Według władzy wykonawczej UE firma zaangażowała się w 22 antykonkurencyjne porozumienia lub praktyki uzgodnione.
Komisja Europejska nałożyła karę w wysokości 337,5 mln euro na amerykańską firmę spożywczą Mondelez, właściciela ciasteczek Oreo i innych marek przekąsek, za praktyki antykonkurencyjne.
Firma jest oskarżona o utrudnianie sprzedaży swoich produktów pomiędzy państwami członkowskimi UE, oświadczył w czwartek organ wykonawczy bloku.
Mondelez jest właścicielem marek czekolad Cadbury i Toblerone, a także ciastek Oreo i Chips Ahoy, krakersów Triscuit i batonów odżywczych Perfect Snacks.
Komisja stwierdziła, że Mondelez starała się unikać handlu transgranicznego, ponieważ mogłoby to prowadzić do niższych cen i szkodzić konsumentom, którzy w efekcie płacą więcej za czekoladę, ciastka i kawę.
„Takie nielegalne praktyki pozwoliły firmie Mondelez na dalsze pobieranie wyższych opłat za własne produkty, z ostateczną szkodą dla konsumentów w UE” – stwierdzono.
Przedsiębiorstwo z siedzibą w Chicago naruszyło unijne zasady konkurencji „poprzez angażowanie się w antykonkurencyjne porozumienia lub uzgodnione praktyki mające na celu ograniczenie handlu transgranicznego różnymi produktami czekoladowymi, ciastkowymi i kawowymi” – stwierdziła Komisja. „Oraz nadużywając swojej dominującej pozycji na niektórych rynkach krajowych w celu sprzedaży tabliczek czekolady”.
Ochrona swobodnego przepływu towarów
Europejska komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager stwierdziła, że sprawa ma szczególne znaczenie ze względu na wysoką inflację w Europie i ogólnie wysokie ceny artykułów spożywczych.
„Chodzi także o sedno projektu europejskiego: swobodny przepływ towarów na jednolitym rynku” – dodała Vestager.
Według władzy wykonawczej UE firma zaangażowała się w 22 antykonkurencyjne porozumienia lub praktyki uzgodnione.
Jedna z umów zawierała zapis nakazujący klientom Mondelez stosowanie wyższych cen w eksporcie w porównaniu do sprzedaży krajowej.
Komisja dodała, że Mondelez uniemożliwił także dziesięciu wyłącznym dystrybutorom z bloku 27 krajów odpowiadanie na prośby o sprzedaż składane przez klientów z innych krajów UE bez uprzedniej zgody firmy.