O nas
Kontakt

Wejdź do wspaniałej wystawy Joany Vasconcelos w Lizbonie

Laura Kowalczyk

A view of MAAT with I’ll Be Your Mirror on display

MAAT Lisbon prezentuje sześć najbardziej zdumiewających dzieł portugalskiego artysty – tuż nad brzegiem rzeki Tag.

Prace Joany Vasconcelos są dobrze znane na całym świecie dzięki jej uznanym wystawom, m.in. w Pałacu Wersalskim i w Bilbao Guggenheim, ale jej wystawa w lizbońskiej galerii MAAT może robić największe wrażenie jak dotąd.

Kultowe Muzeum Sztuki, Architektury i Technologii stolicy Portugalii gości najnowszą wystawę Vasconcelosa, Plug-In, obejmującą sześć dzieł – każde tak różne, że prawdopodobnie spodoba się każdemu.

Indywidualna wystawa prezentuje niektóre z najważniejszych dzieł portugalskiej artystki – najbardziej znanej z wielkoformatowych instalacji – a także kilka nowszych dzieł.

Jak sama nazwa wskazuje, wystawa otwiera dla zwiedzających rozmowę pomiędzy technologią, sztuką współczesną i dziedzictwem energii elektrycznej.

MAAT to idealne miejsce na taki pokaz – tworzą go dawna elektrownia Tejo oraz nowszy budynek stworzony przez Amanda Levete Architects.

Árvore da Vida – czyli Drzewo Życia – w całej okazałości w MAAT
Árvore da Vida – czyli Drzewo Życia – w całej okazałości w MAAT

Jednym z najbardziej oszałamiających wizualnie dzieł jest Árvore da Vida – czyli Drzewo Życia z 2023 roku.

Ta ogromna instalacja, zlokalizowana w samym sercu skrzydła Tejo Power galerii, wymaga obejrzenia, aby w pełni ją zrozumieć, taka jest jej skala.

Zainspirowany rzeźbą Apolla i Dafne autorstwa Gian Lorenzo Berniniego w Willi Borghese w Rzymie, Vasconcelos czerpał wskazówki ze starożytnej tradycji.

Drzewo, które ma 140 000 ręcznie haftowanych liści, przedstawia mitologiczną postać, jaką stała się grecka bogini Dafne, gdy uciekając przed miłosnymi zalotami Apolla, postanowiła przemienić się w drzewo laurowe.

Vasconcelos postrzega tę pracę jako paralelę do powstania Drzewa Życia, które miało miejsce podczas pandemii Covid-19. Zamknięta w swojej pracowni poprosiła swój zespół o stworzenie liści, a wszystkie mają unikalne motywy, co czyni go naprawdę wyjątkowym dziełem.

Ma około 13 metrów wysokości i był wcześniej pokazywany w kościele Sainte-Chapelle de Vincennes w Paryżu, zainstalowanym z okazji Sezonu Kulturalnego pomiędzy Portugalią a Francją w 2022 roku.

Samochód, jakiego jeszcze nie widziałeś: Drag Race (2023)
Samochód, jakiego jeszcze nie widziałeś: Drag Race (2023)

Wystawą, której nigdy wcześniej nie widziano, jest Drag Race w 2023 r.

Porsche 911 Targa Carrera to samochód, jakiego nigdy wcześniej nie widziałeś, ubrany w niepowtarzalny styl Vasconcelos.

Artysta czerpał inspirację z wizyt w klasztorze Tibães w Bradze – znanym jako największy przedstawiciel motywów morskich w złoconej stolarki w całej Portugalii – oraz w Muzeum Powozów w pobliskiej Lizbonie.

Wynik? Projekt inspirowany barokiem, ze szczególnym uwzględnieniem złoconej stolarki.

Oprócz zespołu Vasconcelosa, rzemieślnicy z Fundacji Ricardo Espírito Santo Silva uczestniczyli w procesie złocenia, obróbki drewna, grawerowania i grawerowania.

Jest to, wyjaśnia Vasconcelos, święto ręcznego rzemiosła.

Na wystawie zaprezentowane zostaną także niektóre elementy jej natychmiast rozpoznawalnej twórczości o tematyce motoryzacyjnej.

Puszyste wnętrze Gry Wojenne...
Puszyste wnętrze Gry Wojenne…

Gry wojenne z 2011 roku mają dla artysty osobistą historię. Klasyczny Morris Oxford został podarowany Vasconcelos w celu ćwiczenia umiejętności prowadzenia pojazdu. Wkrótce uczyniła z pojazdu prawdziwe dzieło sztuki – o głębszym przesłaniu, niż można by się spodziewać.

Samochód jest wypełniony setkami miękkich zabawek i innych mechanicznych zwierząt, które wydają dźwięki i poruszają się. Całość mocno kontrastuje z ciemną fasadą pokrytą plastikowymi karabinami i czerwonymi światłami, które stale się włączają i wyłączają.

W tym niezwykłym dziele Vasconcelos stawia obok siebie świąteczność i wojnę, stanowiąc komentarz na temat kontrastów między snami i koszmarami oraz podróży od dzieciństwa do dorosłości w trudnym świecie.

...kontrastuje ze znacznie ciemniejszym wyglądem zewnętrznym
…kontrastuje ze znacznie ciemniejszym wyglądem zewnętrznym

Odwróć się od Gier Wojennych, a zobaczysz Strangers In The Night – ale usłyszysz to pierwszy.

