O nas
Kontakt

Czy Thierry Breton jest najlepszym kandydatem na następcę na stanowisku komisarza ds. cyfryzacji?

Laura Kowalczyk

Thierry Breton took office in 2019 as the EU Commissioner for the Internal Market.

Większość kandydatów na stanowiska w Komisji Europejskiej nie ma wykształcenia technicznego

Odpowiedzialny za rynek wewnętrzny i mający szerokie kompetencje w zakresie spraw cyfrowych w pierwszej Komisji von der Leyen, francuski komisarz UE Thierry Breton został nominowany przez rząd swojego kraju na kolejną kadencję. Pozostaje jednak pytanie, czy uda mu się zachować swoje portfolio w nowej Komisji. TylkoGliwice rozpatrzył listę 21 potwierdzonych nominacji do kolejnego kolegium komisarzy, a tylko garstka z nich ma przynajmniej pewne doświadczenie w zakresie akt technologicznych.

W ustępującej Komisji Breton – który był głównie głośny w kwestiach takich jak Digital Services Act (DSA), cybernetyka i sztuczna inteligencja – nie był jedynym odpowiedzialnym za pliki technologiczne. Margrethe Vestager z Danii została mianowana wiceprzewodniczącą nadzorującą i koordynującą prace nad technologią i konkurencją, podczas gdy Didier Reynders z Belgii przewodził w kwestiach prywatności, a Vera Jourova z Czech w kwestiach wolności mediów i walki z dezinformacją w Internecie.

Zarówno Vestager, jak i Jourova opuszczą swoje stanowiska. Reynders może zostać ponownie mianowany przez rząd belgijski, ale nie jest to jeszcze pewne.

Nie wiemy jeszcze, jaka będzie struktura Komisji, ale przyjrzeliśmy się, kto spośród dotychczas znanych kandydatów ma kwalifikacje pozwalające mu zajmować się tematami cyfrowymi.

Henna Virkunnen – Finlandia

Była europosłanka Europejskiej Partii Ludowej (EPP) Henna Virkunnen nie jest obca Brukseli. Została wybrana do Parlamentu w 2014 r. i wcześniej była ministrem administracji publicznej i samorządu lokalnego oraz ministrem edukacji i nauki w swoim kraju ojczystym, Finlandii.

Virkunnen była członkiem komisji ds. przemysłu, badań naukowych i energii (ITRE) w parlamencie, badając takie dokumenty jak Cyber ​​Resilience Act i bezpieczeństwo produktów, a także była sprawozdawczynią cieni ustawy Digital Services Act. W 2022 r. została członkiem komisji śledczej w celu zbadania wykorzystania oprogramowania szpiegującego Pegasus.

Brak kandydatek wśród obecnych nominowanych – pomimo wyraźnego żądania von der Leyen, aby kraje nominowały mężczyzn i kobiety – może działać na jej korzyść. Prezydent mógłby przyznać stanowisko związane z technologią, pokaźne portfolio, krajowi, który szanuje równowagę płci.

Jozef Síkela – Czechy

Jozef Síkela, który ma doświadczenie w bankowości i finansach, od grudnia 2021 r. pełni funkcję czeskiego ministra przemysłu i handlu w gabinecie Petra Fiali. Jest niezależnym politykiem w rządzie koalicyjnym.

Mimo że ta rola obejmuje wiele tematów związanych z energią, technologia, w tym AI i DSA, również jest częścią portfolio. W zeszłym miesiącu Czechy zatwierdziły swoją Narodową Strategię Sztucznej Inteligencji, opracowaną przez ministerstwo Síkeli. Dokument określa priorytety i cele do 2030 r. Síkela powiedział, że kraj „powinien być nie tylko użytkownikiem, ale także twórcą zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji”.

Pomimo jego doświadczenia w dziedzinie technologii jako ministra, czeski rząd może mieć oko na portfolio energetyczne dla Sikeli. Pracował nad dokumentem na szczeblu UE podczas prezydencji kraju w UE i kryzysu energetycznego w 2022 r.

Dubravka Šuica – Chorwacja

Chorwatka Dubravka Šuica (EPP) została, podobnie jak Breton, ponownie nominowana przez swój rząd krajowy. W ustępującej Komisji była odpowiedzialna za dokumenty Demokracji i Demografii, w tym za przygotowanie kompleksowej strategii UE w zakresie praw dziecka.

Zanim w 1990 r. zajęła się polityką, Šuica przez dwadzieścia lat pracowała jako nauczycielka w szkole średniej i wykładowca uniwersytecki w Dubrowniku.

Pomimo braku doświadczenia w polityce technologicznej, Šuica nadal może być rozważana do roli podobnej do Jourovy: przyglądania się ochronie nieletnich i demokracji. Temat ten był wysoko na liście priorytetów, szczególnie z powodu Digital Services Act (DSA).

Komisja rozpoczęła dochodzenie w sprawie platform internetowych, w tym TikTok i Meta, w sprawie środków, które mają chronić młodych ludzi w sieci. W drugiej połowie tego roku spodziewane są dalsze działania, w tym wytyczne organów krajowych dotyczące ochrony nieletnich.

Ponadto innym trudnym tematem na porządku dziennym była regulacja dotycząca materiałów przedstawiających wykorzystywanie seksualne dzieci w Internecie (CSAM). Sprawa zostanie ponownie omówiona po lecie, a osiągnięcie porozumienia z państwami członkowskimi będzie zadaniem węgierskiej prezydencji.

Znów Breton?

Breton, który wywodzi się z liberalnej grupy Renew, jest byłym dyrektorem generalnym firmy technologicznej Atos i byłym ministrem gospodarki, finansów i przemysłu, w 2019 r. był drugim wyborem na komisarza Francji. Sylvie Goulard została nominowana jako pierwsza, aby zapewnić równowagę płci, zgodnie z prośbą von der Leyen. Goulard jednak nie przetrwała przesłuchań przed Parlamentem z powodu trwających dochodzeń w sprawie oszustw.

Podczas ostatniej kadencji Breton wzbudził sensację w Brukseli, wykorzystując swoją władzę, by zaangażować się w szeroki zakres spraw, od szczepionek przeciwko COVID-19 po zbiór przepisów cyfrowych UE, co najwyraźniej nie zawsze spotykało się z uznaniem jego kolegów zasiadających przy stole konferencyjnym.

Jego ostatnia sprzeczka z właścicielem X-Mana Elonem Muskiem również nie została dobrze przyjęta.

W zeszłym tygodniu Breton ostrzegł Muska o zgodności swojej platformy internetowej z obowiązkami prawnymi wynikającymi z ustawy DSA – w tym o proporcjonalnych i skutecznych środkach łagodzących dotyczących wzmacniania szkodliwych treści – na kilka godzin przed tym, jak amerykański potentat technologiczny przeprowadził na swojej platformie wywiad na żywo z kandydatem Partii Republikańskiej Donaldem Trumpem.

Otwarty list Bretona rozzłościł Muska i innych, w tym polityków Partii Republikańskiej i obrońców prywatności w sieci, którzy twierdzili, że jest to akt zagranicznej ingerencji w wybory.

Może on jednak nadal wykorzystać swoje doświadczenie w dziedzinie cyfrowej, a dopiero po tym, jak pozostałe kraje wyznaczą swoich komisarzy, okaże się, czy wyłoni się ktoś bardziej odpowiedni.