacje) to film Martina Scorsese Zabójcy Kwiatowego Księżyca, z 10 nominacjami – ale zaskakująco odrzucony, jeśli chodzi o najlepszy scenariusz adaptowany. Martin Scorsese zdobył swoją 10. nominację w kategorii Najlepszy Reżyser, co stanowi rekord dla żyjącego reżysera i pokonuje Stevena Spielberga w kategorii najczęściej nominowanego żyjącego reżysera wszechczasów. Przypominamy, że zdobył tę nagrodę tylko raz, za rok 2007 Zmarły.

Justine Triet kontynuuje swoją zwycięską passę – tutaj z dwoma Globami
Justine Triet kontynuuje swoją zwycięską passę – tutaj z dwoma Globami

W innym miejscu zdobywczyni Złotej Palmy Justine Triet Anatomia upadku wypadł wyjątkowo dobrze, zdobywając w sumie pięć nominacji, w tym dla najlepszego reżysera i najlepszej aktorki dla Sandry Hüller. W sezonie nagród film nabiera tempa, a Francja musi sama sobie radzić Smak rzeczy nad Anatomia upadku za wybór najlepszego filmu międzynarodowego.

Zapraszamy do obejrzenia naszego wywiadu z Sandrą Hüller, która występuje w dwóch filmach nominowanych do Oscara: Anatomia upadku I Strefa Zainteresowań.

Umieszczenie francuskiej reżyserki w kategorii Najlepszy Reżyser nie jest do końca zaskakujące, ale wielu przewidywało, że jej miejsce prawdopodobnie zajmie Greta Gerwig. Triet jest jedyną reżyserką nominowaną w tym roku i warto zauważyć, że dwie z trzech ostatnich laureatek nagrody dla najlepszego reżysera to kobiety (Chloé Zhao w 2021 r. za Nomadland i Jane Campion w 2022 r Moc psa) – choć w zeszłym roku była to wyłącznie męska grupa nominowanych (wygrali Daniel Kwan i Daniel Scheinert za Wszystko Wszędzie Wszystko na raz).

Jonathana Glazera
Jonathana Glazera

Obok Trieta są Scorsese (Zabójcy Kwiatowego Księżyca), Nolana (Oppenheimera), Lanthimos (Biedactwa) i Jonathana Glazera (Strefa Zainteresowań).

Wstrząsający i mistrzowsko zrealizowany dramat o Holokauście brytyjskiego reżysera zdobył pięć nominacji, w tym dla najlepszego filmu i najlepszego międzynarodowego filmu fabularnego (reprezentującego Wielką Brytanię). Dołącza do Matteo Garrone Io Capitano (Włochy), JA Bayona Towarzystwo ŚnieguIlkera Çataka Salon Nauczycielski (Niemcy) i Wima Wendersa Idealne dni w tej kategorii i jest wyraźnym liderem. Film znalazł się już na naszej liście najlepszych filmów europejskich XXI wieku i mamy nadzieję, że nie wróci do domu z pustymi rękami.

Cillian Murphy w Oppenheimerze
Cillian Murphy w Oppenheimerze

Wśród głównych lekceważeń, zupełnie poza lalka Barbie Nieszczęścia: Bradley Cooper zignorowany w kategorii Najlepszy Reżyser Maestro; to samo dotyczy Celine Song i jej oszałamiającego i udanego debiutu reżyserskiego Poprzednie życianasz ulubiony film roku 2023, który otrzymał tylko dwa ukłony (dla najlepszego filmu i najlepszego scenariusza oryginalnego); nic dla Natalie Portman, Julianne Moore i Charlesa Meltona za Maj grudzień, fascynujący dramat Todda Haynesa; i zip dla Avy DuVernay’s Pochodzeniepomimo prowadzonej w ostatniej chwili kampanii podobnej do tej, która w zeszłym roku przyniosła Andrei Riseborough niespodziewaną nominację aktorską.

Gospodarz późnego wieczoru Jimmy Kimmel będzie gospodarzem tegorocznej ceremonii wręczenia Oscarów w Los Angeles 10 marca i można się założyć, że Oppenheimer prawdopodobnie zabierze ze sobą do domu towar. Być może odtąd będziemy musieli zacząć nazywać fenomen kulturowy roku 2023 Oppenheimie.