Pracy z 2011 roku towarzyszy piosenka o tym samym tytule, śpiewana przez Franka Sinatrę i odtwarzana w pętli w galerii.

To bardzo emocjonalne dzieło sztuki, komentarz do często obskurnych podtekstów europejskiego życia nocnego.

„Strangers In The Night” z 2011 roku to holistyczne doświadczenie artystyczne – z powtarzającym się tytułowym utworem Sinatry
„Strangers In The Night” z 2011 roku to holistyczne doświadczenie artystyczne – z powtarzającym się tytułowym utworem Sinatry

Wyposażony w stoisko do podglądania i stale migające reflektory, przesłanie Strangers in the Night przedstawia mężczyznę poszukującego taniej i przypadkowej miłości kobiety. Kobiety natomiast są zniewolone – ale, co ciekawe, nieobecne na scenie.

A teraz coś zupełnie innego…

Oprócz ogólnoświatowego uznania dla swoich prac związanych z samochodami Vasconcelos jest również znana ze swojej instalacji Walkiria.

Valkyrie Octopus z 2015 roku jest ogromny – zajmuje metry przestrzeni w otwartej przestrzeni galerii.

Po prostu ogromny: na wystawie Valkyrie Octopus 2015
Po prostu ogromny: na wystawie Valkyrie Octopus 2015

Te ogromne rzeźby inspirowane są postaciami kobiecymi pojawiającymi się w mitologii nordyckiej, które przywracały do ​​życia odważnych wojowników z pól bitew, aby dołączyli do bóstw Walhalli.

Niemal niemożliwe jest zliczenie ilości różnych tkanin, szydełków i ozdobnych dodatków zastosowanych w tej ośmiornicy, ale Vasconcelos postarał się pokazać znaczenie wykwalifikowanego rzemiosła oraz sztuki i rzemiosła w XXI wieku.

Pierwotnie zamówiony dla kasyna MGM Macau, jest komentarzem na temat relacji między tradycjami portugalskimi i Makau, a w całym tekście zastosowano wystawne tkaniny, które nadają atmosferę dziedzictwa Jedwabnego Szlaku.

Valkyrie Octopus - połączenie sztuki współczesnej i tradycyjnych praktyk rzemieślniczych
Valkyrie Octopus – połączenie sztuki współczesnej i tradycyjnych praktyk rzemieślniczych

Wyjdź poza MAAT, a czeka Cię niespodzianka z dwiema gigantycznymi instalacjami.

Najpierw jest pasjans z 2018 roku. Odkrywając motyw pożądania, leży nad brzegiem rzeki Tag, która przepływa przez Lizbonę i mija MAAT – i naprawdę nie można go przegapić.

Z daleka wydaje się, że jest to jedynie przedstawienie pierścionka zaręczynowego, choć godne olbrzyma. Jednak jego znaczenie jest znacznie bardziej skomplikowane niż zwykła miłość i romans. Zamiast tego jest to także wizualny obraz społeczeństwa konsumpcyjnego i postrzeganego znaczenia władzy i statusu.

Przyjrzyj się uważnie, a zobaczysz, że pasjans składa się z około 110 złotych felg samochodowych, które tworzą „pierścień” – i jest zwieńczony odwróconą piramidą złożoną z 1450 kryształowych kieliszków do whisky – które wyglądają jak gigantyczny diament.

Pasjans 2018: nie tylko gigantyczny pierścionek zaręczynowy
Pasjans 2018: nie tylko gigantyczny pierścionek zaręczynowy

Dzięki połączeniu dwóch najbardziej stereotypowych symboli współczesnego luksusu – samochodów i diamentów – Vasconcelos sprawia, że ​​widzowie kwestionują rolę mężczyzny i kobiety we współczesnym życiu.

Kiedy dotrzesz do ostatniej wystawy „I’ll Be Your Mirror” – z 2019 r. – prawdopodobnie będziesz dużo myśleć o wystawie, a może nawet o swojej własnej roli we współczesnym społeczeństwie.

Masz szczęście – egzemplarz zawiera 510 lusterek ręcznych oraz 255 listew z barokowego brązu w kształcie kolosalnej maski weneckiej, co oznacza, że ​​możesz wpatrywać się w siebie, zastanawiając się nad znaczeniem tej maski.

Vasconcelos stworzył I’ll Be Your Mirror jako komentarz na temat roli artystów w społeczeństwie, nawiązując jednocześnie – dosłownie – refleksyjny dialog z otoczeniem.

Sztuka refleksyjna – dosłownie – z I'll Be Your Mirror
Sztuka refleksyjna – dosłownie – z I’ll Be Your Mirror

Mówi, że ma nadzieję, że odwiedzający podczas oglądania instalacji zorientują się, że „refleksja pojawia się tylko wtedy, gdy występuje paralelizm”.

Tytuł albumu stanowi kolejny ukłon w stronę szerszego świata kultury i opiera się na piosence Lou Reeda o tym samym tytule, wykonanej przez Velvet Underground i Nico w 1967 roku.

Zdobycie pierwszej w historii nagrody dla nowych artystów Energias de Portugal (EDP) w 2000 roku jest dla Vasconcelos czymś w rodzaju powrotu do domu.

EDP ​​gości prace największych portugalskich twórców w obu charakterystycznych budynkach muzealnych MAAT – obecnie znanych jako MAAT Central i MAAT Gallery – i, jak można się spodziewać, ten szczególnie jest elektryczny.

Wtyczka działa do 4 sierpnia 2023 r. pod adresem MAAT, Av. Brasília, Belém, 1300-598 Lizbona