O nas
Kontakt

Heathrow, Schiphol, Berlin: Lotniska testują technologię sztucznej inteligencji, aby ograniczyć opóźnienia lotów

Laura Kowalczyk

Shaving mere minutes off flight times might seem trivial on paper, but it can result in huge savings for airlines.

Skrócenie czasu lotu o kilka minut może na papierze wydawać się trywialne, ale może skutkować ogromnymi oszczędnościami dla linii lotniczych.

Linie lotnicze testują nowe techniki skracania czasu oczekiwania na procedury obsługi lotów w celu obniżenia kosztów.

Linie lotnicze w USA wprowadzają zmiany, aby skrócić czas kołowania i efektywniej zarządzać przydziałem bramek.

To dobra wiadomość dla przewoźników, którzy oszczędzają pieniądze, ale także dla podróżnych, którzy mogą doświadczyć mniejszej liczby opóźnień.

Oto, jak podróże lotnicze mogą stać się bardziej efektywne w przyszłości.

Linie lotnicze starają się zwiększyć efektywność latania

Skrócenie czasu lotu o kilka minut może na papierze wydawać się trywialne, ale może skutkować ogromnymi oszczędnościami dla linii lotniczych.

Oznacza to także lepszą obsługę podróżnych. Przybycie kilka minut wcześniej może zadecydować o złapaniu lub utracie połączenia.

Zmniejsza także efekt domina w postaci opóźnień, co oznacza, że ​​loty na całym świecie są z większym prawdopodobieństwem punktualne.

Londyn testuje sztuczną inteligencję, aby poprawić przepustowość lotnisk

Londyńskie lotnisko Heathrow testuje obecnie zastosowanie technologii sztucznej inteligencji w celu usprawnienia zarządzania ruchem.

System pomoże lotnisku odzyskać 20% strat w przepustowości spowodowanych niskim zachmurzeniem i zmniejszoną widocznością z wieży kontrolnej.

Heathrow ma nadzieję zminimalizować opóźnienia lotów, wykorzystując kamery o ultrawysokiej rozdzielczości, zaawansowaną sztuczną inteligencję i technologię uczenia maszynowego, aby przejąć kontrolę nad ludzkimi kontrolerami, gdy warunki pogodowe pogarszają widoczność.

Umożliwi to skuteczniejsze oczyszczanie pasów startowych i zapewni terminowy przylot lub start następnego lotu.

Technologia jest również stosowana na lotniskach w Eindhoven, Schiphol i Berlinie Brandenburgia.

Amerykańskie linie lotnicze wprowadzają technologię oszczędzającą czas

Główni przewoźnicy w USA będą nadal testować nowe procedury w notorycznie chaotycznym okresie świątecznym.

W ubiegłym roku podróże lotnicze uległy poważnym zakłóceniom, a tysiące podróżnych utknęło na lotniskach.

American Airlines wprowadziły już nową technologię przydzielania bramek na międzynarodowym lotnisku Dallas/Fort Worth, drugim pod względem ruchu lotnisku na świecie.

Zautomatyzowany system zmniejsza ryzyko zmuszenia samolotów do przelotu z jednej strony rozległego lotniska na drugą.

Według przewoźnika w rezultacie udało się zaoszczędzić średnio dwie minuty czasu taksowania na lot, czyli 11 godzin dziennie.

Dla pasażerów oznaczało to również o 50 procent mniej zmian bramek i zmniejszenie opóźnień.

„Jeśli spróbujesz zmieniać bramki w ostatniej chwili po przylocie samolotów (…), możesz utracić synchronizację z dostawcami usług cateringowych i tankowania” – powiedział CNBC amerykański dyrektor operacyjny David Seymour. Powoduje to opóźnienia w parkowaniu i odjeżdżaniu.

Nazwany programem Smart Gating, został on również wdrożony na międzynarodowym lotnisku Charlotte Douglas, międzynarodowym porcie lotniczym w Miami, krajowym porcie lotniczym im. Ronalda Reagana w Waszyngtonie oraz międzynarodowym porcie lotniczym O'Hare w Chicago.

W tym roku American zajął trzecie miejsce wśród głównych amerykańskich linii lotniczych pod względem punktualności przylotów, w porównaniu z piątym miejscem w tym samym okresie w 2022 r.

Linie lotnicze testują techniki szybszego wejścia na pokład

Przewoźnicy chcą również skrócić czas lotów, przyspieszając procedury wejścia na pokład.

United Airlines wprowadziły nowy system dla klasy ekonomicznej, w ramach którego na pokład wsiadają pasażerowie zajmujący miejsca przy oknie, następnie na środkowych, a następnie przy przejściu.

„Rozmieszcza ludzi wzdłuż korytarza samolotu, dzięki czemu więcej osób może jednocześnie odłożyć bagaż. To główna rzecz, która przyspiesza proces wejścia na pokład” – wyjaśnia Jason Steffen, profesor fizyki na Uniwersytecie Nevada w Las Vegas.

Przewoźnik twierdzi, że technika ta pozwala zaoszczędzić do dwóch minut na locie.

Linie Southwest Airlines wypróbowały sposoby przyspieszenia wchodzenia na pokład za pomocą wyraźniejszego oznakowania i muzyki na mostkach lotniczych, aby pasażerowie mogli szybciej się poruszać.

Tani przewoźnik Frontier Airlines całkowicie pomija mostek, ponieważ zejście na ląd po schodach oznacza możliwość skorzystania z dwojga drzwi samolotu zamiast jednego.

Dzięki temu linia lotnicza może zaoszczędzić nawet 10 minut czasu realizacji, powiedział dyrektor generalny Barry Biffle.

Te techniki oszczędzające czas mogą oznaczać większą liczbę dostępnych samolotów i możliwość dodania większej liczby lotów.