Firma ta opracowuje w pełni wielokrotnego użytku samolot kosmiczny, który ma zastąpić tradycyjne pionowe starty rakiet systemem sań napędzanych rakietą.
Samolot zdolny do przewożenia pasażerów i ładunków poza atmosferę Ziemi i z powrotem zrewolucjonizuje misje kosmiczne.
Radian Aerospace, amerykańska firma, przygotowuje się do przetestowania w tym roku modelu swojego „samolotu kosmicznego” w skali 1:1. Jeśli test się powiedzie, może to mieć wpływ na sposób odbywania podróży kosmicznych.
Firma została założona w 2016 r. z zamiarem wskrzeszenia marzenia o samolocie kosmicznym o pojedynczym stopniu orbity (SSTO) – celu, który NASA próbowała osiągnąć w ramach programu Lockheed Martin X-33, zanim zaprzestała finansowania w 2001 r.
Nowy samolot kosmiczny o nazwie Radian One ma być w pełni wielokrotnego użytku i ma zastąpić tradycyjne starty pionowe systemem sań napędzanych rakietą.
„Wierzymy, że powszechny dostęp do kosmosu oznacza nieograniczone możliwości dla ludzkości” – powiedział w oświadczeniu Richard Humphrey, dyrektor generalny i współzałożyciel Radian Aerospace.
„Z czasem zamierzamy uczynić podróże kosmiczne niemal tak prostymi i wygodnymi jak podróże samolotem pasażerskim. Nie skupiamy się na turystyce, poświęcamy się misjom, które czynią życie lepszym na naszej planecie, takim jak badania, produkcja w kosmosie i obserwacja naziemna, a także nowym, krytycznym misjom, takim jak szybka globalna dostawa tutaj, na Ziemi”.
Choć rakiety pozostają jak dotąd najskuteczniejszą i dominującą metodą wystrzeliwania obiektów w kosmos, mają one również poważne wady. NASA określiła je nawet jako „strasznie nieefektywne i drogie”.
Jednakże samoloty kosmiczne, które zużywają mniej paliwa i nadają się do ponownego użycia, mogą okazać się bardziej ekonomiczną i komfortową alternatywą dla podróży kosmicznych.
Nowy sposób dotarcia do kosmosu
Radian One to pojazd kosmiczny zaprojektowany do startu i lądowania w pozycji poziomej, podobnie jak samolot odrzutowy, co odróżnia go od tradycyjnych rakiet, których start odbywa się w pozycji pionowej.
Statek kosmiczny korzysta z rakietowych sań poruszających się po dwumilowej szynie, aby rozpędzić się od standardowego pasa startowego, po czym jego silniki przejmują kontrolę nad podróżą w kosmos.
Ten system sań zmniejsza ilość paliwa, którą pojazd musi przewieźć, co potencjalnie może obniżyć koszty, a nawet zapewnić pasażerom większy komfort podróży.
Według strony internetowej Radian Aerospace, samolot kosmiczny może wykonać do 100 misji. Pozwala również na szybkie czasy realizacji, z możliwością ponownego startu pojazdu zaledwie 48 godzin po powrocie na Ziemię.
Radian One może zabrać na pokład maksymalnie pięciu członków załogi i pozostawać na orbicie do pięciu dni, co daje czas na realizację różnych misji, takich jak badania naukowe, rozmieszczanie satelitów i inne operacje kosmiczne.
Ma być pojazdem SSTO, co oznacza, że może dotrzeć w przestrzeń kosmiczną, nie tracąc po drodze żadnych części, dzięki połączeniu trzech kluczowych technologii.
Należą do nich: system startowy, który napędza zarówno silniki sanek, jak i samolotu kosmicznego, umożliwiając start z pełnym zbiornikiem paliwa, podwozie zaprojektowane specjalnie do lądowania, co zmniejsza wagę pojazdu, a także skrzydła, które zapewniają siłę nośną podczas wznoszenia, co zmniejsza siłę ciągu potrzebną do osiągnięcia orbity.
Na chwilę obecną Radian Aerospace planuje, że pełnowymiarowa wersja Radian One będzie gotowa do 2028 roku, choć może minąć więcej czasu, zanim pojazd dotrze na orbitę.