O nas
Kontakt

Polityka UE. Państwa członkowskie opowiadają się za wyłączeniem żeglugi międzynarodowej z unijnych przepisów dotyczących mikroplastiku

Laura Kowalczyk

DARRYL DYCK / The Canadian Press / ASSOCIATED PRESS

Ministrowie środowiska argumentują, że odpowiedzialność powinna wchodzić w zakres kompetencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Ministrowie środowiska szeroko kwestionowali włączenie transportu morskiego do przepisów UE mających na celu przeciwdziałanie zanieczyszczeniom mikroplastikami, argumentując podczas posiedzenia Rady ds. Środowiska, że ​​jednostronne działanie na szczeblu europejskim miałoby ograniczony wpływ, a Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) powinna przejąć inicjatywę.

Cypr, Czechy, Finlandia, Niemcy, Grecja, Włochy, Łotwa, Polska i Słowenia należą do państw członkowskich, które w poniedziałek (25 marca) głośno sprzeciwiły się włączeniu transportu morskiego do propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej ograniczenia zanieczyszczeń mikroplastikami pochodzącymi z przemysłu strat pelletu, złożony w październiku ubiegłego roku.

Ministrowie środowiska stwierdzili, że tocząca się w IMO debata na temat tworzyw sztucznych i peletów powinna stanowić podstawę międzynarodowych rozwiązań do naśladowania przez UE. Agencja ONZ zebrała się niedawno w Londynie, aby uzgodnić projekt zaleceń dotyczących transportu granulatów tworzyw sztucznych drogą morską wraz z projektem wytycznych dotyczących usuwania wycieków ze statków.

„Popieramy podejście Komisji, aby na tym etapie nie uwzględniać (transportu morskiego) w rozporządzeniu, biorąc pod uwagę dyskusje prowadzone w IMO na temat ograniczenia redukcji tworzyw sztucznych” – powiedział fiński minister Kai Mykkänen, sugerując możliwość podjęcia środków na poziomie UE można byłoby do nich powrócić w przyszłości, gdyby wynik tych rozmów był niezadowalający.

Niemiecka minister środowiska Steffi Lemke powiedziała Radzie ds. Środowiska, że ​​dyskusja na temat mikrodrobin plastiku stanowi „bardzo ważny wkład” w bardziej ogólne rozwiązanie problemu zanieczyszczenia morza, wyraziła jednak wątpliwości co do ewentualnych kwestii związanych z handlem i konkurencją w związku z jednostronnymi działaniami. „Ta kwestia powinna zostać rozstrzygnięta na szczeblu międzynarodowym za pośrednictwem IMO” – stwierdziła.

Jej słoweński odpowiednik Bojan Kumer powiedział, że jego kraj „regularnie uczestniczy w dyskusjach IMO” i zauważył, że jego rząd „nadal bada możliwość” włączenia żeglugi do proponowanego prawa UE. Cypryjska Maria Panayiotou wskazała na niedawno zmienione przepisy UE dotyczące zanieczyszczeń pochodzących ze statków, mówiąc, że Cypr woli „poczekać na wynik IMO” i na razie jej kraj „nie popiera włączenia transportu morskiego” do prawa UE.

Portugalia, reprezentowana przez zastępcę stałego przedstawiciela Manuelę Teixeirę Pinto, zgodziła się, że dyskusja ta powinna zostać omówiona w ramach IMO, ale dodała, że ​​„nasza praca nie powinna zależeć od tego, co robią”. Podobnie stała przedstawicielka Bułgarii Ivanka Tasheva stwierdziła, że ​​„priorytet należy nadać wiążącym środkom” na poziomie globalnym, pod warunkiem że nie zagrozi to ogólnej skuteczności.

Komisarz ds. środowiska Virginijus Sinkevicius powiedział ministrom, że władza wykonawcza UE „nie poprze rozwiązania, które zagroziłoby konkurencyjności przemysłu UE”, zamiast tego Komisja poprze rozwiązania „zgodne z rozwojem sytuacji w IMO”.

W zeszłym tygodniu Parlament Europejski głosował na posiedzeniu plenarnym za włączeniem transportu morskiego granulatów tworzyw sztucznych do zakresu prawa, co potencjalnie naraziło go na rozgrywkę z rządami krajowymi w nadchodzących negocjacjach międzyinstytucjonalnych.

Kwestia zanieczyszczenia morza mikroplastikami znalazła się w centrum uwagi w styczniu, kiedy miliony maleńkich „nurdles”, surowego plastiku wykorzystywanego w produkcji, zostały wyrzucone na plaże w hiszpańskim regionie Galicji po tym, jak kontenery spadły z wyczarterowanego statku towarowego u wybrzeży sąsiedniej Portugalii .

Belgia, obecna sprawująca rotacyjną prezydencję Rady UE, umieściła ten temat w dzisiejszym porządku obrad, aby ocenić różnice między państwami członkowskimi co do ogólnych celów wniosku, który jest zgodny z odrębnym prawodawstwem UE w sprawie zwalczania zanieczyszczeń spowodowanych celowym dodawaniem mikroplastików do produktów.

Dokumentacja legislacyjna zostanie rozpatrzona w kolejnym cyklu legislacyjnym po wyborach do Parlamentu Europejskiego odbywających się w dniach 6–9 czerwca.