Ostatnim razem, gdy kontrola ruchu lotniczego w Paryżu Orly została zamknięta, 70 procent lotów zostało odwołanych: teraz trwa nowy strajk.
Przez ostatnie 18 miesięcy francuski transport lotniczy był nękany strajkami tak chaotycznymi i destrukcyjnymi, że prasa nazwała jeden dzień strajku „journée noir” (czarny dzień) dla krajowych lotnisk.
Teraz nowa fala strajków uderzy w sektor, a strajki ogłoszone zostaną na przyszły tydzień przez UNSA-ICNA, związek kontrolerów ruchu lotniczego na lotnisku Orly w Paryżu. W wyniku ostatniego strajku UNSA-ICNA w maju odwołano 70 procent przylotów i wylotów lotów Orly.
Które francuskie loty zostaną dotknięte?
Wstrzymanie lotów obejmuje loty do i z Paryża Orly – drugiego co do wielkości paryskiego lotniska po Paris-Charles de Gaulle w Roissy w dniach 11–13 czerwca. Pozostałe francuskie lotniska pozostają nienaruszone.
Nie wiadomo jeszcze, czy akcja strajkowa obejmie również „przeloty” – loty, które nie startują ani nie lądują we Francji, ale przebiegają nad francuską przestrzenią powietrzną: każdego roku odbywa się przez nią ponad 2,5 miliona lotów.
Podróżni planujący lot do lub z Paryża Orly lub przez Francję w przyszłym tygodniu powinni regularnie sprawdzać aktualizacje swoich linii lotniczych.
Dlaczego tak wiele strajków kontroli ruchu lotniczego dotyka lotnisko Orly w Paryżu?
Pracownicy lotnisk regularnie podejmują akcje protestacyjne przeciwko nowej „48-godzinnej ustawie”, która reguluje, z jakim wyprzedzeniem muszą powiadomić menedżerów o rozpoczęciu strajku. Zasada ta obowiązuje już pracowników kolei krajowych SNCF i paryskiego operatora transportu publicznego RATP, ale wywołała wielokrotne protesty związków zawodowych kontroli ruchu lotniczego.
Nowe regulacje obejmują także rozszerzenie obowiązków – pracownicy domagają się dodatkowego wynagrodzenia i zachęcają do rekrutacji do zawodu. Kontrolerzy ruchu lotniczego w Paris Orly są również zaniepokojeni przeniesieniem przez Air France operacji lotniczych do Paryż-Charles de Gaulle i mają poczucie, że francuski urząd lotnictwa cywilnego DGAC pozbawił ich priorytetów.
„Orly został wyraźnie zepchnięty przez DGAC na drugie miejsce w porównaniu z innym lotniskiem w Paryżu” – mówi AFP anonimowe źródło UNSA-ICNA.
Czym jest unia UNSA-ICNA?
Związek UNSA-ICNA, reprezentujący kontrolerów ruchu lotniczego, jest drugim co do wielkości takim związkiem we Francji. Większościowym związkiem zawodowym jest SNCTA, który w maju podpisał porozumienie z DGAC w sprawie wynagrodzeń i innych środków wspierających ustawę 48-godzinną.
SNCTA odwołała ostatnią falę strajków i oddzieliła się od ostatniej akcji na paryskim Orly, wydając komunikat prasowy, w którym podkreśliła, że zakłócenia w podróżach są spowodowane przez związki „mniejszości”.