Mbappé ma siedem europejskich znaków towarowych, w tym jego słynną pozę ze skrzyżowanymi ramionami, w porównaniu do sześciu w przypadku Messiego i Ronaldo.
Trudno powiedzieć, czy Kylian Mbappé wyprzedzi Lionela Messiego i Cristiano Ronaldo w walce o honorowy tytuł „najlepszego zawodnika świata”.
Jednak przed spodziewaną przeprowadzką do Realu Madryt Mbappé przewodzi już duetowi wielu zdobywców Złotej Piłki, jeśli chodzi o ochronę własności intelektualnej.
Oznaką jego ogromnej siły komercyjnej jest fakt, że napastnik PSG posiada siedem europejskich znaków towarowych, w tym jego kultową pozę celebrującą zdobycie bramki ze skrzyżowanymi ramionami, swoje imię i logo firmy.
Według Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) Messi i Ronaldo są właścicielami po sześć zarejestrowanych znaków towarowych.
Mbappé nagrał także dwa swoje słynne cytaty: „Piłka nożna się zmieniła” i „Nie rozmawiasz ze mną o wieku” dla takich produktów, jak gry elektroniczne, aplikacje mobilne, plakaty, torebki, buty, kosmetyki czy biżuteria.
Europejski znak towarowy przyznaje prawa wyłączne we wszystkich krajach UE, na rynku liczącym prawie 500 milionów konsumentów. Chroni także właścicieli przed podrabianiem i oszustwami.
EUIPO poinformowało, że Mbappé złożył w lutym dwa inne wnioski. Zajmuje pierwsze miejsce na liście europejskich marek należących do piłkarzy.
Cytat Mbappé „Piłka nożna się zmieniła” stał się wirusowy w mediach społecznościowych dwa lata temu. Zostało to po raz pierwszy wypowiedziane przez doświadczonego w biznesie Francuza na konferencji prasowej po przesłuchaniu go w sprawie praw do wizerunku i sponsorowania sportu po odmowie wzięcia udziału w wydarzeniu marketingowym z reprezentacją Francji.
Chociaż rejestracja znaku towarowego nie jest niczym niezwykłym w piłce nożnej, gracze są jednak niewidoczni na europejskim polu ochrony własności intelektualnej.
„Chociaż wielu zawodowych piłkarzy z największych drużyn Europy jest właścicielami co najmniej jednej europejskiej marki, nie ma wśród nich kobiet” – stwierdziło EUIPO. „Alexia Putellas, Aitana Bonmatí, Marta, Alex Morgan, Caroline Graham… wszyscy są gwiazdami, ale nie zaczęli jeszcze grać w grę dotyczącą własności intelektualnej”.
Jeśli chodzi o kluby, „królem Europy jest Real Madryt” – podało biuro europejskie. Hiszpański gigant jest właścicielem 33 europejskich marek i 24 projektów, w tym m.in. kształtu ławek na stadionie Bernabeu.
Rywal Madrytu, Barcelona, ma 22 europejskie marki i siedem modeli. Pierwszą piątkę w Europie uzupełniają Bayern Monachium, PSG i Manchester United.
Wśród znaków towarowych Paris Saint-Germain znajduje się klip dźwiękowy „Here it is Paris”, który został nagrany bezpośrednio ze śpiewów kibiców” – wskazało EUIPO, dodając, że wszystkie główne ligi Europy są właścicielami kilku unijnych marek. oraz projekty mające na celu ochronę ich logo, nazw i kształtu trofeów.
Poza blokiem obejmującym 27 krajów Major League Soccer w Stanach Zjednoczonych ma kilka europejskich marek.