O nas
Kontakt

Europejskie samoloty są najbezpieczniejsze w historii – oto dlaczego

Laura Kowalczyk

A Lufthansa Airbus A321 takes off from Lisbon at sunrise

Dobra wiadomość dla zdenerwowanych podróżników: samoloty w Europie są najbezpieczniejsze w historii.

Według nowego badania Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) loty w Europie są najbezpieczniejsze od czasu rozpoczęcia pomiarów.

Ustalenia zawarte w rocznym raporcie bezpieczeństwa lotnictwa światowego za 2023 r. pokazują, że w samej Europie wskaźnik wszystkich wypadków poprawił się z 0,98 na milion sektorów w 2022 r. do 0,48 wypadków w 2023 r.

Statystyka ta jest znacznie lepsza od średniej dla kontynentu z pięciu lat, która wynosi 0,77 wypadków na milion.

Co więcej, od 2018 r. w Europie ryzyko śmierci wynosi zero. Co ciekawe, największa część odnotowanych wypadków wynikała z awarii podwozia, czyli sytuacji, gdy mechanika samolotu nie działa prawidłowo.

Jak wypadło bezpieczeństwo lotów na całym świecie w 2023 r.?

Choć AITA twierdzi, że lotnictwo w dalszym ciągu dokonuje imponujących postępów w zakresie bezpieczeństwa na całym świecie, Europa jest jednym z najbezpieczniejszych regionów.

W rzeczywistości w większości regionów wskaźnik „wszystkich wypadków” był lepszy w porównaniu z 2022 r. – z wyjątkiem Ameryki Północnej i Azji i Pacyfiku.

Choć w 2023 r. w żadnym regionie nie doszło do utraty kadłuba samolotu odrzutowego, w regionie Azji i Pacyfiku doszło do śmiertelnej utraty kadłuba samolotu turbośmigłowego. Był to wypadek polegający na utracie kontroli w Nepalu w styczniu 2023 r., w wyniku którego zginęły 72 osoby.

W Ameryce Północnej nie doszło do żadnych wypadków śmiertelnych, ale wskaźnik wszystkich wypadków wzrósł z 0,53 na milion sektorów w 2022 r. do 1,14 w 2023 r.

Niemniej jednak liczba ta jest nadal lepsza niż średnia z 5 lat dla regionu wynosząca 1,21 na milion.

„Wyniki bezpieczeństwa w 2023 r. w dalszym ciągu pokazują, że latanie jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Lotnictwo przywiązuje do bezpieczeństwa najwyższy priorytet, co widać w wynikach za 2023 r. W operacjach odrzutowców nie odnotowano żadnych strat w kadłubach ani ofiar śmiertelnych. W 2023 r. ryzyko ofiar śmiertelnych było również najniższe i „wszystkie rekordowa liczba wypadków.”

Williego Walsha

Dyrektor Generalny IATA

Wraz ze wzrostem objętości lotów wzrosło bezpieczeństwo na pokładzie

W 2023 r. wykonało około 37 mln lotów – zarówno odrzutowych, jak i turbośmigłowych – co stanowi wzrost o 17% w porównaniu z rokiem poprzednim.

We wszystkich sektorach świata wskaźnik wszystkich wypadków wyniósł 0,80 na milion, co równa się jednemu wypadkowi na każde 1,26 miliona lotów.

To nie tylko poprawa w porównaniu z 1,30 w 2022 r., ale także najniższy ogólny wskaźnik od ponad dekady.

Ryzyko śmierci podczas latania również znacznie spadło, szczególnie w ciągu ostatnich 5 lat.

Samolot Austrian Airlines startuje z lotniska w Monachium na południu Niemiec
Samolot Austrian Airlines startuje z lotniska w Monachium na południu Niemiec

Statystycznie przy takim poziomie bezpieczeństwa człowiek musiałby podróżować samolotem codziennie przez 103 239 lat, aby doświadczyć śmiertelnego wypadku.

Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, twierdzi, że chociaż ustalenia są pozytywne, nadal pozostaje wiele do zrobienia, aby podróże lotnicze były całkowicie bezpieczne.

„Nawet jeśli latanie należy do najbezpieczniejszych czynności, jakie można wykonywać, zawsze jest miejsce na ulepszenia. To właśnie robiliśmy przez całą naszą historię. Będziemy nadal zwiększać bezpieczeństwo latania” – powiedział Walsh.

„Poprawa bezpieczeństwa i zapobieganie wypadkom w przyszłości wynikają z wyciągania wniosków z incydentów z przeszłości. Dla linii lotniczych oznacza to kultywowanie solidnej kultury bezpieczeństwa, w której każdy pracownik czuje się odpowiedzialny za bezpieczeństwo oraz jest zmotywowany i oczekuje się od niego zgłaszania informacji związanych z bezpieczeństwem” – dodał.