O nas
Kontakt

Biometryczne wejście na pokład: Pierwsze na świecie lotnisko bez dokumentów ma powstać w 2025 r.

Laura Kowalczyk

A man goes through an automated gate at Dubai Airport, in the United Arab Emirates, Sunday March 7, 2021.

Już w przyszłym roku podróżni prawdopodobnie nie będą musieli okazywać swoich kart pokładowych, aby wejść na pokład samolotu na międzynarodowym lotnisku Zayed w Abu Zabi.

Podróżni odwiedzający międzynarodowe lotnisko Zayed w Abu Zabi będą mogli wkrótce odprawiać się na loty przy użyciu technologii rozpoznawania twarzy.

Porty lotnicze w Abu Zabi opracowują projekt „Inteligentnych podróży”, który zakłada wprowadzenie do 2025 r. sztucznej inteligencji (AI) do uwierzytelniania biometrycznego we wszystkich punktach kontroli bezpieczeństwa na lotnisku.

Zgodnie z oświadczeniem lokalnego rządu z lipca, w projekcie wykorzystane zostaną bazy danych Federalnego Urzędu ds. Tożsamości, Obywatelstwa, Ceł i Bezpieczeństwa Portu Zjednoczonych Emiratów Arabskich w celu „automatycznego uwierzytelniania podróżnych”.

Dzięki temu pasażerowie nie muszą się rejestrować wcześniej, co zwykle ma miejsce zaraz po przybyciu na lotnisko.

Linie lotnicze Etihad Airways już wdrożyły systemy biometryczne wykorzystujące rozpoznawanie twarzy przed wejściem na pokład samolotu, a także wspomagające samoobsługową dostawę bagażu i odprawę podróżnych.

Oznacza to, że ludzie nie będą potrzebować kart pokładowych, aby wsiąść do samolotu Etihad. Technologia ta jest również wdrażana w pięciu dodatkowych liniach lotniczych przy odprawie i bramkach wejściowych.

Dzięki tym nowym technologiom cały proces weryfikacji biletu i dokumentów podróży zajmie zaledwie siedem sekund, podczas gdy w zwykłych kioskach trwa to 25 sekund.

„Projekt ten poprawi wydajność linii lotniczych, eliminując potrzebę kosztownej rozbudowy infrastruktury i umożliwiając skuteczne wykrywanie oszustw i fałszerstw w dokumentach tożsamości” – czytamy w oświadczeniu Portów Lotniczych w Abu Zabi.

Postęp biometryczny na lotniskach UE

Włoskie władze rozpoczęły w maju testy podobnego oprogramowania o nazwie FaceBoarding, które wykorzystuje rozpoznawanie twarzy na dwóch lotniskach: Mediolan-Linate i Katania.

Podróżni korzystają z kiosków na lotnisku, aby pokazać swoje dokumenty i zeskanować twarze. Pozwala im to ponownie skorzystać z FaceBoardingu na innych punktach kontrolnych, co przyspiesza kontrolę bezpieczeństwa i wejście na pokład.

SEA, firma zarządzająca nowym włoskim systemem, poinformowała na stronie internetowej lotniska Mediolan-Linate, że dane osób, które zdecydują się na Faceboarding, będą przetwarzane wyłącznie „w celu uczestnictwa w projekcie”.

„Zdjęcia twarzy nie są przechowywane, lecz wykorzystywane wyłącznie do utworzenia szablonu biometrycznego wymaganego do przejścia kontroli bezpieczeństwa i ewentualnego wejścia na pokład przy bramce” – czytamy na stronie internetowej.

Do korzystania z systemu na rzecz swoich klientów zobowiązały się również poszczególne linie lotnicze, takie jak ITA Airways i Scandinavian Airlines (SAS).

UE przygotowuje się również do uruchomienia Systemu Wjazdu/Wyjazdu (EES), czyli automatycznego systemu rejestracji podróżnych z Wielkiej Brytanii i państw spoza UE.

System ten polega na tym, że podróżni nieposiadający wiz długoterminowych są proszeni o zeskanowanie twarzy i paszportu w samoobsługowych kioskach przy przekraczaniu granic UE.

Imię i nazwisko podróżnego, dane biometryczne oraz data wjazdu/wyjazdu będą rejestrowane i przechowywane przez okres do trzech lat od każdej podróży.

Jak wcześniej powiedziała TylkoGliwice komisarz UE do spraw wewnętrznych Ylva Johansson, system zostanie uruchomiony 10 listopada.