Akcje Tesli spadły po dramatycznym spadku sprzedaży w Chinach z powodu braku popytu podczas Księżycowego Nowego Roku.
Akcje Tesli spadły w poniedziałek o 7,16% do 188,14 dolarów (173,38 euro) po spadku sprzedaży w Chinach do najniższego poziomu od ponad roku. To najniższy poziom od 14 lutego.
Według chińskiego stowarzyszenia samochodów osobowych, podanego przez Bloomberg, ogromna fabryka Tesli w Szanghaju odnotowała w lutym około 60 365 dostaw pojazdów. To o 16% mniej niż w styczniu i spadek o 19% rok do roku. To jednocześnie najniższy wynik sprzedaży od grudnia 2022 roku.
Fabryka może wyprodukować ponad 950 000 sztuk, co stanowi około 25% całkowitej produkcji samochodów w Szanghaju.
Spadek ten jest prawdopodobnie spowodowany spadkiem sprzedaży w Chinach podczas święta Księżycowego Nowego Roku. Ponieważ jednak Chiny są jednym z największych rynków dla Tesli, rodzi to kluczowe pytania dotyczące globalnych wyników producenta samochodów.
Tesla już teraz stoi w obliczu coraz silniejszej konkurencji ze strony chińskiego producenta pojazdów elektrycznych BYD, który w czwartym kwartale 2023 r. wyprzedził Teslę pod względem sprzedaży samochodów zasilanych wyłącznie akumulatorami, sprzedając 526 000 sztuk w porównaniu z 484 000 sztuk w przypadku Tesli.
Tesla spotyka się z rosnącą niechęcią w Europie
Tesla spotyka się w Niemczech z rosnącym sprzeciwem, szczególnie jeśli chodzi o rozbudowę gigantycznej fabryki w Grunheide pod Berlinem, co wiązałoby się z wylesianiem. Protesty obejmowały ludzi budujących domki na drzewach i prowizoryczne obozy w lesie.
Mieszkańcy gminy Grunheide głosowali przeciwko rozbudowie, głównie ze względu na obawy dotyczące wpływu Tesli na zanieczyszczenie wody, powietrza i hałas na tym obszarze. Tesla zaprzeczyła, jakoby jej fabryka miała jakikolwiek wpływ na zaopatrzenie regionu w wodę. Inne obawy obejmują warunki pracy w fabrykach, a także wpływ wydobycia litu na gospodarki mniej rozwinięte.
Lou Winters z grupy Tesla den Hahn abdrehen, czyli „Zakręć kran Tesli”, jak donosi Daily Telegraph, powiedział: „Tesla sprowadziła na ten obszar duży hałas i zanieczyszczenie powietrza z powodu wszystkich ciężarówek, które krążą codziennie. wzdłuż ulic.
„Rozmawiam z ludźmi, którzy kilka lat temu przenieśli się do Grunheide dla świeżego powietrza, dla ciszy. Dziś już prawie nic z tego nie zostało. Po raz pierwszy w historii zakładu mieszkańcy okolicy mieli możliwość wypowiedzenia się, czy czy nie, chcieli ekspansji.
Niemcy powitały już Teslę, przyspieszając nawet realizację gigafabryki, pomimo sporej biurokracji w kraju. Jednak lokalne konflikty kulturowe utrzymują się wraz z rosnącą niechęcią skierowaną w stronę firmy, co doprowadziło również do obrzucenia farbą sklepu Tesli w Berlinie.
W innych częściach Europy Tesla stoi w obliczu możliwego dochodzenia w sprawie prywatności w Holandii, a także buntów związkowych w krajach skandynawskich. Stoi także w obliczu rosnącego niepokoju w Brukseli w związku z importem samochodów.
Może to częściowo wynikać z przygotowań UE do zachęcania do własnej krajowej produkcji pojazdów elektrycznych, zmniejszając w ten sposób swoją zależność od Tesli i innych chińskich konkurentów.