O nas
Kontakt

Konsumenci tracą zaufanie do europejskiej gospodarki

Laura Kowalczyk

People walking the main shopping street in Dortmund, Germany, on Sept. 28, 2023.

Jak wynika z najnowszego wskaźnika nastrojów gospodarczych konsumentów za styczeń 2024 r., po niedawnym wzroście inflacji w strefie euro konsumenci twierdzą, że tracą zaufanie do gospodarki UE.

Wstępne szacunki wskaźnika zaufania konsumentów w strefie euro spadły w styczniu 2024 r. do -16,1, co stanowi spadek o 0,9 w porównaniu z grudniową wartością.

W strefie euro wskaźnik mierzy optymizm obywateli co do gospodarki, oceniając zaufanie w skali od -100 do 100. Liczba -100 oznacza bardzo niskie zaufanie, 0 oznacza neutralność, a 100 oznacza wysokie zaufanie.

Badanie obejmuje 23 000 gospodarstw domowych w strefie euro, a pytania skupiają się na opiniach na temat bieżącej sytuacji gospodarczo-finansowej, planach oszczędnościowych i oczekiwaniach na takie tematy, jak ceny konsumpcyjne i warunki gospodarcze na świecie.

W całej Unii Europejskiej ten sam wskaźnik zanotowano w bieżącym miesiącu na poziomie -16,2, co oznacza spadek o 0,2 w porównaniu z grudniem 2023 r.

Podczas gdy UE obejmuje kraje spełniające określone kryteria przystąpienia i członkostwa, strefa euro obejmuje kraje stosujące euro jako walutę krajową.

Według Eurostatu, wyniki te pojawiły się po tym, jak roczna stopa inflacji w strefie euro osiągnęła 2,9% w grudniu 2023 r. w porównaniu z 2,4% w listopadzie.