O nas
Kontakt

Dlaczego nie pojechać pociągiem? Eksperci od tego, co jest potrzebne, aby więcej Europejczyków zrezygnowało z lotów

Laura Kowalczyk

Trains are much better for the environment than flights, but also much more expensive.

Skyscanner dla pociągów i krótszy czas podróży to tylko dwa z potrzebnych ulepszeń.

Długie podróże nie są obce Annie Pagani. Od czasu, gdy kilka lat temu obiecała, że ​​nie będzie podróżować samolotami, wydała tysiące euro i niezliczone godziny, przemierzając tory kolejowe w Europie.

Decyzja, która była „trudniejsza niż powinna”.

„Planowanie podróży pociągiem wymaga czasu, cierpliwości i pieniędzy” – mówi TylkoGliwice Travel.

Mieszka w Londynie, ale często podróżuje do rodzinnych Włoch i Austrii, aby spotkać się z rodziną swojego partnera.

Ponadto jej praca naukowa wymaga od niej wyjazdów na konferencje rozsiane po całym kontynencie.

„Ogólnie rzecz biorąc, dużo się można nauczyć poprzez działanie” – zwierza się. „Czasami mój samolot do Turynu kosztował 9 euro, a za pociąg płaciłem ponad 250 euro”.

Dlaczego loty są tańsze niż pociągi?

Jest to doświadczenie, z którym wielu może się utożsamić, zastanawiając się, czy jechać pociągiem, czy samolotem.

Z opublikowanego w zeszłym roku raportu Greenpeace wynika, że ​​bilety kolejowe są średnio dwa razy droższe niż loty. Analiza objęła 112 tras w Europie i wykazała, że ​​na niektórych trasach, takich jak Londyn–Barcelona, ​​pociąg kosztował aż 30 razy więcej.

„Cena jest kluczowa” – przyznaje dr Alberto Mazzola zapytany, w jaki sposób można zwiększyć liczbę pasażerów pociągów. Jest dyrektorem wykonawczym Wspólnoty Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER), grupy rzeczników reprezentującej europejskie przedsiębiorstwa kolejowe.

Mazzola uważa, że ​​pociągi są traktowane inaczej niż sektor drogowy i lotniczy. Mówi, że korzystają z preferencyjnych rozwiązań podatkowych, wskazując przykłady, jak linie lotnicze nie muszą płacić podatków od nafty czy bilety na loty międzynarodowe są zwolnione z podatku VAT.

Aby zaradzić tym rozbieżnościom, CER pragnie, aby UE stworzyła zasady zapewniające uczciwą konkurencję między pociągami, samolotami i innymi rodzajami transportu.

Mazzola chce również, aby rozwiązano kwestię czasu trwania podróży. „Jeśli podróż zajmie 18 godzin, bardzo niewielu wsiądzie do pociągu” – mówi. Naciska na UE, aby zapewniła większe fundusze na infrastrukturę umożliwiającą utworzenie szybkich połączeń kolejowych między głównymi miastami europejskimi.

Jak popularne są pociągi w Europie?

Pomimo tych wyzwań pociągi przeżywają w Europie swego rodzaju renesans. W ciągu dekady poprzedzającej pandemię liczba pasażerów wzrosła o 10 procent, pociągi nocne powracają do łask, a podróżni tęsknią za bardziej zrównoważonymi opcjami podróżowania.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez TylkoGliwice Travel (@euronewstravel)

Jednak ze raportu Komisji Europejskiej wynika, że ​​łączna liczba długodystansowych transgranicznych usług pasażerskich w UE utrzymywała się na tym samym poziomie od 2001 r. do 2019 r. i ogółem stanowią one jedynie około 7% przejazdów pociągami w Europie.

Aby pomóc zwiększyć te liczby, Victor Thévenet, menedżer ds. polityki kolejowej w organizacji pozarządowej Transport and Environment zajmującej się zrównoważoną mobilnością, podkreśla, że ​​planowanie podróży pociągiem musi być znacznie prostsze.

„Ludzie muszą mieć możliwość łączenia różnych operatorów kolejowych, a do tego potrzebne są różne bilety w jednym bilecie” – mówi TylkoGliwice Travel.

Kupowanie biletów kolejowych w Europie może być skomplikowane

Obecnie nie ma odpowiednika skanera nieba dla pociągów. To sprawia, że ​​rezerwacja i zarządzanie międzynarodowymi przejazdami pociągami jest trudne i często droższe.

UE ma plan zaradzenia tej sytuacji w postaci przepisów dotyczących multimodalnych cyfrowych usług mobilności. W zeszłym roku opóźniono jego realizację, ale można mieć nadzieję, że na początku 2025 r. otrzyma kolejną szansę.

Stworzyłoby to platformę, na której można by kupić jeden bilet na całą podróż transgraniczną, zamiast konieczności osobnej podróży przez wielu operatorów krajowych, i zapewniłoby pasażerom większe prawa w przypadku spóźnienia się na pociąg przesiadkowy.

Jednak w tej chwili sygnały niektórych firm nie dają zaufania entuzjastom kolei. Od 23 maja francuskie przedsiębiorstwo kolejowe SNCF zawiesiło na swojej stronie internetowej sprzedaż niektórych biletów międzynarodowych, m.in. z Paryża do Berlina. Twierdzi, że jest to spowodowane „ciągłymi zmianami w systemie rezerwacji”. W oświadczeniu dla TylkoGliwice Travel firma stwierdziła: „Ulepszenia zostaną wprowadzone od jesieni 2024 r., zanim nowy system zostanie wprowadzony w 2025 r.”.

UE może pomóc w usprawnieniu podróży transgranicznych

Ponieważ kolej europejska znajduje się w kluczowym momencie, przyszłotygodniowe wybory europejskie mogą zadecydować o przyszłości kolei transgranicznej lub ją złamać.

Podczas ostatniej kadencji UE poczyniła pewne postępy w poprawie sytuacji poprzez finansowanie biletów klimatycznych i projektów infrastrukturalnych oraz promowanie połączeń kolejowych dużych prędkości. Zwolennicy kolei twierdzą jednak, że jest jeszcze wiele do zrobienia i posłowie do Parlamentu Europejskiego mogą odegrać kluczową rolę, lobbując w Komisji i zmieniając przepisy.

Grupy zwolenników kolei wyrażają również obawy, że zdobycie finansowania będzie trudne w zależności od składu następnego parlamentu i komisji ze względu na ostry sprzeciw wobec Europejskiego Zielonego Ładu i wzrost popularności skrajnej prawicy.

„Obywatele Europy, którym naprawdę zależy na ulepszeniu kolei, powinni zdecydowanie głosować na partie, które są najbardziej ambitne, jeśli chodzi o ustalanie postępowego i ambitnego programu ekologicznego” – uważa Thévenet.

Pomimo obecnych problemów z podróżowaniem pociągami entuzjastki takie jak Anna Pagani nadal kochają kolej.

„To uczucie radości, kiedy docieram do celu, przekraczam krajobrazy i języki, unikam samochodu i cieszę się jazdą” – mówi.

„Latam samolotami, gdy długość podróży lub inne przeszkody uniemożliwiają mi skorzystanie z pociągu. Ale bardzo chciałbym żyć w świecie, w którym te bariery nie istnieją.”