Oto pełna lista tegorocznych nominowanych do Oscara:

NAJLEPSZE ZDJĘCIE

„Amerykańska fikcja”

„Anatomia upadku”

„Lalka Barbie”

„Zatrzymania”

„Zabójcy Kwietnego Księżyca”

„Maestro”

„Oppenheimera”

„Poprzednie życia”

„Biedactwa”

„Strefa zainteresowań”

NAJLEPSZY REŻYSER

Justine Triet, „Anatomia upadku”

Martin Scorsese, „Zabójcy kwiatowego księżyca”

Christopher Nolan, „Oppenheimer”

Yorgos Lanthimos, „Biedne rzeczy”

Jonathan Glazer, „Strefa interesów”

NAJLEPSZA AKTORKA

Annette Bening, „Nyada”

Lily Gladstone, „Zabójcy kwiatowego księżyca”

Sandra Hüller, „Anatomia upadku”

Carey Mulligan, „Maestro”

Emma Stone, „Biedne rzeczy”

NAJLEPSZY AKTOR

Bradley Cooper, „Maestro”

Colman Domingo, „Rustin”

Paul Giamatti, „Pozostali”

Cillian Murphy, „Oppenheimer”

Jeffrey Wright, „Fikcja amerykańska”

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Emily Blunt, „Oppenheimer”

Danielle Brooks, „Kolor fioletu”

America Ferrera, „Barbie”

Jodie Foster, „Nyada”

Da’Vine Joy Randolph, „Pozostali”

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Sterling K. Brown, „Fikcja amerykańska”

Robert De Niro, „Zabójcy kwiatowego księżyca”

Robert Downey Jr., „Oppenheimer”

Ryan Gosling, „Barbie”

Mark Ruffalo, „Biedne rzeczy”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

„Anatomia upadku”

„Zatrzymania”

„Maestro”

„Maj grudzień”

„Poprzednie życia”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTACYJNY

„Amerykańska fikcja”

„Lalka Barbie”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

„Strefa zainteresowań”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

„El Conde”

„Zabójcy Kwietnego Księżyca”

„Maestro”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

NAJLEPSZY MONTAŻ FILMOWY

„Anatomia upadku”

„Zatrzymania”

„Zabójcy Kwietnego Księżyca”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

NAJLEPSZY MIĘDZYNARODOWY FILM FILMOWY

Włochy: „Io Capitano”

Japonia: „Idealne dni”

Hiszpania: „Towarzystwo Śniegu”

Niemcy: „Pokój nauczycielski”

Wielka Brytania: „Strefa interesów”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

„Bobi Wine: Prezydent Ludowy”

„Wieczna pamięć”

„Cztery córki”

„Zabić tygrysa”

„20 dni w Mariupolu”

NAJLEPSZY FUNKCJA ANIMOWANA

„Chłopiec i czapla”

„Pierwiastkowy”

„Nimona”

„Sny robota”

„Spider-Man: Po drugiej stronie pająka”

NAJLEPSZY PROJEKT KOSTIUMÓW

„Lalka Barbie”

„Zabójcy Kwietnego Księżyca”

„Napoleon”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

NAJLEPSZY PROJEKT PRODUKCJI

„Lalka Barbie”

„Zabójcy Kwietnego Księżyca”

„Napoleon”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

NAJLEPSZY MAKIJAŻ I Fryzura

„Golda”

„Maestro”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

„Stowarzyszenie Śniegu”

NAJLEPSZA ORYGINALNA partytura

„Amerykańska fikcja”

„Indiana Jones i tarcza przeznaczenia”

„Zabójcy Kwietnego Księżyca”

„Oppenheimera”

„Biedactwa”

NAJLEPSZA PIOSENKA ORYGINALNA

„The Fire Inside” z „Flamin’ Hot”

„Jestem po prostu Kenem” z „Barbie”

„To nigdy nie odeszło” z „American Symphony”

„Wahzhazhe (Pieśń dla mojego ludu)” z „Killers of the Flower Moon”

„Do czego zostałem stworzony?” z „Barbie”

NAJLEPSZY DŹWIĘK

„Twórca”

„Maestro”

„Misja: Niemożliwe – Dead Reckoning, część pierwsza”

„Oppenheimera”

„Strefa zainteresowań”

NAJLEPSZE EFEKTY WIZUALNE

„Twórca”

„Godzilla Minus Jeden”

„Strażnicy Galaktyki Vol. 3”

„Misja: Niemożliwe – Dead Reckoning, część pierwsza”

„Napoleon”

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

„ABC zakazu książek”

„Cyrulik z Little Rock”

„Wyspa pomiędzy”

„Ostatni warsztat naprawczy”

„Nai Nai i Wai Po”

NAJLEPSZY KRÓTKI KRÓTKI ANIMOWANY

„List do świni”

„Dziewięćdziesiąt pięć zmysłów”

„Nasz mundur”

„Pachyderma”

„Wojna skończona! Zainspirowany muzyką Johna i Yoko”

NAJLEPSZY KRÓTKI KRÓTKI AKCJA NA ŻYWO

„Po”

„Niezwyciężony”

„Rycerz fortuny”

„Czerwony biały i niebieski”

„Cudowna historia Henry’ego Sugara”