O nas
Kontakt

Mieszkańcy Alaski, zmęczeni tłumami pasażerów statków wycieczkowych, wzywają do „sobot bez statków”

Laura Kowalczyk

Cruise ships docked on 9 June 9 2023, in downtown Juneau, Alaska.

Aby ograniczyć nadmierną turystykę, w stolicy Alaski wprowadza się czapki dla statków wycieczkowych.

Nowe porozumienie między stolicą Alaski a głównymi liniami wycieczkowymi ma na celu ograniczenie dziennej liczby pasażerów statków wycieczkowych przybywających do Juneau począwszy od 2026 r., choć wybitny krytyk branży rejsów wycieczkowych stwierdził we wtorek, że planowane limity nie wystarczą.

Umowa, sfinalizowana pod koniec ubiegłego tygodnia, przewiduje dzienny limit 16 000 pasażerów statków wycieczkowych od niedzieli do piątku i 12 000 w soboty. Urzędnicy twierdzą jednak, że nie musi to oznaczać, że każdego dnia będzie tu aż tyle osób.

Po dwóch latach zahamowanych przez pandemię liczba pasażerów statków wycieczkowych gwałtownie wzrosła, osiągając w zeszłym roku rekordowy poziom ponad 1,6 miliona pasażerów w Juneau. Spowodowało to napięcia między przedsiębiorstwami zajmującymi się turystyką a mieszkańcami, którzy mają dość wzmożonego ruchu, ruchliwych szlaków i szumu helikopterów przewożących turystów na lodowce.

Sezony wycieczkowe również się wydłużyły – pierwsza w tym roku łódź przypłynie do Juneau na początku kwietnia, a ostatnia pod koniec października. W przeszłości w szczytowe dni liczba pasażerów stanowiła około dwóch trzecich populacji Juneau, liczącej około 32 000 osób.

Dzienny limit pięciu dużych statków zaczął obowiązywać od bieżącego sezonu, w ramach odrębnej umowy podpisanej w zeszłym roku.

Statek wycieczkowy zacumowany w pobliżu centrum Juneau na Alasce, niedziela, czerwiec 2017 r.

Limit pasażerów statków wycieczkowych „kupi czas” na poprawę infrastruktury

Alexandra Pierce, dyrektor ds. branży turystycznej w Juneau, powiedziała we wtorek, że celem obecnej umowy jest utrzymanie liczby pasażerów statków wycieczkowych na mniej więcej stałym poziomie, w przedziale 1,6 miliona.

„Chodzi o to, że umowa daje wszystkim czas nie tylko na sprawdzenie, czy jest zrównoważona, ale także na zbudowanie infrastruktury, która sprawi, że będzie ona bardziej zrównoważona” – powiedziała.

Pierce powiedziała, że ​​spodziewa się, że w ciągu najbliższych pięciu lat zostanie ukończonych szereg projektów, „które sprawią, że nasze obecne liczby będą mniej skuteczne”. Przytoczyła plany dotyczące budowy gondoli w należącym do miasta ośrodku narciarskim, aktualizacje promenady nadmorskiej w centrum miasta i zwiększenie liczba odwiedzających popularny teren rekreacyjny na lodowcu Mendenhall.

Umowa, podpisana przez zarządcę miasta i głównych dyrektorów linii wycieczkowych, wzywa również do organizowania corocznych spotkań w celu „przeglądu wyciągniętych wniosków, przeglądu i optymalizacji operacji w kolejnym sezonie oraz dostosowania się do parametrów, celów i możliwości społeczności i branży”.

Pierce powiedział, że władze miast „próbują zrównoważyć potrzeby naszych mieszkańców, potrzeby naszej gospodarki i potrzeby przyszłych możliwości pozostania ludzi w naszej społeczności”.

Pasażerowie opuszczają Norweski Bliss po przybyciu statku do Juneau na Alasce w kwietniu 2022 r.

Krytycy twierdzą, że górny limit pasażerów statków wycieczkowych na Alasce nie jest wystarczająco wysoki

Karla Hart, wieloletnia krytyk branży, jest sceptyczna wobec nowej umowy, twierdząc, że nie rozwiązuje ona obaw wielu mieszkańców, że obecny poziom turystyki jest niezrównoważony.

„Wydaje się, że znowu jesteśmy prowadzeni, a ekspansja będzie kontynuowana i upłynie więcej czasu”, a skutki będą nadal występować – stwierdziła.

Hart pomaga promować proponowaną inicjatywę dotyczącą głosowania lokalnego, która ustanowiłaby „soboty wolne od statków”, w ramach których statki wycieczkowe mogące pomieścić co najmniej 250 pasażerów nie mogły zatrzymywać się w Juneau w soboty ani 4 lipca. Trwa proces przeglądu podpisów dla proponowanego środka. Jeśli środek zostanie zatwierdzony, może pojawić się w październikowym głosowaniu.

Renée Limoge Reeve, wiceprezes ds. relacji rządowych i społecznych w grupie handlowej Cruise Lines International Association Alaska, stwierdziła, że ​​inicjatywy „usuwają możliwość współpracy i dyskusji, co moim zdaniem pozostawia wiele do życzenia”.

Powiedziała, że ​​umowy z Juneau to pierwsze tego typu umowy podpisane przez branżę na Alasce i podkreślają zaangażowanie linii wycieczkowych „być dobrymi partnerami w społecznościach, które odwiedzamy”.

Juneau i inne społeczności południowo-wschodniej Alaski są popularnymi przystankami podczas rejsów wypływających z Seattle i Vancouver. Znacznie mniejsza społeczność Sitki również zmaga się z debatą na temat liczby turystów.

Reeve i Pierce wzięli także udział we wtorek w konferencji prasowej Izby Handlowej Greater Juneau, aby omówić porozumienie.