O nas
Kontakt

Komisja Europejska nakłada na producenta Oreo karę w wysokości 337,5 mln euro za blokowanie sprzedaży transgranicznej

Laura Kowalczyk

Toblerone chocolate bars.

Według władzy wykonawczej UE firma zaangażowała się w 22 antykonkurencyjne porozumienia lub praktyki uzgodnione.

Komisja Europejska nałożyła karę w wysokości 337,5 mln euro na amerykańską firmę spożywczą Mondelez, właściciela ciasteczek Oreo i innych marek przekąsek, za praktyki antykonkurencyjne.

Firma jest oskarżona o utrudnianie sprzedaży swoich produktów pomiędzy państwami członkowskimi UE, oświadczył w czwartek organ wykonawczy bloku.

Mondelez jest właścicielem marek czekolad Cadbury i Toblerone, a także ciastek Oreo i Chips Ahoy, krakersów Triscuit i batonów odżywczych Perfect Snacks.

Komisja stwierdziła, że ​​Mondelez starała się unikać handlu transgranicznego, ponieważ mogłoby to prowadzić do niższych cen i szkodzić konsumentom, którzy w efekcie płacą więcej za czekoladę, ciastka i kawę.

„Takie nielegalne praktyki pozwoliły firmie Mondelez na dalsze pobieranie wyższych opłat za własne produkty, z ostateczną szkodą dla konsumentów w UE” – stwierdzono.

Przedsiębiorstwo z siedzibą w Chicago naruszyło unijne zasady konkurencji „poprzez angażowanie się w antykonkurencyjne porozumienia lub uzgodnione praktyki mające na celu ograniczenie handlu transgranicznego różnymi produktami czekoladowymi, ciastkowymi i kawowymi” – stwierdziła Komisja. „Oraz nadużywając swojej dominującej pozycji na niektórych rynkach krajowych w celu sprzedaży tabliczek czekolady”.

Ochrona swobodnego przepływu towarów

Europejska komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager stwierdziła, że ​​sprawa ma szczególne znaczenie ze względu na wysoką inflację w Europie i ogólnie wysokie ceny artykułów spożywczych.

„Chodzi także o sedno projektu europejskiego: swobodny przepływ towarów na jednolitym rynku” – dodała Vestager.

Według władzy wykonawczej UE firma zaangażowała się w 22 antykonkurencyjne porozumienia lub praktyki uzgodnione.

Jedna z umów zawierała zapis nakazujący klientom Mondelez stosowanie wyższych cen w eksporcie w porównaniu do sprzedaży krajowej.

Komisja dodała, że ​​Mondelez uniemożliwił także dziesięciu wyłącznym dystrybutorom z bloku 27 krajów odpowiadanie na prośby o sprzedaż składane przez klientów z innych krajów UE bez uprzedniej zgody firmy.