O nas
Kontakt

Samochody zasilane zrębkami: Biographite sprawia, że ​​akumulatory EV są zrównoważone

Laura Kowalczyk

The material is manufactured in the EU and US, reducing dependence on Chinese supplies of graphite.

Materiał jest produkowany w UE i USA, co zmniejsza zależność od chińskich dostaw grafitu.

Firma z Nowej Zelandii przekształca wyrzucone zrębki w syntetyczny grafit, który można wykorzystać w akumulatorach pojazdów elektrycznych.

CarbonScape wytwarza „biografit” poprzez ogrzewanie produktów ubocznych przemysłu leśnego w procesie zwanym grafityzacją termokatalityczną.

W ten sposób powstaje węgiel drzewny, który można katalizować i oczyszczać w grafit o jakości anody akumulatorowej.

Startup twierdzi, że ich alternatywny grafit jest bardziej zrównoważoną opcją i może pomóc Europie zmniejszyć jej zależność od Chin w zakresie akumulatorów litowo-jonowych.

Czym jest biografit i dlaczego jest ważny?

Grafitowy klucz do produkcji akumulatorów pojazdów elektrycznych pozyskiwany jest obecnie z wydobywanego grafitu naturalnego lub grafitu syntetycznego pochodzącego z produktów naftowych.

Według dyrektora generalnego Ivana Williamsa biografia CarbonScape jest znacznie bardziej przyjazna dla planety.

„Do produkcji „tradycyjnego” grafitu syntetycznego wykorzystuje się surowce na bazie paliw kopalnych, takie jak smoła węglowa i koks naftowy, a także procesy wykorzystujące paliwa kopalne” – mówi.

„W rezultacie emituje 35 ton emisji równoważnych dwutlenku węgla na każdą tonę wyprodukowanego grafitu”.

Naturalnie wydobywany grafit może mieć ogromne straty dla społeczności, zwierząt i środowiska, a procesy wydobycia i produkcji wymagane do dostarczenia jednej tony grafitu anodowego z tego surowca pozostawiają 15 ton śladu węglowego.

Zamiast tego biografit powstaje z produktów ubocznych leśnictwa, takich jak zrębki.

„Wykorzystując te powszechnie dostępne, zrównoważone surowce, aby nasz produkt wychwytywał węgiel, który w przeciwnym razie zostałby wyemitowany w wyniku gnicia” – mówi Williams.

„Oznacza to, że nasza technologia może usunąć równowartość 2,7 tony emisji dwutlenku węgla na każdą tonę wyprodukowanego biografitu, co oznacza, że ​​jest to korzystna dla klimatu alternatywa dla tego krytycznego materiału stosowanego w akumulatorach litowo-jonowych”.

Produkcja biografitu może odbywać się również w pobliżu fabryk akumulatorów, co dodatkowo ogranicza emisję CO2 poprzez skracanie odległości transportowych.

„Ponieważ korzystamy z powszechnie dostępnych surowców, możemy również lokalizować zakłady produkcyjne w pobliżu producentów akumulatorów i ogniw oraz pojazdów elektrycznych, co jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo łańcucha dostaw, zapewniając jednocześnie dodatkową efektywność ekonomiczną i korzyści dla środowiska” – mówi Williams.

Czy biographite może pomóc Europie zmniejszyć zależność od Chin w zakresie akumulatorów do pojazdów elektrycznych?

CarbonScape ma nadzieję, że biographite pomoże krajom Zachodu w zmniejszeniu ich zależności od Chin w zakresie akumulatorów LFP – litowych, żelaznych i fosforanowych, na których napędzane jest wiele pojazdów elektrycznych.

Według Statisty w 2022 r. Chiny wyprodukowały około 5,5 miliona pojazdów akumulatorowych, co stanowi ponad połowę światowych pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w tym roku.

Krytycy ostrzegają, że system CarbonScape wymaga zbyt dużej ilości zrębków drzewnych i nie jest tak opłacalny jak grafit.

Jednak według Williamsa „wykorzystując mniej niż 5 procent produktów ubocznych przemysłu leśnego wytwarzanych rocznie w Europie i Ameryce Północnej, moglibyśmy do roku 2030 zaspokoić połowę całkowitego przewidywanego globalnego zapotrzebowania na grafit w akumulatorach sieciowych i akumulatorach pojazdów elektrycznych przy użyciu biografitu. ”

„Tworzymy biografit, korzystając ze zrównoważonych surowców i energii odnawialnej, czyli zasobów nieskończonych. Jest on wyjątkowo atrakcyjny dla odbiorców ze względu na względne długoterminowe bezpieczeństwo cen” – dodaje Williams.

„Dla porównania, istniejące technologie są zależne od skończonych zasobów – odpowiednio malejących zapasów paliw kopalnych i ograniczonej liczby ekonomicznie opłacalnych kopalni grafitu – narażając ich odbiorców na zmienność cen, a także groźbę „wyczerpania się” dostaw „.”

W zeszłym roku CarbonScape pozyskał finansowanie w wysokości 18 milionów dolarów (16,7 miliona euro) od fińsko-szwedzkiej firmy leśnej Stora Enso i producenta akumulatorów Amperex Technology Ltd (ATL) z Hongkongu.

Williams twierdzi, że inwestycja sfinansuje budowę komercyjnych fabryk biografitu w Europie i USA.

Ma to miejsce w krytycznym momencie, gdy na dynamicznie rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych obserwuje się gwałtowny wzrost popytu na grafit.

Według prognoz firmy konsultingowej Project Blue do 2030 r. świat stanie w obliczu globalnego deficytu dostaw grafitu wynoszącego 777 000 ton.